Gå til innhold

Barn og migrene

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Eldste datteren min skal til lege i morgen. Hun fikk konstatert migrene hos lege i vinter men så hadde hun en periode der det ble bedre. Begynte aldri på medisin. Nå har det kommet tilbake og hun sliter så pass at hun nesten trygler om å få komme til lege. I morgen skal hun altså, og da få medisin. Er det noen som vil dele erfaringer og fortelle litt om hvilke medisin hun antakeligvis får? Er det bivirkninger? Kan migrene forsvinne en dag uten medisin? Noe annet man bør vite?

Endret av Miss Cutie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhåpentligvis kommer hun til en klok lege som faktisk ser hva slags migrene hun har og medisinerer etter dette - evt henviser videre til spesialist.

Imigran er vanlig migrenemedisin som tar anfall (og gir et minianfall) og fås som nesespray og tabletter - en vanlig "nybegynnermedisin".

Blir man skikkelig utredet - for all migrene er ulik, jeg bor sammen med en som også har migrene og en helt annen type enn meg - kan man få medisiner som senker blodtrykket, som tar "uggenhet" og som tar anfall. Noen har døgnanfall, andre har en uke - men mye mer uggenhet enn skikkelig hodepine og kvalme. Jeg kan få migrene uten hodepine og min mann uten kvalme.

Alt dette er ting jeg har erfart som voksen - jeg vet ikke hvordan de håndterer barn.

Lykke til.

Skrevet

Uff da. stakkars henne. Selv har jeg slitt med dette siden jeg var 16 år og det begynner å bli lenge siden. På den tiden var det ikke så bra medisiner som i dag. I dag har vi en gruppe nye migrenemedesiner som har mindre bivirkninger men tror dette bare er for de over 18 år da. Sønnen min har også hatt migrene siden han var ung og fikk noe som het cataflam. Dette tok vel toppen av anfallet men han har aldri hatt det så ille som jeg har.

Under mine anfall så har jeg ligget og kastet opp i intil 14 - 15 timer og det er ikke noe å trakte etter akkurat. Regner med at dere skal skrive en migrenekalender der det noteres opp hver dag når det gjelder anfall og styrke. Men i alle fall : jeg har noen tabeletter som heter Relpax og disse virker veldig bra på meg. Tar en med en gang jeg kjenner antydning til et anfall og som regel innen 2 timer er jeg smertefri. Dette har gjort at jeg har større frihet til å fungere normalt i forhold til før.

Ellers er det mye som kan utløse et anfall og her må en prøve seg frem. for min del gjelder: ikke for mye søvn, ikke for lite søvn, ikke for mye stress, tåler ikke for sterkt sollys og sol rett i hodet ( solbriller og solhatt er et must om sommeren).

Når det gjelder mat: ikke alkohol,ikke chips,peanøtter, røkt/salt kjøtt, sjokolade, oster, druer epler og annen mat med stort syreinnhold. Ikke kaker og desserter som inneholder krem eller helmelk. Ikke gul saft,sitrusfrukter,kiwi,druer eller epler.

Jeg har brukt åresvis for å finne fram til hva jeg ikke tåler i henhold til migrenen og vet at om jeg putter i meg noe av dette så har jeg et anfall innen to døgen etterpå. På enkelte ting i listen så går det bare noen timer fra jeg har spist det til anfallet begynner.

Det blir endel begrensingner men når en blir så syk at du ligger i 14 timer å kaster opp med migreneanfall så koster det mer enn det smaker å putte i seg dette. Mye av det er nokså typisk for migrenepasienter så det kan godt hende at datteren din reagerer på mye av det samme.

Min mor hade også migrene men hun ble kvitt det etter overgangsalderen. Jeg er også ferdig med denne nå og vil si at jeg har mye mindre anfall nå enn tidligere. Helt borte er det ikke men nå har jeg ett til to kraftige anfall i året og tidligere kunne jeg ha 2 - 3 i måneden. Men dette er allikevel en svært plagsom sykdom å leve med og for meg har det vært vanskelig å planlegge og love å stille opp på ulike arrangement. Har lært meg å si at jeg kommer så sant jeg ikke har migreneanfall for det vet man jo aldri når kan dukke opp og da er sengen hjemme det eneste alternativ.

Har hørt at omega 3 tilskudd kan hjelpe og jeg synes vel egentlig det. Tar dette selv men vet ikke om det er alderen eller tilskuddet som hjelper da. Vet også at det finnes et helsekostpreparat som heter matrem som visstnok skal hjelpe og så magnesiumtilskudd kan hjelpe. Tar dette også jeg.

Håper dette var til litt hjelp. Ellers så finnes migreneklinikken ( tror den ligge i oslo) og migreneforeningen. De gir ut et blad som man kan abonnere på.

Håper med litt planlegging av kost og livsstil, riktige medisiner og kanskje magnesium og omega 3 at datteren din kan få hjelp så hun ikke blir altfor mye hemmet av dette.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Tusen takk for utfyllende og flotte svar.

Hun får anfall på samme tidspunkt i døgnet. Altså halv elleve er da hun får mest problemer. De siste dagene så har hun sett uvel ut. Hun har gått ut for å leke, men kommet tilbake etter 15 min for å heller sitte på sofa og se tv. Hun sier at hun orket ikke for det verker i hodet. Hun kaster ikke opp og sånn. Klarer å gjøre ting selv om anfallene kommer. Men hun blir mere irritabel og lei. Jeg leste på nettet at det er viktig med mindre tv, data, hyppigere måltider og stabil døgnrytme. Disse tingene vil jeg fra i dag fokusere veldig på. For jeg har tatt altfor lett på dette med tv og data spesielt. Og har vært veldig streng ang måltidene. Men nå skal jeg heller lage noe mat oftere til henne (vi har faste tider og jeg er streng på det at de ikke får spise imellom måltidene). Feks ett par skiver og frukt kanskje.

Endret av Miss Cutie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...