Gjest Vampyra Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 Det har visst dukket opp en type rød bille som spiser opp plantene de setter seg på. De formerer seg vanvittig og sprer seg fort. Noen som vet hvordan man kan bli kvitt dem?
Gjest DyneTryne Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 Røde og svarte, right? De kommer en uke i året, flyr rundt og lager faen, legger egg og dør etter en uke :-) :-/
Gjest Vampyra Skrevet 10. juni 2007 #3 Skrevet 10. juni 2007 Ja, de ligner litt på marihøner men er mye styggere og har lange sorte følehorn
Gjest DyneTryne Skrevet 10. juni 2007 #4 Skrevet 10. juni 2007 Ja det er dem. Bare gi det noen dager, har sett dem siden torsdag her, så.. snart er de vekke!
Bladlusa Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 Jeg er ikke helt enig i rådet om å overse dem... Eggene de legger blir til larver, som spiser mer planter, før de blir nye biller, som spiser planter, som legger egg som blir til larver som spiser planter osv osv... Det høres nemlig ut som du har fått besøk av liljebiller, og disse ekle små krypene setter tydelige spor etter seg når de har matorgiene sine. I linken jeg la inn står det råd om bekjempelse. Selv har jeg plukket og knust utallige biller de siste årene, men litt ut på sommeren ser liljene mine fremdeles ut som om noen har gått løs på dem med hullmaskin. Dette tyder på at sprøyting kan være tingen.
Gjest Vampyra Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Ja det er de Jaja vi får gå til innkjøp av radar og sprøytemidler!
Blåklokke Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Huff ja, hadde besøk av liljebiller i fjor. Jeg hadde ikke hjerte til å ta livet av dem, men de spiste opp rubbel og bit av liljene mine som begynte å bli så store. Blir nok ikke så snill i år, nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå