Gå til innhold

Hva kan egentlig store damer bruke?

Anbefalte innlegg

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg ser at det rett som det er dukker opp tråder og innlegg av typen som beskriver hva store damer bør holde seg unna av klær.

For eksempel bør de ikke bruke tights osv.

De bør heller ikke bruke stamme og korte klær.

Men hva bør en stor dame bruke? Hvem lager reglene? Hva blir følgene for en stor kvinne som har på seg en litt trang bukse som fremhever en valk? Selv om baken blir fin i buksa?

Av hvilken grunn skal den store kvinnen skygge unna enkelte plagg?

Bare litt nysgjerrig, selv mener jeg at alle mennesker, tykk eller tynn, er forskjellige, og de finnes ingen like. (bortsett fa tvillinger osv) Dermed blir det feil å bruke regler for hva som er rett eller galt å ikle seg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke så veldig sterke oppfatninger om hva store damer kler og ikke kler, men generelt sett synes jeg at det bare er damer med supermodellkropp som kler det meste av klær. Uansett hvilken særegenhet man har - enten man er stor, lav, høy, har smale skuldre, korte ben, brede hofter, kort hals, store pupper, små pupper eller hva det måtte være - finnes det antrekk man kler bedre enn andre.

Jeg synes det fine med diskusjonsfora er at man kan diskutere alt fra storpolitikk og livets store spørsmål til de mest idiotiske og ubetydelige tema. Det er ikke unaturlig å diskutere hva slags klær som passer til store damer eller andre som ikke har supermodellkropp på et kvinneforum. Hvis man ikke er enig i det som kommer frem i diskusjonen kan man bare la være å følge rådene. Det er ikke verre enn det!

Endret av bada
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med bada. Det er jo sånn at de fleste av oss må velge bort noen klær til fordel for andre pga kroppsfasongen vår. Selv er jeg ganske tynn, med små pupper og lange armer. Jeg kler ikke ALT, og jeg ønsker ikke å gå med klær som framhever noe jeg vil gjøre mindre synlig for å balansere...

Nå synes jeg faktisk store damer (og hvor stor er stor - det er forskjell på gigatjukke folk med elefantbein, og de som er kraftige..) ofte kler tights eller tettsittende bukser under f eks en vid, fin genser. Man kan vel godt gå med klær som er ettersittende de rette stedene, selv om man er "for" tjukk eller tynn. Men så ser det brått ikke så fint ut lengre, om man går med drainpipes, for kort topp så magen henger ut, og trang, kort hettejakke, når man veier 30 kilo for mye.

Uansett, jeg synes det viktigste er at man prøver å finne klær man ser ok ut i, ikke at man må "gjemme seg" inne i et telt bestående av joggebukse og diger t-skjorte f eks. Det finnes fine klær for mange forskjellige kroppsformer...

Skrevet

Helt generelt så synes jeg at litt kraftige damer bør la være å vise fram mageregionen, særlig hvis det er bar hud som vises. Utover det er jeg ganske tolerant. ;)

Synes eller at figursydd er bedre enn tettsittende, nesten uavhengig av fasong.

Skrevet (endret)

Av og til får jeg følelsen av at vi burde bruke en kirurg eller ikke gå utenfor døra i det hele tatt....

Mye av utvalget for de som er litt større opplever jeg som å ta på seg en sekk med hull til hodet. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kler alt, men opplever ofte at den typen klær som passer er ganske utdatert. Jeg er enig i at f.eks. mageregionen burde dekkes til, da...

Lurer litt på om ikke diskusjoner som fokuserer mer på negative sider (noe jeg føler denne gjør) kan være litt av grunnen til at folk gjemmer seg i joggebukser og telt....

Kan vi kanskje heller fokusere litt på hva vi litt større kan gå i, uten at slanke folk blir blinde av synet?

Endret av Corrazy
Gjest Deception
Skrevet

Jeg synes store folk er finest i litt fasongsydde klär, altså ikke sekker uten fasong. Men det er lurt (og dette gjelder alle, uansett störrelse) å tenke over hva man vil framheve; et vidt skjört til midt på leggen, med flate ballerinasko til, og gjerne halvlange tights under, er ikke noe for den som gjerne vil virke lengre og slankere.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet (endret)

Jeg er ei kraftig kvinne og bruker tights med lange tunikaer eller korte skjørt over. Jeg blåser i hva andre mener, men jeg får tilbakemeldinger på at jeg kler det. Smaken er som baken, den er veldig delt... jeg synes folk skal bruke det de synes er pent og liker å gå med. Jeg dekker magen min da.. jeg er ikke snasen med bar mage gitt! ;)

Endret av TuttaCalcutta
Gjest Ulva35
Skrevet
Jeg er ei kraftig kvinne og bruker tights med lange tunikaer eller korte skjørt over. Jeg blåser i hva andre mener, men jeg får tilbakemeldinger på at jeg kler det. Smaken er som baken, den er veldig delt... jeg synes folk skal bruke det de synes er pent og liker å gå med. Jeg dekker magen min da.. jeg er ikke snasen med bar mage gitt! ;)

:klappe: Samme her Tutta :)

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet

Jeg har vært med min mor på shopping da hun var på sitt feteste. Hun er 155 cm høy og veide da 90 kg. Hun så ut som ei kule.

Vi tok en tur til Kapphal som var er rimlig alternativ med ganske godt utvalg i Big and Beautiful-avdelingen. Jeg fikk sjokk!!! Det var forferdelige mye blomstrete plagg og figurløse gensere (telt!) med horisontale striper. Det var så grusomt mye stygt der i forhold til resten av butikken. Flere ungjenter gikk i tillegg forbi og hvisket og tisket av de større (vakre) damene i den avdelingen. Jeg prøvde så godt jeg kunne å finne plagg med de rette snittene, fargene og mønstrene til mor men det var ikke lett, selv for et trent øye.

Jeg tok med digre hauger av plagg som fortjente en sjans inn til mor i prøverommet. Andre damer som var høye som fjell og proporsonalt brede som mor, gikk med lutet nakke og det stod nærmest "tråkk på meg" i pannen hennes. Nærmere Auswich i våre dager må jeg nok lete lenge etter. Grusomt. Det verste var at de andre damene uten"personlig assistent" tok det første og beste de fant for å komme seg for ut. De endte opp med skjørt som gjorde rompa enda større, topper som fikk magen til å bule og gensere som fikk skuldrene til å virke 1,5 meter brede. Når utvalget er så dårlig så kan man nesten ikke skylde på de større damenes smak.

Jeg fløy rundt og kjeftet høylytt over den lite gjennomtenkte kolleksjonen og mange kom bort til meg og trodde jeg jobbet der. Til slutt tok jeg saken i egne hender og jeg kledde opp i underkant av 10 damer, så de så ut som folk mens mor drev på. Da mor var ferdig stod jeg midt i avdelingen og pekte og beordret til en haug av store damer. Mor fikk bare gjøre seg ferdig på resten av senteret, jeg måtte utnytte situasjonen og heve noen hoder. I nesten 2 timer stod jeg der og jeg tror de aller, aller fleste ble fornøyde med plaggene sine. I tillegg kom ei bortil meg med en blomst fra henne og ei venninne+ en del klemmer og takk fra de andre.

Jeg sier ikke at alle store hater å handle, tar det første og beste ol, men den lørdagen viste i hvertfall medaljens bakside. Kommer man opp i en viss størrelse, blir du automatisk gammel kjærring som får mindre pent å gå i. Jeg har sett det selv, MANGE ganger.

Stor respekt til de større damene som kan gå med hevet hode og finne bra klær i den forferdelige sirkusavdelingen!

:sol:

Gjest synseren
Skrevet

Jeg synes det er mye fint å finne for oss som er større enn gjennomsnittet. Kjenner meg ikke igjen i at det bare finnes telt, sekker og ufikse klær til oss store.

Det er få butikker som holder store størrelser og det synes jeg er trist. Jeg har stort sett: Kappahl XLNT, Lindex Generous, HM Big is beautiful og PIP stormote og velge mellom. Det er jo få butikker i forhold til alle de butikkene med normal størrelser.

Men det jeg vil frem til, er at det finnes mye fint i disse butikkene. Vil påstå at det finnes noe for enhver smak. Og for de som er motebevisste så er det massevis at plagg som er in. Jeg finner klær som jeg kan framheve det som jeg liker ved kroppen min, og kamuflere det som jeg ikke liker :ler:.

Konklusjonen blir at det er mye fint å velge mellom for oss som er store. Men det skulle vært flere butikker som førte store størrelser.

Jeg er stor og digger shopping :sminkedokke: !!!

Gjest Peachbud
Skrevet

I tights-tråden var det de færreste som mente at overvektige ikke kan gå i tights. De som var skeptiske til tights, mente det generelt var ulekkert, altså på folk i alle størrelser.

Jeg bryr meg ikke om hva overvektige går med. De kan gjerne gå med korte skjørt og korte topper uten at jeg skuler på dem. Folk må få kle seg som de vil. I tights-tråden ble det derimot spurt om meninger.

Jeg har ei venninne som er et-par-og-femti høy og veier kanskje 115 kg. Jeg må si jeg lurer litt på hvorfor hun veldig ofte bruker gensere med horisontale striper. Samtidig er det ikke min sak. Jeg liker henne godt, og synes hun er fin og pen.

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet

Aha, jeg har på følelsen av at det har vært diskusjoner i kjølvannet av denne tråden? Jeg har ikke vært inne her så mye, men ang. tights kan jeg si at med den riktige blonden og lengden kan selv store damer kle det.

Genrelt er utvalget for store damer utrolig dårlig. Har du tid, penger og interesse kan du så klart få en stilig garderobe, men hvor tilgjengelig er det?? De tykke jeg har vært borti prøver å få andre kjente til å kjøpe klær for dem. I tillegg blir de møtt med fnising og kommentarer. De er plutselig ikke folk lenger når de runder x-antall kilo....

Jeg veier selv 70 kg og er 165 cm høy. Jeg har masse former og har ridd i 12 år og har ridebukselår, masse muskler og tar 130 kg i beinpress. Jeg går i de riktige tightsene og kler det. Selv med mine "klubber".

Det er faktisk oftere jeg ser virkelig tynne jenter (175 cm høye på 45 kg) som er i så stor ubalanse at det er stygt. I tillegg ser de ut som gutter bakfra.

Feil oppfatninger av form,farge og snitt finner vi uansett.

Blir virkelig lett provosert når klær til større mennesker tas opp..!

Lenge leve former og ekstra kilo!

Skrevet
Jeg har ei venninne som er et-par-og-femti høy og veier kanskje 115 kg. Jeg må si jeg lurer litt på hvorfor hun veldig ofte bruker gensere med horisontale striper. Samtidig er det ikke min sak. Jeg liker henne godt, og synes hun er fin og pen.

Problemet er vel ofte at det ikke er mulig å få ting i store størrelser - som ser bra ut (Ref også til innlegg over).

Det er utrolig vanskelig å finne noe som ikke har tversoverstriper/stort mønster midt på magen osv. - og i tillegg er det oftest helt uformelige modeller - så er man bare stor - blir man fort kjempediger pga modellene - desverre.

Lurer på hvofor det ikke lages klær i store størrelser som ikke ser ut som sekk med hull i. Ensfargede gensere/T-shirts med litt utrigning osv.

Gjest lazuli
Skrevet

Jeg mener store damer kan gå med hva de vil. Det er ikke tøyet de bærer som er iøyenfallende, det er hvordan de bærer det.

Gjest Jytte
Skrevet
Jeg mener store damer kan gå med hva de vil. Det er ikke tøyet de bærer som er iøyenfallende, det er hvordan de bærer det.

Det er så sant ..

Jeg ser utrolig mange store jenter som er mye stiligere enn sine slanke medsøstre - nettopp fordi de vet å kle seg. Evnen til å kle seg stilig avhenger ikke av vekten - den evnen ligger i hodet - enten har du den eller så har du den ikke.

Gjest Peachbud
Skrevet
Problemet er vel ofte at det ikke er mulig å få ting i store størrelser - som ser bra ut (Ref også til innlegg over).

Det er utrolig vanskelig å finne noe som ikke har tversoverstriper/stort mønster midt på magen osv. - og i tillegg er det oftest helt uformelige modeller - så er man bare stor - blir man fort kjempediger pga modellene - desverre.

Lurer på hvofor det ikke lages klær i store størrelser som ikke ser ut som sekk med hull i. Ensfargede gensere/T-shirts med litt utrigning osv.

Ja, jeg leste det. Men jeg har hardt for å tro at det er umulig å få tak i gensere som ikke har horisontale striper. Tror venninnen min går i det fordi hun synes det er fint, og det må hun jo få lov til.

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet

Veldig enig i at holdning har mye å si, men da må du samtidig ha den lille ekstra gnisten som får deg til å tåle litt motbakker.

Da jeg tok styringen på Kapphal skrek jeg bare ut at de burde tenke over hva de ville fremheve. Hvorfor? Jo, fordi vi finner den ENE tingen de er stolte over, feks store, velansatte bryster, og da kunne jeg finne en topp til en barnedåp som viste verden "her er hennes bryster, de er flotte!" Dermed var det gjort, dem gikk som støpte kniver hele gjengen.

Må det virkelig en person midt inne i en butikk som kommanderer som en Fuhrer for å få selvtilitten opp? Jeg er rett og slett litt skremt over den episoden....

Skrevet

Å være plussize, under 170 cm, og bosatt utenfor Oslo er ikke det spøtt morsomt.

På generell basis følger jeg følgende prinsipper når jeg kler meg;

1. Unngå "muffintop" (altså, bukser får ikke på noen måte stramme slik at jeg får en valk hengende over kanten)

2. Skjørt bør helst gå til "ikke midt på knærne", da ser jeg bare enda kortere ut.

3. Jakker får på ingen måte være for lange, da ser jeg sekkete ut. Ikke fint. Så jeg sliter litt med akkurat den, men har funnet et par ok jakker på Cubus (de er da for korte til alle andre ;))

Ting får gjerne sitte etter, men de får på ingen måte være for små. Ermer er aldri for trange (ikke pent), og er de korte er de -iallfall- ikke for stramme, det er skikkelig ikke pent. Puppene er såpass store at jeg prøver å unngå ting med høy hals.

ja, det var mitt korte resyme for hvordan jeg kjøper klær. KappAhl er en skikkelig ikke stasen butikk å handle på iflg meg. Cubus derimot, de får tommelen opp fra meg :) (de har virkelig kommet seg i det siste).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...