Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Boerboel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Beklager at jeg lurte dere inn i DC verden... Jeg snakker nemlig om Boerboel:) Men takker alle for svar!

Endret av T__|:)|__S
Skrevet

Joda, det er en fin hund - men ingen nybegynnerhund :)

Skrevet

denne

Fikk mail av en oppdretter.. Og det er visst ikke så vanskelig hund. Den er veldig lettlært, og "enkel" i hverdagen. Den krever mindre enn en golden retiever ...

Gjest Deception
Skrevet

Kanskje du burde finne annen informasjon enn hos en oppdretter? På en måte er jo h*n partisk og elsker sannsynligvis rasen over alt i verden. Og for alle foreldre er deres egne barn helt utrolige, og feilfri i sammenlikning.

Har du sjekket ut canis.no?

Skrevet

Dogo Canario er en hund med sterkt vokterinstinkt. Hunder med sterkt vokterinstinkt egner seg sjelden eller aldri for en førstegangs hundeeier.

Skrevet

PERRO DE PRESA CANARIO (betydende "kanarisk hund som griper/holder) Det er nok ikke er rase som er laget for å kose i sofan mao. På raseklubbsiden står det mye informativt. Bla dette;

"Ulemper med DC:

DC er en stor og kraftig hund. En hund på denne størrelsen er ikke hyggelig å eie hvis grunnoppdragelsen / dressuren svikter eller mangler. DC anbefales i utgangspunktet ikke som førstegangs hund, i så tilfelle anbefales det ekstra sterkt å sette seg godt inn i fornuftig hundeoppdragelse, samt å delta på kurs.

Mange har fordommer /skepsis iht. hunder med DC'ens utseende. Du må regne med å møte folk som har sine fordommer, og møte disse på en positiv måte!

En hund med DC'ens størrelse ER utsatt for lidelser som HD og AD.

En DC ER en vokterhund! Det innebærer at en DC valp bør/må sosialiseres MYE ! Positive opplevelser med div. mennesker og andre hunder er MEGET viktig!

En del DC'er kan være vanskelige ovenfor hunder av samme kjønn - igjen - sosialisering er viktig!!!

DC sikler! Ikke fullt så mye som enkelte andre molossraser - men - de sikler:)"

Men det står mye bra om rasen også. Er en god del som har dem i Norge nå. Jeg har bare erfaring fra en hannhund fra den tida jeg bodde på Gran Canari, der de kommer fra. Den var kjempetrivelig som valp, men da han vokste til ble han dessverre aggressiv. Kan selvfølgelig skyldes eieren alene, men jeg tror nok ikke det er en rase jeg ville valgt som førstegangshund. De har enormt sterk psyke og er veldig selvsikre. Det skal de være for å kunne gjøre jobben sin, som er å være vakthunder og passe husdyr.

http://www.nordiskdogocanario.com/rasen.htm

Skrevet (endret)

Alle sidene dere nevner og det dere skriver har jeg lest..

Og alle hunder er forskjellige;) Leste at en av dere nevner at det ikke blir en sofa gris? Feil! Har lst side opp , og side ned, og finner mANGE tilfeller der eierne snakker om sine sofaelskede DC.

Og så er det de som nevner at hunden er "på vakt" Min mor har to hunder, og vi bor vegg i vegg med en annen hund. Så det sosiale med dyr får den. Har mange nevøer og nieser som h*n skal få leke masse med. Vi skal være med på oppdragelse/dressurkurs. Sosialiseringen kommer til å bli meget stimulert.

Oppdretteren jeg har snakket med, er Norges ledende innen denne hunderasen, og avler MEGET godt.. Alle hundene har mellom 85-90 % STABT. Så jeg føler meg veldig sikker på hva han sier. Og på hans erfaringer, og ord.

Tusen takk for innlegg:)

Endret av T__|:)|__S
Skrevet

beklager så mye folkens.. men jeg har rotet dere inn på feil hunderase.... :sprettoy:

jeg snakker om boerboel.... denne

Historisk sett startet rasen Boerboel på 1600 tallet, da europeiske immigranter kom til dette ukjente kontinent og brakte med seg sine store mastiffer for å forsvare seg og sin familie mot de farer som truet. Etter som tiden gikk ble hundene blandet med lokale afrikanske raser. Og da gårdene som oftest lå svært isolert, og hundene i stor grad måtte klare seg selv, uten mulighet for medisinsk behandling hvis de ble syke eller skadet, sier det seg selv at bare de sterkeste overlevde. I motsetning til de fleste andre mastiffer har Boerboelen holdt seg uforandret gjennom århundrer og er i dag stort sett den samme hunden som den Boerboelen som måtte forsvare sin familie mot hyener og leoparder på 17 og 18 hundretallet. Den av Boerboelens opphav som kanskje regnes som den egentlige forfaren, er en stor, tung og nå utdødd molosser ved navn Bullenbijter, men hvor genene lever videre i den Sør-Afrikanske Boerboel.

For de som lurer på hva navnet Boerboel betyr, blir den nærmeste oversettelsen Boerens (bondens) store hund.

Boerboelen er en rask, bevegelig og atletisk mastiff, mer som mastiffene fra gammelt av. Den har en kapasitet andre mastiffer bare kan drømme om. Ovenfor sin familie er Boerboelen en myk hund. Den er intelligent og lettdressert, ikke sta og egenrådig, noe som er vanlig for mastiffene. Inne er de svært rolige, men utendørs er de aktive og de elsker å leke. Boerboelen holder seg tett til sin familie og er aldri langt unna. Det forekommer aldri at de stikker av gårde, noe som er svært behagelig når man er ute i skog og mark. Forklaringen på det ligger i at de gamle Sør-Afrikanske Boerne (bøndene) skjøt alle de hundene som viste tendenser til å søke ut i bushen, da de mente at skulle hundene kunne forsvare deres familie måtte de holde seg tett ved.

Med opphav i Afrika sier det seg selv at de tåler varme bedre enn de fleste, men med sin tette pels og tykke hud tåler de kaldt klima mye bedre en man kunne forvente. Boerboelen er en sunn hund, med en normal levetid på 12 til 15 år er den uten sammenligning den av mastiffene som lever lengst. Når man vet at en del av de store kjente rasene er gamle og gjerne dør i en alder av 6-8 år er det ganske utrolig at Boerboelen kan klare det dobbelte. Vi kjenner til et tilfelle hvor en Boerboel-tispe fikk et valpekull i en alder av 13 år, og var i fin form året etter da hun begynte å nærme seg 15 år. Hennes mor er i skrivende stund enda i live 18 år gml.

Boerboelen har et utseende som vil få noen til og tenke på kamphunder, men sannheten er at den aldri har vært brukt til hundekamper og er av den grunn heller ikke typisk hundeagressiv, men trives som regel godt sammen med andre hunder eller andre husdyr bare de vennes til det. Man skal også vite at en Boerboel som blir angrepet av en annen hund vil forsvare seg med en styrke og en hurtighet som svært få andre raser er i nærheten av.

Totalt sett kan man si at Boerboelen er en super familiehund, vakt og forsvarshund, og at den ikke røyter særlig mye er å regne som et stort pluss

Skrevet

Jeg har tenkt på Boerboel lenge jeg! Virker som en fantastisk hund! :)

Skrevet
Jeg har tenkt på Boerboel lenge jeg! Virker som en fantastisk hund! :)

ja.. den har overbevist meg:) Har du tenkt å gå til anskaffelse av en ?

Skrevet
ja.. den har overbevist meg:) Har du tenkt å gå til anskaffelse av en ?

For meg virker den ha alt.

Har ikke råd akkurat nå. Så har ikke begynt på prossessen med å finne oppdretter etc.

Du har? Funnet noe spes man må ta hensyn til med rasen? Jeg ser bare lovord så langt..

Liker veldig at den virker som en hund som er trygg å ha rundt barn, samt at den er så aktiv.

Skrevet
For meg virker den ha alt.

Har ikke råd akkurat nå. Så har ikke begynt på prossessen med å finne oppdretter etc.

Du har? Funnet noe spes man må ta hensyn til med rasen? Jeg ser bare lovord så langt..

Liker veldig at den virker som en hund som er trygg å ha rundt barn, samt at den er så aktiv.

denne siden finner du masse info om rasen. De er utrolig hyggelige! Og har mange fine Boerboel!

Råd kan jeg vel ikke si at jeg har, men jeg søker meg rundt for det. Han som har hundene til siden jeg linket ved, skal ha kull tidlig høst/vinter.. Og det er aldeles en fin tid for meg:) Selvom jeg gjerne skulle hatt en nå, så vi kunne vært ute og lekt! :rødme:

12.000 kr er jo ikek så ille når de avles på hunder som har min 85% SABT. (står på bb-klubbens sider) Da vet du hva du får også!

Skrevet

Merk at også boerboel er en vakthund..

Annonse
Skrevet
Merk at også boerboel er en vakthund..

Hvorfor det?

Gjest Deception
Skrevet
Hvorfor det?

Det vil si at man skal väre erfaren for å kunne unngå at hunden tar kontrollen i familien. Jeg kjenner tilfeller der hunder med sterkt vaktinstinkt har satt seg over kvinnen i huset i rang, med resultat at hunden måtte omplasseres til mer erfarne. Og dette var ikke engang uerfarne hundefolk...

Mange lar seg blende av utseende på hunden, og glemmer det som er mer viktig, nemlig om hunden har egenskaper som passer dem. Men for all del, her ser du uansett ut til å ha bestemt deg på forhånd.

Skrevet

Og raser med sterke instinkter (vakt eller jakt) krever langt mer av eier enn raser hvor disse instinktene er avlet bort eller selskapshundraser. Man må ha bedre kontroll over hunden og har ikke råd til å gjøre like mange feil. For å sette det på spissen blir følgene langt mer alvorlige dersom en stor vakthund som boerboel ikke er under kontroll enn en dvergpuddel. Jeg vet hvilke av de to rasene jeg ville "foretrekke" skulle fly på meg om jeg gikk inn på dens territorium og det førte til at bikkja klikka liksom..

Skrevet
Det vil si at man skal väre erfaren for å kunne unngå at hunden tar kontrollen i familien. Jeg kjenner tilfeller der hunder med sterkt vaktinstinkt har satt seg over kvinnen i huset i rang, med resultat at hunden måtte omplasseres til mer erfarne. Og dette var ikke engang uerfarne hundefolk...

Mange lar seg blende av utseende på hunden, og glemmer det som er mer viktig, nemlig om hunden har egenskaper som passer dem. Men for all del, her ser du uansett ut til å ha bestemt deg på forhånd.

1. Vet du om jeg har hund før?

2. Jeg vet om mange som har latt miniatyrhunder stå over seg rangmessig.

3. Hva vet du om at hunden ikke har egenskaper som passer meg/jeg ikke har sjekket?

Skrevet
Og raser med sterke instinkter (vakt eller jakt) krever langt mer av eier enn raser hvor disse instinktene er avlet bort eller selskapshundraser. Man må ha bedre kontroll over hunden og har ikke råd til å gjøre like mange feil. For å sette det på spissen blir følgene langt mer alvorlige dersom en stor vakthund som boerboel ikke er under kontroll enn en dvergpuddel. Jeg vet hvilke av de to rasene jeg ville "foretrekke" skulle fly på meg om jeg gikk inn på dens territorium og det førte til at bikkja klikka liksom..

Og?

Merkelig som folk flyr i taket med synet av mastiffer vs dobbermann,schæfer etc.

Det sier seg selv at man må ha kontroll på en stor hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...