Gå til innhold

vi trenger flere feminister!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lisa Marklund uttalte;

Men den svenske feministen er på ingen måte imponert over likestillingsdebatten her i Norge.

- Dere sier «er du feminist?» på samme måte som «spiser du mark?». Som om det var noe kvalmt! I Sverige er det mye mer åpenhet i likestillingsdebatten. Selvsagt er jeg feminist. Jeg har da hjerne!

http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/03/.../08/363383.html

Jeg er også veldig lei av "din dumme rødstrømpe" holdningene her inne... Særlig på bryllupsforumet er det nesten ekkelt å være en selvstendig kvinne med likestillings-pregede meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kanskje det er Waco som utgir seg for kvinne? :ler:

Nei, stryk det - jeg er proppfull av selvkritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det tror jeg du vet veldig godt..!

på denne måten kan jeg kanskje ha sjans til å få en debatt om temaet i stedet for om meg som person.. :roll:

så bli med på debatten, da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@
Kanskje det er Waco som utgir seg for kvinne? :ler:

Nei, stryk det - jeg er proppfull av selvkritikk!

:hoho::hoho::hoho:

Nei gjest, logg deg heller på du :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvitveis

Jeg skulle gjerne vært mer feministisk hadde jeg tørt. Av og til - særlig før røde dager - er jeg i mitt ess og lever ut alle innestengte kvaler, men dessverre så går det fort over. Alle ganger jeg har vært bitchy er merkedager for meg. Er det mangel på selvtillit? Mangel på tesesteron? I mitt neste liv derimot [X i taket]

Nei gjest' date=' logg deg heller på du :Gjesp:[/quote']

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også opptatt av likestilling, og blir stadig overrasket over hvor lite bevisst andre jenter er på det området.

Jeg skal gifte meg til sommeren, og i den forbindelse kommer det jo opp en del spørsmål: navn for eksempel. Jeg vil gjerne at vi skal ha de samme navnene, dvs at vi setter sammen etternavnene våre. Men det ser ikke ut som min kommende mann vil det, og da blir det til at begge beholder sitt. Jeg firer ikke på kravet og tar hans fordi det er tradisjon. Tradisjoner til til for å vurderes og finne et bevisst svar på om det er verd å holde på tradisjonen... Ble også overrasket over at ei venninne ikke hadde tenkt på å kjøpe morgengave til mannen sin, likstilling går da begge veier!

Også i forbindele med foreldrerollen og husarbeid får jeg meg noen overraskelser fra venniner, men jeg har ikke barn selv, så mine tanker teller liksom ikke helt på det området.

Venninnen som ler når mannen sier han skal lage middag...jeg ser ikke helt humoren i at samboeren min skal lage mat, det gjør han da ca annenhver dag...

Paret som skal være hjemme en dag i uka hver med barnet, men mor regner med at hun må ta husarbeidet, for det kommer ikke han til å rekke i tillegg til å ta seg av ungen...

Men for meg er det viktig at jeg er fortrolig med de løsningene jeg finner i forholdet mitt, så får andre gjøre så mye husarbeid de vil, og følge de tradisjonene de vil. Jeg har en kjepphest, ting skal være bevisste, man skal ikke bare følge flokken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

For meg er det helt naturlig å være feminist.

Jeg ville ikke hatt d halvparten så gøy hvis jeg ikke var det. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Jeg grøsser på ryggen av folk som er feminister på sin hals.

Jeg mener at kvinner skal være kvinner og menn skal være MENN :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ja det mener jeg også det..

men jeg mener at det at jeg er KVINNE.. noe jeg er 100% og er veldig stolt av.. ikke gjør meg dummere, underlegen, mindre atraktiv arbeidstaker, mindre i stand til å fikse tekniniske ting osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ting som har hendt meg som gjør at jeg mener vi trenger mer kjønnskamp;

*da jeg spurte mattelæreren hvorfor jeg hadde fått dårligere karakter enn en gutt i klassa som jeg viste hadde gjort det dårligere enn meg på alle prøvene, svarte han; "ja men x er da en bra karakter til å være jente"

(ut i fra en feilaktig ide om at jenter er dårligere i matte)

*etter at jeg flyttet sammen med min kjære har flere spøkefult kalt meg "mitt fornavn + hans etternavn" -det samme har ikke skjedd han!

(ut i fra en feilaktig ide om at kvinner skal bytte navn i større grad enn menn dersom de vil ha et felles familienavn)

*når jeg og min kjære kommer for å hente MIN bil, begynner de å snakke til han om den.. selv om han holder seg flere meter unna og sier at "det er hennes bil",s å bare fortsetter de

(ut i fra en feilaktig ide om at kvinner overlater praktiske/tekninske ting til mennene i deres liv)

*når vi er ute og jeg betarer har det skjedd at de takker min kjære.. og bare henvender seg til ham..

(ut i fra en feilaktig ide om at det er manne som styrer pengebingen)

*da jeg gav min venninne en hammer i gave da hun skulle flytte fra hjemme, sa hun at den kom hun ikke til å trenge så lenge det finnes menn i verden

(ut i fra en tåpelig ide om at praktiske fiksinger skal overlates til menn; om at de har en naturgitt bedre evne til å fikse ting.. ?)

listen er laaaaaang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg grøsser på ryggen av folk som er feminister på sin hals.

Du har nok ikke forstått hva feminisme dreier seg om. Det dreier seg om likestilling, ikke at mannen og kvinnen skal bli lik, men likt behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det dreier seg om likestilling' date=' ikke at mannen og kvinnen skal bli lik, men likt behandlet. [/b']

JA!

Bravo Care!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er til en viss grad enig med gjesten som startet innlegget.

Er sjelden på bryllupguiden, så hvordan det er der vet jeg ikke.

Men det er ikke skammelig å være opptatt av kvinners rettigheter.

Det bør være en selvfølge, at det er lik lønn for likt arbeid.

Dette er bare en liten del av kvinnekampen.

Det er fortsatt et stykke å gå.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor Lott@ er så sinna?

Det er lov å ta opp viktige tema som gjest ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Det jeg ikke skjønner er hvorfor Lott@ er så sinna?

Det er lov å ta opp viktige tema som gjest ikke sant?

jeg håper da det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Jeg forstår bare ikke visten med å skrive innlegg pålogget i noen tilfeller og som gjest i andre tilfeller............ :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg forstår bare ikke visten med å skrive innlegg pålogget i noen tilfeller og som gjest i andre tilfeller............ :Gjesp:

nei vel.. men det var da vel ikke det som var temaet her, var det vel?

nå kan jo du gå forann med et godt eksempel og diskutere dette interesstante temaet!... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...