Gå til innhold

Tre retters middag


Frk Doodad

Anbefalte innlegg

Hei

Skal lage selskap for 15-20stk. Har tenkt å servere tre retters, men gjerne litt lettvint likevel.

Noen som tar utfordringen å sette opp menyforslag?

Håper på masse svar :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jamila

Har du noen økonomiske begrensninger?

Og når på året skal dette gjøres?

Nesten drømmeoppgave dette.... kommer med noen tips men må på trening først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uten å vite så mye om hverken ambisjonsnivå eller økonomi slenger jeg ut et par forslag!

Forrett: Skalldyrsuppe laget på rekeskallkraft, hvitvin, fløte m.m.

Kan fint lages dagen i forveien - enkel å få til, smaker fantastisk!

Hovedrett: Helstekt filet av lam eller storfekjøtt er grei mat å lage til mange. Poteter i form (ikke nødvendigvis fløtegratinerte) og salat eller lettkokte grønnsaker. God hjemmelaget saus laget på god kraft, vin og gjerne fløte gjør susen her!

Evt. :

Forrett:Forvellede asparges som du avkjøler og surrer en skive parma eller serranoskinke rundt. Grilles noen minutter i ovn eller panne og serveres med litt pynt, (to til hver) evt. med litt hjemmelaget hollandaisesaus. Nam!

Hovedrett: Laksefilet (plukk ut bena!) brunes lett i panne, saltes og pepres, ha på urter og hakkede reker, pakk inn i butterdeig som dekoreres med utskjær av deig, stek i stekeovn.

Serveres med salat og urterømme.

Dessert. En god fransk sjokoladekake av typen som er litt rå i midten servert med sitrussalat (fileter av appelsinbåter og rosa grapefrukt, pistasjer og sukkerlake med litt konjakk i ) + krem, evt. is.

Kan også serveres ferdig anrettet på et "speil" av moste bringebær tilsatt melis. God appetitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kommer med litt mere info her. Skal ha dette selskapet rundt påsketider, ikke så lenge igjen...iiik!

Når det gjelder økonomiske begrensninger så trenger det ikke være kjempebillig, men heller ikke svindyrt da.

Det største begrensningen ligger vel egentlig i råvarene. Skal reise bort til et mindre sted hvor jeg neppe får tak i alskens spesialiteter. Det er ikke delikatessebutikk på stedet for å si det sånn.

Noen spesielle ingredienser kan jeg ta med meg, men det blir fort litt plassproblemer....

Er litt nervøs jeg, har laget en del middagsselskaper, men aldri for så mange før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hva med kalkun?

Den passer seg selv i ovnen og er vanskelig å mislykkes med.

I et selskap jeg var i, fikk vi servert toast med skalldyr salat til forrett.

Enkelt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Timing er alltid viktig når man lager middag med flere retter:)

Jeg prøver alltid å lage ting som kan gjøres ferdig i forveien, helst dagen før:)

Hovedrett

Foreslår lammesteik uten ben, som du marinerer i god marinade i noen dager i kjøleskapet. Steik steken på vanlig måte, men ta den ut av ovnen når like før rosa,pakk den i alum.folie+ håndkle og la den hvile.Slik kan den ligge i 2-3 timer og ettersteke i egen varme. Sjyen er god i saus.

Server den med potetmos som du lager på vanlig måte + tilsetter egg! Sprøyt den i rosetter på en plate og stek den gylden og fin i ovnen mens dere spiser hovedrett.

Grønnsaker etter ønske!

Spørpå polet etter en god lammevin. Men husk å ta hensyn tilhva du har marinert lammet i. Mye krydder krever en annen vin enn en enkel lammestek.

Dessert

is og frukt er enkelt. Lag din egen fruktsaus til isen ved å kjøre pasjonsfruktmasse i mikseren, sil den, kok den opp med sukker og tilsett smør til slutt.

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...