Gå til innhold

Trøbbel med melkeskum i cappuccino


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Irriterer meg voldsomt de gangene melken faller helt sammen etter jeg har prøvd å skumme den i kaffemaskinen min. Bruker selvfølgelig helmelk, men det er voldsom forskjell fra kartong til kartong. Noen skummer alldeles praktfullt, mens andre faller helt sammen. Er ikke særlig med en cappuccino uten skum på toppen :(

Noen som vet hvorfor dette skjer? Og enda bedre - hva jeg kan gjøre for å få perfekt skum hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker selvfølgelig helmelk....

Hvorfor er det en selvfølge. Jeg bruker ofte lettmelk og har ingen problemer med skummet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å bruke skummet melk vi. Det funker best for oss.

Ellers ser jeg at kaffebarene bruker en spesialmelk, som visstnok har enda høyere fettprosent enn helmelk, til skumming..... Men den er nok spesialbestilt fra meieriene. Rart egentlig. At det fungerer best med skummet for oss, og at det brukes en heller fet melk til samme formål i kaffebarer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visstnok være viktig at melken er kald. Bruker selv lettmelk, men har opplevd noen ganger at det "faller sammen" på slutten av skummingen de gangene jeg starter med litt for lite melk.

-> Forsøk med litt mere melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Viktig at melken er kald...

Hvis du skummer opp, og den ikke vil

kan du tilsette til kald melk...

Viktig å bare steame toppen.... Raske bevegelser opp/ned...

Ikke putt hele greia nedi...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs jo veldig hva slags metode du bruker, da.

syns det går greit både med skummet, lett- og h-melk, jeg. bruker damp-dysen på espressomaskinen, og det blir bra hver gang... men det tok meg et år å få teken på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det finnes en helmelk som er ment å brukes i kaffedrikker, andre varme drikker og matlaging. Det er langtidsholdbar melk. Den fås kjøpt i litt velassorterte matforretninger. Der jeg bor fås den kjøpt på Rimi stormarked og Eurospar. Det står på pakken at best skummingsegenskaper oppnås ved at den står i kjøleskap 24 timer før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger opplevd at skummet "faller sammen" hvis man har "skummet" for lenge......

Ja, det blir for varmt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto i bruksanvisningen for vår espressomaskin at melken skulle ha minst mulig fett for å få best konsistens.. eller?

Og ja.. KALD melk er et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...