Gå til innhold

Blomster på kirkegård

lillesky

Anbefalte innlegg

Hvilke blomster passer på kirkegården nå om sommeren?

Gjerne noen som ikke må vannes hver dag, og som passer sammen og som er "sømmelig" på en kirkegård (vet ikke om det er "blomsterkode" på kirkegård).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du velger vel det du liker selv?

Det er ingen "blomsterkode" - man tager hva man selv liker. Jeg har valgt blomster ut fra farger jeg liker. Det ble hvite margeritter, gule stemorsblomster og sånn en kornblomst/georginlignende lilla sak (blomsten er som en "ball" av rullede kronblader) i lilla. I alt 5 blomster på graven - noe som holder i massevis.

En gang senere har jeg lyst å plante noen løk - og passe på at jeg planter det slik at de kommer opp på forskjellig tidspunkt hele våren sommeren og en liten miniatyr rosebusk. Jeg steller bare graven en gang om våren, og satser på "naturlig vanning" - noe som sjelden er et problem her vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spanske margeritter like holdbare som vanlige hvite/gule?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Er spanske margeritter like holdbare som vanlige hvite/gule?

Det vet jeg ikke, men det vet de du kjøper dem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så lenge du unngår planter som blir digre, flerårige busker eller trær, eller som sprer seg som ugress, skal du klare å holde deg inne med de ansatte på kirkegården.

Spanske margeritter er fine og ganske holdbare, men de kan trenge gjødslet jord. Det holder kanskje at du blander inn gjødsel i jorda når du planter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får spørre i blomsterbutikken også.

Hva pleier dere å plante, dere som planter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanske margeritter står inntil frosten kommer og tar dem. Du kan gjødsle med litt kumøkkompost når du setter plantene. Her hos meg holder det for en hel sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bestefars grav har vi plantet stemorsblomster og lobelia fordi han likte disse blomstene spesielt godt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stemorsblomster blomstrer vel ikke hele sommern? Men de er pene. Lobelia også blir jo veldig fint utover sommern med de blå blomstene, og er en vanlig kantplante på graver. Pelargonia er også fint :) Man er kanskje ofte litt konservativ på graver, men det er vel også fordi man velger blomster som er lettstelte selv om de har litt ugunstig plassering eller man ikke får gått innom så ofte og stelt. Små roser er også pent, men det er ikke alle sorter som lever så lenge, og større busker må man beskjære. Noen som har akeleier på gravene? De er lettstelte og veldig pene, men har kanskje ikke så lang sesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er viktig og tenke på når man skal plante på en grav,

er at blomstene ikke trenger og bli knepet hele tiden. Det er sikkert derfor det ofte går igjen de samme blomstene på kirkegårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt bl.a. knollbegonia og ildtopp, men de synes jeg ikke er så fine. :sjenert: Hun anbefalte også tåre, så vi tok det. :) Også plantet vi noen kantlobeliaer også. Vet at de kan bli fort tørre, men gravplassen ligger litt i skygge. :)

Neste gang jeg skal plante skal jeg gå en tur på kirkegården før jeg planter, da ser man hvordan det blir. Tåre og sølvplanter blir kjempepent på kirkegården! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...