gattissima Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Jeg begynner å bli småkvalm av endel problemstillinger som blir fremlagt for å minske CO2-utslippene. Nå vil noen stoppe båtracet i Oslofjorden fordi båtene slipper ut 50 tonn CO2. Hallo? Kan noen regne ut hvor mye CO2 Stena Line slipper ut på en "Harrytur" til Danmark, der eneste formålet for flertallet av passasjerene er å drikke billig alkohol og hamstre billige landsbruksprodukter (landbruket slipper ut ekstremt mye CO2). Kan noen regne ut hvor mye CO2 det slippes ut pga. Bislet Games? Alle deltagerne og presse tar fly til Oslo. Jeg er overbevist om at Bislet Games slipper ut mer CO2 enn båtracet. Blir kvalm av at båtracet skal stoppes fordi det er "politisk korrekt" (rike mennesker, dyre båter) - under den falske fane "redd jorden". Vil noen stoppe Bislet Games? Hvis båtracet skal stoppes, please finn en annen grunn enn CO2-utslippet. Ellers blir det for dumt.
Gjest Adil Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Danskebåtene transporterer da i hovedsak trailere med varer til og fra Norge, og så er harryturistene med for å fylle opp lugarene... Ellers syns jeg ideen var god. Båtracing er totalt unyttig bortsett fra reklameverdi (som jeg anser for unyttig). Nå venter jeg spent på at vanlige folk også bidrar ved å velge lokale feriemål fremfor lange flyreiser.
Gjest Adil Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Hvis alle får lov til å tenke at "Nei, det monner ikke at jeg endrer vanene mine og blir mer miljøvennlig", så hjelper vel ikke det en dritt på miljøet vel? Vi må forurense mindre, og det er ikke lov å la være å ta et personlig ansvar, i tillegg til å presse offentlige myndigheter til å bidra mer også.
Daria Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Kan noen regne ut hvor mye CO2 det slippes ut pga. Bislet Games? Alle deltagerne og presse tar fly til Oslo. Jeg er overbevist om at Bislet Games slipper ut mer CO2 enn båtracet. Skal du først ta det regnestykket, må du jo ta med reise til deltagere, presse og ikke minst båtene til båtracet også, og da er jeg ikke så overbevist om hva som er verst... Men bortsett fra det, er jeg enig i at miljøargumentet er litt tynt. For min del må de mer enn gjerne avlyse hele greia -det forstyrrer fugelivet, hele sentrum drunker i støy tre dager til ende osv -men å avlyse det kun pga co2-utslippet -som igrunnen var overraskende lite -blir for dumt og smaker veldig av symbolsak. Da er det bedre å finne andre saker med minst like stor symboleffekt og større virkninger.
gattissima Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2007 Skal du først ta det regnestykket, må du jo ta med reise til deltagere, presse og ikke minst båtene til båtracet også, og da er jeg ikke så overbevist om hva som er verst... Men bortsett fra det, er jeg enig i at miljøargumentet er litt tynt. For min del må de mer enn gjerne avlyse hele greia -det forstyrrer fugelivet, hele sentrum drunker i støy tre dager til ende osv -men å avlyse det kun pga co2-utslippet -som igrunnen var overraskende lite -blir for dumt og smaker veldig av symbolsak. Da er det bedre å finne andre saker med minst like stor symboleffekt og større virkninger. Det var akkurat det jeg mente. Det er så lett å slå seg på brystet og si at vi har stoppet dette fordi CO2 utslippet er så stort. Fordi racet er uønsket blant mange, er det lett å skaffe sympati for en slik beslutning. Det er dette som gjør meg kvalm. Ingen våger derimot å ta beslutninger i CO2-saken som virkelig monner. Da blir det for mange protester å ta hensyn til.
Tabris Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 (endret) Jeg synes det er en bra ting. Kanskje den reelle effekten av det ikke er spesielt stor, men det er her snakk om symboleffekt og holdninger. På samme måte som at èns person bilbruk og avfallssortering ikke betyr så mye i det store regnestykket, så er det holdningen, ansvarstagningen og summen av alle dråpene i havet som tilsammen utgjør helheten. På samme måten som at holdningen og summene av alle dråpene i havet av det forbruket hver familie har, er det som har vært en stor del av grunnen til at klimaproblemet har blitt slik det har blitt. Dette er noe som må gjøre si alle ledd - toppolitikere må lage de lover og reguleringer som må til, bedrifter må foreta de endringer som skal til, organisasjoner må begrense utslippsaktiviteter (som f.eks racing) og enkeltindivider må gjøre sin del. Alle ledd kan gjøre noe, og alle ledd må bære sin del av ansvaret. Endret 12. juni 2007 av Tabris
Gjest Alou Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Jeg synes det er en bra ting. Kanskje den reelle effekten av det ikke er spesielt stor, men det er her snakk om symboleffekt og holdninger. Dèt er jeg veldig enig i, men da burde de ta tak i andre verstinger enn båtrace og bilbruk. Jeg leste en artikkel for en stund siden der hun vær-dama var på "klimaturnè" og kritiserte båtracet i Arendal. Tror det stod i artikkelen at alle båtene til sammen slapp ut like mye CO2 som ETT fly gjorde fra Oslo til Bergen(eller en anne tur i Norge). Gjør de noe med flyprisene? Nei. Gjør de noe med bensin/diesel prisene? Ja. Er det riktig? Nei. For all del: Jeg ser flere grunner til å avlyse båtrace og ha dyrere bensin, men det er ikke riktig at man bare rammer noen, og særlig når det ikke er det riktige gruppen.
Tabris Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Tror det stod i artikkelen at alle båtene til sammen slapp ut like mye CO2 som ETT fly gjorde fra Oslo til Bergen(eller en anne tur i Norge). Gjør de noe med flyprisene? Nei. Gjør de noe med bensin/diesel prisene? Ja. Er det riktig? Nei. Men som jeg skrev i forrige innlegg så er det ikke så mye snakk om mengden utslipp man begrenser, men symboleffekten og det at alle ledd tar ansvar - enten det dreier seg om politikere, bedrifter, organisasjoner eller enkeltindivider. Skulle alle tenke at "mitt utslipp er en dråpe i havet", så ville ingen gjort noe. Det er jo nettopp summen av alle forbruksdråpene i alle ledd som har gjort at vi er her vi er i dag. Dessuten er det allerede innført frivillig miljøskatt/kvotepris på flyturer. I tillegg vil jo regjeringens miljøtiltaksplan bli offentliggjort snart, der vil det nok komme flere reguleringer på høyere plan enn bilister.
Gjest Alou Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Men som jeg skrev i forrige innlegg så er det ikke så mye snakk om mengden utslipp man begrenser, men symboleffekten og det at alle ledd tar ansvar - enten det dreier seg om politikere, bedrifter, organisasjoner eller enkeltindivider. Skulle alle tenke at "mitt utslipp er en dråpe i havet", så ville ingen gjort noe. Det er jo nettopp summen av alle forbruksdråpene i alle ledd som har gjort at vi er her vi er i dag. Ja, akkurat. Det er et godt argument for å avlyse båtracet, men politikere bør da også ta det upopulære ansvaret og sette på en høyere avgift på fly. Nå tenker de at de kan utnytte bilister - for de aller fleste av dem ikke har noen andre alternativer. De er ikke dumme, de vet hvordan de skal få ekstra penger i kassa. Hvis det var snakk om holdninger mer enn å forebygygge utslipp fra verstingene, så ville de handlet på en litt annen måte. For hvem er det som flyr bare de skal 10 mil og hvem kjører de dyreste og mest forurensende bilene? Jo, politikere og andre med makt og innflytelse. Og så går det over oss vanlige forbrukere som er avhengige av bil for å komme oss på jobb og få barna i barnehagen - og som ikke ønsker å være med på luksustrenden og fly på ferier flere ganger i året.
Tabris Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Jeg er 100 % enig i at politikerne må a) ta populære valg og b) må ta begrensninger i egne rekker. Men jeg vil ikke si for mye om hva dagens politikere gjør eller ikke gjør før jeg har lest deres tiltaksplan for miljøet. Ellers er det også meget viktig at vi stemmer på de partiene som er villige til å gjøre de upopulære avgjørelsene.
Kjetil E Skrevet 12. juni 2007 #11 Skrevet 12. juni 2007 Håper for all del at båtracet blir gjennomført. Jeg vil ha race. Sitter med en følelse at de som bruker co2 greia til å klage, egentlig gir blaffen, de er bare inntresert i å stoppe det for en hver pris.
Gjest Alou Skrevet 13. juni 2007 #12 Skrevet 13. juni 2007 (endret) (...) Hvis det var snakk om holdninger mer enn å forebygygge utslipp fra verstingene, så ville de handlet på en litt annen måte. For hvem er det som flyr bare de skal 10 mil og hvem kjører de dyreste og mest forurensende bilene? Jo, politikere og andre med makt og innflytelse. (...) ...Og jammen fikk jeg ikke bevis for påstandene mine på førstesiden i Dagbladet! Endret 13. juni 2007 av Alou
gattissima Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2007 Yes. Forsiden på Dagbladet i dag er typisk. Ikke la rikingene med store båter leke bort CO2 utslipp som ikke betyr noe (hvis vi ikke arrangerer det i Oslo, flyttes det til et annet sted. Miljøgevinst = 0) Men akk så populære vi blir hvis vi stopper denne miljøgalskapen (les: båtracet). Men la alle andre (som ikke er fullt så rike) - og politikerne - fortsette å leve som før. Vi vil jo ikke at noen andre skal måtte legge om livsstilen sin, da blir vi upopulære.
Gjest Labellamia Skrevet 13. juni 2007 #14 Skrevet 13. juni 2007 :kaffe: Nå er det lik at båtrace arrengeres to ganger i året nå, mot en før. Og jeg kan ikke si at det er noe problem, det er gøy å ha med seg, de trekker en del turister til Oslo og Arendal. Noe som påvirker næringsliv og setter Norge på kartet i utlandet, greit så forurenser de en del. Hvis de som maser mest om dette gad følge litt med så vil de se at båtsporten har gjort noe med dette, og fremdeles prøver å få utslippene mindre. Men hva med all båttrafikken i sommerhalvåret, all kjøringen til fotballkamper gjennom året. Og for ikke å snakke om alle billøp som går av stabelen i dette landet så å si nesten vær helg. Hvis offshore slipper ut like mye som et fly fra Oslo til Bergen så er det kansje en ide å starte der? Ha mindre daglige avganger eks. Det virker som om det er offshore som er uønsket i landet og alle virkemidler tas i bruk for å stoppe det. Er misunnelse fordi det er for det meste pengesterke mennesker som holder på med dette?
Tabris Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 Offshore - som alt annet - svarer på det vi som forbrukere ønsker. Så lenge vi kjører så mye som vi gjør og kjøper så mange ting som vi gjør, så er det marked for det. Hver gang man diskuterer innskrenking pga utslipp, så trekker noen frem noe annet. Diskuterer man innskrenking av bil, så trekker man frem fly. Diskuterer man fly, trekker man frem bil. Diskuterer man båtløp, trekker man frem bil og fly. Man kan ikke hele tiden vente på at andre skal begynne først, det har vi ikke tid til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå