Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Det er nok liten tvil at politiet kan drepe uten og bli straffet de får kanskje en bot. Og de holder ting hemmelig ja politiet straffes ikke med annet en bot og kanskje sparken men fengsel for og drepe noen nei politiet gjelder ikke for loven kan det virke som http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.2675714
manducabulla Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 De får en bot. Også "retter" politiet opp feilen med å se gjennom pågripelsesrutinene sine :blaaveis:
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Bot fikk dem, men de burde fått fengselstraff i tilegg.De drepte faktisk et menneske, selvom det ikke var deres mening, så var det likevel et liv som gikk tapt
manducabulla Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Enig med Kim. Det er drap uansett om de er politimenn eller ikke.
talin Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Så hvordan kan det være hemmelighold når saken blir omtalt når mannen døde.
Gjest lazuli Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Hendelsen er nitrist. Den peker på politiets håndtering av en psykiatrisk syk. Politiet har gjentatte ganger hevdet inkompetanse i håndteringen av psykiatriske pasienter, når skal ytringene tas på alvor av rette myndighet? Man kan bare spekulere i hvorfor polititjenestemennene valgte å snøre på mannen ei hette som senere forårsaket kvelning. Dette ville ha vært en ikke-sak om mannen hadde fått den behandlingen han hadde behov for i den situasjonen han var i.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Neste gang en kjeltring er vanskelig kan de søren meg la han gå. Ja, det kan de gjøre hver gang spør du meg.
manducabulla Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 De trenger ikke sette en hette over hodet hans, hva skal det være godt for? Vi er jo ikke dyr som roer oss ned når noen legger mørke ting over øynene våre. Og jeg vil tro det skapte bare enda mer kaos.
Gjest Silmarill Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 De trenger ikke sette en hette over hodet hans, hva skal det være godt for? Vi er jo ikke dyr som roer oss ned når noen legger mørke ting over øynene våre. Og jeg vil tro det skapte bare enda mer kaos. Enig, hvorfor ble han behandlet som om han var et villdyr? Veldig trist sak.
Gjest lazuli Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Enig, hvorfor ble han behandlet som om han var et villdyr? Veldig trist sak. Ikke godt å si hva som var årsaken. En psykiatrisk pasient kan f.eks bli overveldet av synsinntrykk, rope, spytte, bite osv.
Jalp Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 (endret) De trenger ikke sette en hette over hodet hans, hva skal det være godt for? Vi er jo ikke dyr som roer oss ned når noen legger mørke ting over øynene våre. Og jeg vil tro det skapte bare enda mer kaos. Enig, hvorfor ble han behandlet som om han var et villdyr? Veldig trist sak. Ja, saken er veldig trist. Politiet tar seg av mennesker på samfunnets skyggeside, og noen av dem oppfører seg faktisk som ville dyr. Det kan ha sammenheng med sinnsykdom eller f. eks. atypisk rus. Det hender rett som det er at disse spytter og biter, og en del av dem er smittebærere av HIV eller f.eks hepatitt. Jeg aner ikke hva som var tilfellet i denne saken, men jeg vet at det av og til er det nødvendig å dekke til ansiktet på disse personene for å unngå å bli spyttet på eller bitt. Men da gjelder selvfølgelig fortsatt å sikre seg at man har frie luftveier. Mye tyder vel på at det var det som gikk galt i denne saken. Selv har jeg problemer med å forstå at noen i det hele tatt vil jobbe i politiet. Dager ut og inn med ekstremhendelser, konfrontasjoner, tragedier og skader. Dette under dårlige forhold med mangelfullt verneutstyr og alt for lite personell. I tillegg skal det lite til før man blir anmeldt og etterforsket, etter å ha forsøkt å gjøre en fryktelig vanskelig jobb. At de gidder, sier jeg. Endret 14. juni 2007 av Jalp
Tule Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Ja, saken er veldig trist. Politiet tar seg av mennesker på samfunnets skyggeside, og noen av dem oppfører seg faktisk som ville dyr. Det kan ha sammenheng med sinnsykdom eller f. eks. atypisk rus. Det hender rett som det er at disse spytter og biter, og en del av dem er smittebærere av HIV eller f.eks hepatitt. Jeg aner ikke hva som var tilfellet i denne saken, men jeg vet at det av og til er det nødvendig å dekke til ansiktet på disse personene for å unngå å bli spyttet på eller bitt. Men da gjelder selvfølgelig fortsatt å sikre seg at man har frie luftveier. Mye tyder vel på at det var det som gikk galt i denne saken. Selv har jeg problemer med å forstå at noen i det hele tatt vil jobbe i politiet. Dager ut og inn med ekstremhendelser, konfrontasjoner, tragedier og skader. Dette under dårlige forhold med mangelfullt verneutstyr og alt for lite personell. I tillegg skal det lite til før man blir anmeldt og etterforsket, etter å ha forsøkt å gjøre en fryktelig vanskelig jobb. At de gidder, sier jeg. hei jeg er enig i mye du sier men jeg mener det bor vere en lav terskel for og anmelde disipliner saker pa grunn av alem sikerhet i forhold til folk med sa breie fulmakter en anen ting jeg har lyst til og spørre om og du kanskje kan svare pa, syns du det vile ver dumt og ta med en lege psykiater som kune veilede og forutsi reaksjoner for psykiske pasienter jeg syns at slike saker egentlig kan vere saker for helsevesenet heler en politiet hilsen
Gjest skeptisk Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Det er fullt forsvarleig, forståelig og vanlig å dekke til over pasienter/kriminelle som spytter og biter. Det er nødvendig for å beskytte både tjenestemenn og andre. Hvis man ikke forstår det tror jeg man har veldig liten erfaring med mennesker, eller kanskje et veldig naivt menneskesyn? Slike episoder er svært vanskelig og virkelig tunge å håndtere. All respekt til de som orker å ta seg av dette. I tillegg til det allerede er svært vanskelig og belastende får de som regel mye pepper fra besserwissere med ingen erfaring fra slikt. Det jeg stiller meg skeptisk til i denne saken er hvordan han klarte å bli kvalt. Varmaterialet dårlig, slik at man ikke kunne puste gjennom det? Var det snøring rundt halsen? I så fall er det unødvendig, og de burde da ha passet på å ikke snøre for hardt. Er det sistnevnte så burde de heller bruke hele anorakker som de tar på bak fram. Selv om det i sikkert kan oppstå farlige uhell der også. Slik jeg har forstått akkurat denne saken ble det gjennomført intern granskning, og både statsadvokat og riksadvokat visste om saken. Og det er jo disse som skal vurdere om noe har blitt gjort galt - både med vilje eller ikke. Når de har komt frem til at det var en uheldig ulykke som burde føre til endrede rutiner for å sikre sikkerheten, så tror jeg på deres vurdering. Tror de vet mer om saken enn hva vi som har lest kort om saken i media. Jeg lurer på en ting. I slike saker hvor barn kveler seg selv med snøring som er rundt halsen på klærne, blir dere like hissige på at foreldre/barnehageansatte/evt de som hadde ansvaret for barnet da skal bli tiltalt for mord? At dere snakker om at de slipper unna med drap?
Jalp Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 hei jeg er enig i mye du sier men jeg mener det bor vere en lav terskel for og anmelde disipliner saker pa grunn av alem sikerhet i forhold til folk med sa breie fulmakter en anen ting jeg har lyst til og spørre om og du kanskje kan svare pa, syns du det vile ver dumt og ta med en lege psykiater som kune veilede og forutsi reaksjoner for psykiske pasienter jeg syns at slike saker egentlig kan vere saker for helsevesenet heler en politiet hilsen De fleste anmeldelser mot politifolk blir henlagt fordi de åpenbart er inngitt som hevnaksjoner. Men jeg er enig i at det skal være en kontroll med politiets virksomhet. Men jeg synes mye av kritikken som oppstår, bl.a. i Obiora saken både er urettferdig og usaklig. Det virker som om visse krefter benytter seg av sjansen til å score politisk mynt på slike tragedier. Når det gjelder å ha med folk fra helsevesenet når f. eks.psykiatriske pasienter skal tas hånd om, så er dette ofte tilfellet i dag, hvis det er tid til det. Mange av disse tilfellene hører formelt inn under helsevesenet, men politiet blir ofte bedt om å være med for å ivareta helsepersonellets sikkerhet. Men ganske ofte er man på forhånd ikke kjent med at en person er psykisk syk, og like ofte er atferden av en slik art at det er fare for liv og helse, både for den som er syk og omgivelsene. Folk som er spykisk lidenede eller folk med atypisk rus er faktisk noe av det farligste som finnes. Grunnen er at de ikke reagerer rasjonelt og som forventet. dessuten eier de av og til ikke følelse for smerte, og da blir de midler som politiet har til rådighet ubrukbare. Dermed kommer disse situasjonene ofte ut av kontroll, og da kan det lett skje slike tragedier. Jeg mener dette er en fryktelig vanskelig jobb, og muligheten for at det går galt er fryktelig stor. I den sammenhengen mener jeg mange ikke vener å se hvor stor risiko både den som reagerer atypisk/ voldelig og de tjenestemennene som blir satt til å gjøre jobben faktisk løper. I mange tilfeller forlanger man det umulige av politiet og er samtidig veldig snare til å rope korsfest når det går galt. Man glemmer lett som bare det at politifolk er vanlige familiemennesker som meg og deg. De har følelser og er reflekterende. Jeg vet ihvertfall hvordan jeg har kommet til å følt det hvis jeg en dag hadde kommet hejm fra jobb og visst med meg selv at man har kommet i skade for å bidra til at noen er død. Selv om jeg har forsøkt å unngå det. Og det blir ikke bedre når mediene og endre grupperinger henger deg ut offentlig som følge av dette. Jeg blir helt enkelt kvalm av disse som gjør dette under påskudd av en eller annen idealisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå