Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan straffer dere ungene deres når de er slemme? Med slem mener jeg at de slår, dytter, ikke hører etter o.l.

Min datter på 4 år er blitt veldig slem i det siste synes jeg. Hun er så sur hele tiden, og så slår hun og dytter lillebroren hele tiden. med eller uten grunn. Jeg tolererer ikke slik oppførsel og sender henne tvert på rommet eller gangen.. :evil:

Men det går ikke lang tid før hun er i gang igjen.

Det har faktisk vært dager der hun har vært mer ute på gangen enn inne hos oss.

Jeg antar det er søskensjalusi, og jeg prøver å gi henne mer positiv oppmerksomhet, men det ser ikke ut til å virke.. :roll:

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest gotthard
Skrevet

og sende barn på rommet kan ha en negativ virkning da de plutselig kan begynne og forbinne rommet med straff og derfor mislike sit eget rom.

pleier og si til ungen at du har valget om og oppføre deg ordentlig og høre eventyr eller musikk når du legger deg , eller forsette og lage tull og legge deg uten eventyr eller musik , valget er dit så du bestemmer hva du vil.

har du tulla så har du sammtidig bestemt at du ikke vil ha det koselig før du sover....

tar et parr dager før de forstår helt alvåret i det men det er viktig at du da holder det du sier , om ikke blir det bare værre

Skrevet

Unger som opplever at de er mye "slemme" vil til slutt resignere og leve opp til det...

Barn som får oppmerksomhet når de er "slemme" men ikke når de er "snille" velger det de får mest oppmerksomhet på...

Kan være lurt å gi henne mye oppmerksomhet når hun gjør noe positivt, spes dersom hun er sjalu...

Kan også være lurt å forklare hvorfor hun ikke kan dytte, spørre om hun selv liker det/hva hun synews om å bli dyttet... Men straffes hun får at hun er sjalu og såret (grunnen til dyttinga etc) blir hun jo mer sår og tverr...

La henne få ha negative følesler, gi henne oppmerksomhet og forståelse for det, samtidig som hun får mye oppmerksomhet når alt går bra.

Ikke tolerer dyttingen, men ikke gjør så mye av det...

Det er mine råd

:wink:

Skrevet

Hei.

Ikke lett dette. Men har du tenkt over nøyaktig hva du gjør når jenta slår lillebroren, og i hvilken rekkefølge du gjør det? Hvis jenta er sjalu på broren sin, synes hun sannsynligvis at han får mer oppmerksomhet fra deg i det daglige enn det hun selv gjør. Hun har nok også oppdaget at når hun gjør noe galt får hun øyeblikkelig oppmerksomhet fra deg, selv om det medfører at hun må gå på gangen. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet vet du.. :roll:

Hva med et lite prøveprosjekt i et par dager? Når jenta har latt oppmerksomhetsbehovet sitt gå utover lillebroren på noe vis, overser du henne, og konsentrerer du deg fullt og helt om å trøste den "fornærmede" lillebroren. Jeg vet at det høres hjerterått ut, men det kan jo være en måte å få henne til å slutte å slå lillebror når hun vil ha oppmerksomhet?

En annen ting jeg tror kan være lurt er å passe på å fortelle henne at det ikke er henne du ikke liker, men det hun gjør. Hvis hun får en følelse av at du ikke er glad i henne siden du straffer henne vil det sannsynligvis forverre sjalusien overfor lillebroren, og da har du virkelig en ond sirkel..

Vet ikke jeg, var bare noen tanker som ramlet meg inn da jeg leste innlegget ditt.

Lykke til! :D

-siina-

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg ble sendt i kjelleren jeg...

høres sikkert litt drastisk ut.. men det var ikke det..

jeg fikk jo komme opp med en gang jeg dersom jeg ville..

det var jo bare at jeg måtte gå ned og bli der til pappa ropte "nå må du komme opp igjen da jenta mi".. og så kom jeg opp og fikk en stor klem.. dersom jeg ikke gikk rett bort å slo lillesøster en gang til, da.. for da var det ned i kjelleren gjen... :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Husker enda at jeg måtte ut i ytterdøra å "rope på den snille Kristine" Mamma lurte fælt på hvor hun var blitt av for det kunne jo ikke være meg som oppførte meg sånn. Tjihi! Bruker denne selv på min sønn på 4 og det funker kjempe fint. Du slipper den negative oppmerksomheten og hun begynner å lure på om det kanskje er lurere å være snill. :wink:

Skrevet

Man ER ikke slem, man gjør slemme TING!...... Dersom barn ser på seg selv som slemme har man et problem...

Skrevet

Enig med Lasse, både gårdagens og dagens svar.

Man må gi ros til barna sine, masse ros. Positiv oppmerksomhet vil føre til positiv adferd, heter det så fint. For en jente på 4 år, er det ikke så lett å være storesøster, hun er selv fortsatt liten, og trenger uhorvelige mengder med oppmerksomhet, positiv oppmerksomhet. Det er helt naturlig at hun er fryktelig sjalu (og sint) på lillebroren sin, og selv om det kan virke forferdelig stygt at hun slår han, så er dette også helt normalt. Men det er dermed ikke sagt at det er iorden. Hun må få helt grei beskjed om at det ikke er lov. Men ikke si: du må ikke slå!, si heller: Du må være snill med lillebror. Med det så mener jeg at du ikke skal forsterke det negative hun gjør, men prøv heller å fokusere på en positiv adferd. Det er heller ikke, (uansett hvor fristende det kan være) rett, å true henne; "Dersom du slår så må du gå på rommet ditt", da blir hun bare trassig og vanskelig, du må hele tiden tenke hvordan du kan snu adferden hennes. Og det er viktig at du ikke blir høylydt og roper til henne, selv om jeg vet at dette kan være vanskelig til tider. Rolig adferd fra deg er også viktig, OG du må være konsekvent og vennlig bestemt.

Når man får to/flere barn, kan det ofte være vanskelig å få nok tid til det største, men kvalitetstid med hvert enkelt barn er viktig. Du må prøve å finne tid til deg og datteren din alene. Sett av 30 min. hver dag, minst, til ren lek sammen med henne, på hennes nivå. Sitt på gulvet sammen med henne og vær aktiv deltaker i hennes lek. Det er viktig at hun "får deg for seg selv".

Og kos...ikke glem kos, mengder av kos. Rull rundt på gulvet og ras med henne, ha henne på fanget, les bøker. Kos kos kos kos.....du kan aldri gi barna dine nok kos.

For høytlesning for begge barna, vil jeg anbefale "Simon og Kaia"-bøkene, kjempemorsomme bøker om to søsken som krangler og sloss og også har det fint sammen med mammaen sin. Du vil finne trøst i disse bøkene, og ungene (iallefall 4-åringen) vil ELSKE disse bøkene.

For deg selv vil jeg anbefale en bok som heter "De utrolige årene", som er en bok av Webster-Stratton, (husker ikke fornavnet), hun har forsket på dette med barn med lette adferdsproblemer og søskenkrangling. En veldig bra bok, som jeg forøvrig anbefaler til alle foreldre. LES OG LÆR!

Jeg ble visst revet med....

Lykke til iallefall!

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar og tips!! hva skulle jeg gjort uten dere?? Det er ikke lett å tenke ut masse sånn når man er midt i en situasjon :wink:

Mye av det dere sier har jeg faktisk tenkt selv også, men det er ikke lett å vite vilken måte som funker på mine barn. Men jeg er i alle fall sikker på at ungene trenger masse oppmerksomhet... (positiv oppmerksomhet

• 7 år senere...
Gjest BettyBoop28
Skrevet

og sende barn på rommet kan ha en negativ virkning da de plutselig kan begynne og forbinne rommet med straff og derfor mislike sit eget rom.

pleier og si til ungen at du har valget om og oppføre deg ordentlig og høre eventyr eller musikk når du legger deg , eller forsette og lage tull og legge deg uten eventyr eller musik , valget er dit så du bestemmer hva du vil.

har du tulla så har du sammtidig bestemt at du ikke vil ha det koselig før du sover....

tar et parr dager før de forstår helt alvåret i det men det er viktig at du da holder det du sier , om ikke blir det bare værre

Neida for unger skal aldri få straff når de gjør noe galt...

Skrevet

Tråden er ryddet for beskrivelser av barnemishandling. Spørsmål om moderering kan tas på PM.

Iah, mod

Skrevet

Hvordan straffer dere ungene deres når de er slemme? Med slem mener jeg at de slår, dytter, ikke hører etter o.l.

Min datter på 4 år er blitt veldig slem i det siste synes jeg. Hun er så sur hele tiden, og så slår hun og dytter lillebroren hele tiden. med eller uten grunn. Jeg tolererer ikke slik oppførsel og sender henne tvert på rommet eller gangen.. :evil:

Men det går ikke lang tid før hun er i gang igjen.

Det har faktisk vært dager der hun har vært mer ute på gangen enn inne hos oss.

Jeg antar det er søskensjalusi, og jeg prøver å gi henne mer positiv oppmerksomhet, men det ser ikke ut til å virke.. :roll:

Noen erfaringer?

Gi positiv oppmerksomhet når hun gjør bra ting/er snill og grei. Gi ingen oppmerksomhet/overse henne når hun gjør noe som ikke er bra. Dvs: Om hun slår noen, så fjern henne fra situasjonen uten å gi henne oppmerksomhet(ikke øyekontakt,ikke snakk)Den som blir slått får oppmerksomheten din.

Regner med at du har forklart henne stadig vekk at hun ikke må slå og hvorfor hun ikke må det, så dette vet hun alt om, du trenger sannsynligvis ikke å snakke om dette mer. Nå er det på tide å handle og vise i praksis hva du faktisk mener.

Det som er feilen med oss voksne er at vi tyter og maser så mye, vi viser sjelden i praksis hva vi mener. Får hun oppmerksomhet fra deg når hun er sur? I så fall, ignorer henne hver gang hun er sur. Ikke se eller hør henne. Antakelig er hun sur for å få din oppmerksomhet. Du må vise henne at det lønner seg bedre å være blid og grei. Barn gjør det som lønner seg best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...