Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Tørrlagte alkoholikere skal jo holde seg helt unna alkohol, men gjelder det også alkohol i matlagingen? jeg tenker da f.eks på en skvett hvitvin i en risotto. Alkoholen kokes vel bort, gjør den ikke? Må man likevel kutte det ut?
Gjest bada Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Ikke noe problem, hvitvinen tilsettes jo veldig tidlig, så all alkoholen vil garantert forsvinne.
Malama Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Om du koker det, så skal vel meg bevisst alkoholen kokes bort ja. (men du trenget jo ikke akkurat opplyse om at du har gjort det heller da, den psykologiske effekten kan vel slå inn da...)
Gjest Alkis Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Om du koker det, så skal vel meg bevisst alkoholen kokes bort ja. (men du trenget jo ikke akkurat opplyse om at du har gjort det heller da, den psykologiske effekten kan vel slå inn da...) Som alkis vil jeg kanskje si at det gjerne er greit å høre med den det gjelder. De første gangene jeg som tørrlagt brukte vin i maten kjente jeg at det ikke var helt uproblematisk. Det handler ikke bare om alkohol, men om lukt og smak som kan gi assosiasjoner og sette i gang prosesser...
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Hvis det har noen betydning, så har han vært tørrlagt i mange år. jeg ble kjent med dem for tre år siden, og da var det lengst fortid. Jeg lurer også på hvor nøye det er med andre ting som inneholder alkohol? Inneholder ikke også vaniljeessens og romessens alkohol? Må jeg da bytte ut det i sjokoladekaken jeg pleier å lage?
Gjest bada Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 (endret) Som alkis vil jeg kanskje si at det gjerne er greit å høre med den det gjelder. De første gangene jeg som tørrlagt brukte vin i maten kjente jeg at det ikke var helt uproblematisk. Det handler ikke bare om alkohol, men om lukt og smak som kan gi assosiasjoner og sette i gang prosesser... Det var interessant, men også litt overraskende. Jeg liker både å drikke vin og å bruke det i maten. For meg er den smaken f.eks. rødvin tilfører i en oksegryte eller hvitvin tilfører i en fiskesuppe noe helt annet enn smaken av vin når man drikker den. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Men da ser det ut til at det er annerledes for tørrlagte alkoholikere. Og som sagt var det nyttig å vite, så jeg skal legge meg det på minnet i tilfelle jeg skal lage mat til tørrlagte alkoholikere i fremtiden. Endret 12. juni 2007 av bada
Malama Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Hmm... så du mener at "smak og lukt og assosiasjoner" fra en "skvett" med hvitvin tilsatt tidelig og kokt, er større enn VISSHETEN om at det er brukt vin i maten? Nå tar jeg gjerne forbehold om ar jeg aldri har laget risotto fra bunnen og derfor ikke aner hvor stor skvett det er snakk om, men innbiller meg at det små menger (litt nettsøk ga meg oppskrifter med f.eks 0,5 dl til 2 posjoner (og da 3,5 dl annen veske). Men for all del, ikke har jeg laget risotto (derfor vet jeg ikke om det har vært vin i den risotto jeg har spist) og ikke er jeg alkoholiker, så... hva vet vel jeg...?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Nå skumleste jeg bare, men utifra det jeg leste av Malamas svar, virker det som at noen har tenkt å lure oppi litt vin i mat en (tørrlagt) alkoholiker skal spise... Dette er jo bare helt på trynet. Jeg hadde nok ikke vurdert det engang; Risotto smaker da strålende uten vin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå