Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Jeg har lagt merke til noen av mine gensre og skjorter har en spesiell lukt under armene. Det lukter ikke svette eller noe annet ekkelt, lukten er ikke fæl. Men det lukter anderledes der enn resten av plagget. Og klærne som lukter sånn, har en tendens til å lukte svette etter at jeg har de på meg en stund. Sånn er det ikke med klær som ikke har akkurat den lukten under armene. Jeg vasker de etter anvisning, noe som ikke er mer enn 40 grader. Kan det hende at svette på en måte setter seg i stoffet for lenge siden, men at det ikke lukter før klærne brukes igjen? Jeg unngår å bruke disse klærne på varme dager nå, men vil jo egentlig bruke de når som helst. Går det an å gjøre noe med dem?
~white lady~ Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Det er mulig den "spesielle blandingen" av svette og deodorant setter slik lukt på klærne etterhvert. Har merket det selv på trange klær. Er vel ikke så mye å gjøre med det...
Gjest itla Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Jeg synes det funker å legge plagg som har fått denne lukten i seg i en balje med eddik og vann over natten, for så å vaske på vanlig vis (dog uten skyllemiddel) på morgenen. Jeg har prøvd dette med plagg av viskose og bomull.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Jeg synes det funker å legge plagg som har fått denne lukten i seg i en balje med eddik og vann over natten, for så å vaske på vanlig vis (dog uten skyllemiddel) på morgenen. Jeg har prøvd dette med plagg av viskose og bomull. Hvor mye eddik og hvor mye vann, fifty/fifty? Det ødelegger ikke fargen på klærne eller skader på andre måter? (Kan f.eks sorte klær legges i balje med røde og blå klær?) Tror jeg vil prøve det tipset...
Gjest itla Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Hvor mye eddik og hvor mye vann, fifty/fifty? Det ødelegger ikke fargen på klærne eller skader på andre måter? (Kan f.eks sorte klær legges i balje med røde og blå klær?) Tror jeg vil prøve det tipset... Tja, tar det på slump, dog ikke på langt nær så mye som 50/50... Har allikevel i en del eddik (sånn vanlig, klar eddig, er det 7%, mon tro?), sånn at det river litt i nesa. Det har ikke ødelagt fargen på de plaggene jeg har prøvd med, det har vært mest sort, men også noen fargede treningstopper. Har ikke lagt merke til at plaggene har avgitt noe særlig farge i eddikvannet, men dette gjelder jo også plagg som har vært vasket relativt mange ganger tidligere.
Bladlusa Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Nå er det jo et gammelt kjerringråd å skylle tøyet i eddikvann for å unngå at fargene sklir ut/smitter over, så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for det.
venus* Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Dette skjer ofte med klær som er lagd av blandingsstoffer. Men, jeg har en bommulstopp som lukter rart uansett hva jeg gjør med den Den har ligget i eddik-blanding i 2 dager uten at det hjalp nevneverdig. Blir jeg litt varm, så lukter den skikkelig rart. ARg.. Er klar til å hive toppen snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå