kitty Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 "Barn bør være bleieløse i båt " står det på VG nett. Men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Små barn trenger bleie uansett hvor de måtte være. Men det er jo fryktelig skummelt å høre at redningsvesten da ikke virker som den skal. Men badebleie da? er det mindre flytestoff i de mon tro?
Furstina Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 En badblöja eller en badbyxa för bebisar är tänkt att kunna vara i vattnet och suger inte åt sig vatten på samma sätt som en vanlig.
Furstina Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Här är artikeln på vg föresten: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140682
Samba Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Små barn trenger bleie uansett hvor de måtte være. Hmmm....jeg har en liten en på 5 måneder, og han trenger da ikke bleie uansett hvor det måtte være. Og spesielt ikke på en båttur vil jeg tro. Barn bæsjer og tisser da ikke hele tiden. Men selvsagt: har man en flott luksusbåt med fine dyre puter (som ikke kan vaskes) så er det kanskje ikke så gøy med en stråle babytiss?
Malama Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Jeg, barnløs som jeg er, og følgelig med lite inngående erfaring med bleier tenkte automatisk: "Badebleie vel!" da jeg hørte dette på radio i sommer. Er ikke hele poenget med badebleier at de ikke tar inn så mye vann fra "utsiden", at de er laget for å være i brruk ved bading uten å bli blyting? Litt rart at det ikke er nevnt på radio eller i noen artikler at det kanskje kan være verd å bruke en litt annen bleie enn den vanlige superabsorberende papirbleien?
Samba Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 (endret) Badebleie suger ikke til seg vann vil jeg tro, så det må jo være greit å bruke om man ikke kan la poden gå bleieløs. Det er vel bare viktig å skifte badebleia før den kjennes for tung ut av tiss. Endret 12. juni 2007 av Samba
Gjest HB Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Noe av poenget til damen jeg hørte på radioen i morges var at man ikke brukte redningsvesten som en "sovepute". Et barn som er så lite at det bruker bleie må passes på hele tiden uansett om det har redningsvest på eller ei (med eller uten bleie). Hilsen Lille meg
Malama Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Ja, selvsagt, passe på sier seg selv. Men, skulle uhellet være ute, er det vel greit om man har lagt tilrette for at ikke bleien skal trekke barnet ned, i det lille sekundet det tar før du oppdager at barent er vekke (små barn må man alltid passe på, men små barn er også de som forsvinner fra ditt årvåkne blikk mens du blinker)
Tusenfryd Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Hvis man har valget mellom at et barns liv er seriøst i fare kontra hva som kan være upraktisk, så er vel ikke valget særlig vanskelig. Alle, også voksne på en fin dag, skal selvsagt bruke redningsvester og så må alle sørge for at litt større barn kan svømme. Ellers er babybadebukser, bleiebukser etc en svært liten investering og funker som bare det.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #11 Skrevet 15. juni 2007 "Barn bør være bleieløse i båt " står det på VG nett. Men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Små barn trenger bleie uansett hvor de måtte være. Men det er jo fryktelig skummelt å høre at redningsvesten da ikke virker som den skal. Men badebleie da? er det mindre flytestoff i de mon tro? Badebleia er laget for at urin skal slippe gjennom, men ikke avføring...
Donpedro Skrevet 15. juni 2007 #12 Skrevet 15. juni 2007 Trodde saken var at med bleie så SNUS ikke barnet. Men FLYTE gjør det.
Gjest Peachbud Skrevet 15. juni 2007 #13 Skrevet 15. juni 2007 Trodde saken var at med bleie så SNUS ikke barnet. Men FLYTE gjør det. I likhet med redningsvest har bleia flyteelementer. Det kan føre til at barnet blir liggende på magen med ansiktet ned.
Donpedro Skrevet 15. juni 2007 #14 Skrevet 15. juni 2007 I likhet med redningsvest har bleia flyteelementer. Det kan føre til at barnet blir liggende på magen med ansiktet ned. Jeg vet. Ergo set SNUS ikke. Folk her skrev om å bli trukket ned. Ville bare klargjør det.
Gjest Peachbud Skrevet 15. juni 2007 #15 Skrevet 15. juni 2007 Jeg vet. Ergo set SNUS ikke. Folk her skrev om å bli trukket ned. Ville bare klargjør det. Ok. Men hvis bleia er full, kan den også medvirke til at barnet trekkes ned.
Samba Skrevet 15. juni 2007 #16 Skrevet 15. juni 2007 Jeg vet. Ergo set SNUS ikke. Folk her skrev om å bli trukket ned. Ville bare klargjør det. Trykket ned, eller ikke snus. Utfallet høres ut til å kunne bli det samme uansett.
Donpedro Skrevet 15. juni 2007 #17 Skrevet 15. juni 2007 Trykket ned, eller ikke snus. Utfallet høres ut til å kunne bli det samme uansett. Ikke nødvendigvis, siden et barn som flyter er synlig. Jeg vet selvsagt at barn skal ha vester som snur dem, men vest med bleie på er ikke det samme som å være uten vest.
MsRP Skrevet 15. juni 2007 #18 Skrevet 15. juni 2007 Jeg, barnløs som jeg er, og følgelig med lite inngående erfaring med bleier tenkte automatisk: "Badebleie vel!" da jeg hørte dette på radio i sommer. Er ikke hele poenget med badebleier at de ikke tar inn så mye vann fra "utsiden", at de er laget for å være i brruk ved bading uten å bli blyting? Litt rart at det ikke er nevnt på radio eller i noen artikler at det kanskje kan være verd å bruke en litt annen bleie enn den vanlige superabsorberende papirbleien? Badebleie suger ikke til seg vann vil jeg tro, så det må jo være greit å bruke om man ikke kan la poden gå bleieløs. Det er vel bare viktig å skifte badebleia før den kjennes for tung ut av tiss. Dette med at bleia er tung og kan trekke barnet tror jeg nok var det minst viktige av de to argumentene i artikkelen. Redningsvester er laget med en god vektmargin f.eks 5-10 kg, så om ei veeeldig full bleie skulle gjøre at en 6-kilos baby kommer opp i 7-8 kg, så kan ikke dette forårsake at barnet blir trukket ned dersom vesten fungerer som den skal. Det som derimot kan være bekymringsverdig er dette med at luften som er inne i en forholdsvis tørr bleie kan forstyrre vestens funksjon og føre til at barnet blir liggende med ansiktet ned. Og her tror jeg ikke badebleiene er så mye bedre enn de andre? Min niese hadde badebleie på stranda i fjor, og dette var en bleie som satt litt strammere rundt bena og i livet og var plastikkbelagt utenpå, så ikke noe skulle komme ut i vannet. Disse bleiene blir jo også brukt på babysvømming i basseng så om de skulle slippe gjennom urin ville vært litt merkelig og egentlig ekkelt... Men jeg vil tro at det skal ganske mye luft til bak i bleia for å kunne "konkurrere" med vestens flyteelementer, men jeg ville ikke tatt sjansen!
Samba Skrevet 15. juni 2007 #19 Skrevet 15. juni 2007 Ikke nødvendigvis, siden et barn som flyter er synlig. Selvsagt. Nå tenkte jeg at utfallet kunne bli drukning i begge tilfeller. Jeg vet selvsagt at barn skal ha vester som snur dem, men vest med bleie på er ikke det samme som å være uten vest. Så enig, så enig.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #20 Skrevet 17. juni 2007 For min del syns jeg det bare er å ta på en babybadebukse. Der er det jo bare et ekstra lag inni som ikke slipper ut avføringen - ikke noe absorberende -Windy ii
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå