moka Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 kan utleier kreve at den som leier skal betale kommunale avgifter? aldri vært borti det før jeg....
Gjest bada Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 (endret) Hvis utleier gjør det unndrar han/hun seg beskatning i og med at husleien blir lavere. Jeg er derfor ganske sikker på at det ikke er lov. Endret 10. juni 2007 av bada
moka Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2007 husleien blir lavere? er litt dum på det her området, litt enklere forklart??
Gjenglemt sykkellås Skrevet 10. juni 2007 #4 Skrevet 10. juni 2007 Man har ikke lov til å ta betaling for offentlige avgifter. Det står i husleielovens § 7.4
Gjest bada Skrevet 10. juni 2007 #5 Skrevet 10. juni 2007 husleien blir lavere? er litt dum på det her området, litt enklere forklart?? Jeg mener bare at hvis leietakeren skal betale kommunale utgifter så kan ikke utleieren kreve like høy husleie.
Frey Skrevet 10. juni 2007 #6 Skrevet 10. juni 2007 Men om huseier tar så og så mye i husleie pluss kommunale avgifter eller tar så og så mye inkl komunale avgifter går jo for det samme. I det ene tilfellet vil vel husleien være lavere enn det andre, så så lenge sluttsummen blir det samme så spiller det vel ingen trille for leietaker.
Helen Skrevet 10. juni 2007 #7 Skrevet 10. juni 2007 Jeg har leid hus tidligere der jeg har måttet betale kommunaleavgifter selv. Jeg visste ikke at det ikke var lov.
Gjest bada Skrevet 10. juni 2007 #8 Skrevet 10. juni 2007 Men om huseier tar så og så mye i husleie pluss kommunale avgifter eller tar så og så mye inkl komunale avgifter går jo for det samme. I det ene tilfellet vil vel husleien være lavere enn det andre, så så lenge sluttsummen blir det samme så spiller det vel ingen trille for leietaker. Sant nok. Men i og med at husleien blir lavere vil utleier betale mindre skatt enn han/hun egentlig skal.
moka Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2007 og hvem har riktig her da?? ble jo ikke noe klokere nå.
Gjest bada Skrevet 10. juni 2007 #10 Skrevet 10. juni 2007 Man har ikke lov til å ta betaling for offentlige avgifter. Det står i husleielovens § 7.4 og hvem har riktig her da?? ble jo ikke noe klokere nå. Jeg vil tippe at husleieloven har rett.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 10. juni 2007 #11 Skrevet 10. juni 2007 Ser nå at jeg har tatt feil paragraf. Riktig skal være § 3.7. (Jeg har et hefte som heter "Praktisk husleierett", i den står det i § 7.4. Ordlyden er også litt forskjellig fra Lovdata, men den går ut på det samme.)
Frey Skrevet 10. juni 2007 #12 Skrevet 10. juni 2007 (endret) Sant nok. Men i og med at husleien blir lavere vil utleier betale mindre skatt enn han/hun egentlig skal. Er nå det så sikkert i og med at huseier må skatte av leieinntekter (såfremt utleieareal er mer enn 50% av egen bolig)? Endret 10. juni 2007 av Frey
Gjest bada Skrevet 10. juni 2007 #13 Skrevet 10. juni 2007 Er nå det så sikkert i og med at huseier må skatte av leieinntekter (såfremt utleieareal er mer enn 50% av egen bolig)? Nei, men her var det snakk om leie av hus, og da må utleier skatte av leieinntektene.
Frey Skrevet 10. juni 2007 #14 Skrevet 10. juni 2007 Nei, men her var det snakk om leie av hus, og da må utleier skatte av leieinntektene. Og ergo er det vel huseiers tap om han innlemmer kommunale avgifter i leieinntektene.
Gjest bada Skrevet 10. juni 2007 #15 Skrevet 10. juni 2007 Og ergo er det vel huseiers tap om han innlemmer kommunale avgifter i leieinntektene. Nettopp! Og så får det være opp til hver enkelt leietaker om han/hun vil være med på skatteunndragelse.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #16 Skrevet 11. juni 2007 Nettopp! Og så får det være opp til hver enkelt leietaker om han/hun vil være med på skatteunndragelse. Det blir ikke snakk om noen skatteunndragelse for det. Utleier kan jo uansett trekke fra disse utgiftene. På skatteetaten sine sider står det. "Nettoinntekten skattlegges som kapitalinntekt, for tiden med 28 prosent. Nettoinntekten bli regnet ut slik: Brutto leieinntekter– Faktiske driftsutgifter (for eksempel forsikring, festeavgift, eiendomsskatt, kommunale avgifter og vedlikehold)" Men til det opprinnelige spørsmålet: Kommunale utgifter skal ikke legges til på husleia. "Leien skal fastsettes til et bestemt beløp." Les kapittel 3 i husleieloven. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå