Gå til innhold

Hjemmeværende!!

AUF

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å få dagene til å gå?

Jeg går og kjeder meg og vet ikke hva jeg skal finne på!!! :-?

Vi står opp i 9-tiden, steller oss, spiser frokost, så rydder og vasker jeg litt, og megler mellom ungene. Og så er vi ute og leker/ går tur. Og så er det inn og lage middag. Det hender vi drar på besøk på formiddager/ ettermiddager...

Jeg synes det er blitt så kjedelig, har gått hjemme i 5 år nå, og er rimelig klar for en forandring!!

Hva driver dere med om dagene? (bare nysgjerrig jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vet akkurat hvordan du har det! Jeg gikk hjemme med en liten tass og 2 av min samboers barn! Gikk greit på dagtid da jeg har en del venninner med små barn men ettermiddagene derimot.......megling mellom de to største,en trøtt og lei ett åring. så da var det bare en utvei.JOBB!!

Hele familien har mer kvalitetstid sammen nå enn tidligere.Det blir mindre sure miner fra både voksne og barn.

Det kan kanskje være en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

så la være å være hjemme mer, da..

det åpenbare alternativet, spør du meg...!

hvor mange har du? hvor gammel er den yngste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er også hjemme med små barn. Det er klart at det blir slitsomt og kjedelig i blandt...akkurat som det blir i andre jobber! :-?

Det er jo endel ting å finne på...bibliotek,åpen barnehage,mange kirker har samlinger for småbarnsforeldre,helsestasjonene har ofte noe opplegg eller en oppslagstavle med opplysninger om hvilke tilbud som finnes.

Kanskje det finnes andre mødre i nabolaget ditt som er hjemme på dagtid?I så fall går det jo an å finne på ting sammen!

Jeg har perioder der jeg er dritt lei ( :o ) av å være hjemme,men stort sett koser jeg meg og er veldig fornøyd med valget jeg har gjort. Vi får jo aldri småbarnsperioden tilbake! Angående aktiviteter gjelder det å være oppfinsom..Når vi er ute på tur finner jeg ofte på en oppgave til barna..alt fra å plukke høstblader, sånn at vi kan lage flotte bilder når vi kommer inn, til å springe fortest bort til noe og tilbake. Det er ikke så mye som skal til for å lage morro for de små :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snupi

Hei!

Kjenner igjen problemet. Var selv så heldig å få barnehageplass, nå jobber jeg i halv stilling og trives med det.

Jeg anbefaler å skaffe bøker som kan gi deg ideer om aktiviteter for barna. Eventuellt spør på biblioteket eller i en barnehage. Litt større barn elsker for eksempel å bake, klippe og lime. Selv om det blir mye gør og rot, er det morsomt dersom man ikke er så nøye på det. Mindre barn er på evig oppdagelsesferd. En fjær eller tre i ulike farger er spennende!!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom du har vært hjemme i mange år og er så lei som du uttrykker, er vel den sunneste løsningen for både deg og barna at du kommer deg litt ut i jobb - om ikke annet så deltid. Man kan bli lei alt, de fleste blir jo til tider lei jobben sin også. Selv har jeg vært hjemme, jobbet deltid og fulltid. Når jeg er hjemme (var hjemme i 2 år med første og blir hjemme minst 2 år med sistemann) er det fordi jeg vil følge opp barna mine, ikke for å "dille" rundt å rydde og vaske. Dette siste er absolutt ikke kritikk til deg; jeg kjenner flere som mener det er veeeldig viktig å være hjemme de første årene, men som ikke gjør noe med barna i det hele tatt. Ungene sitter inne hele dagen mens mor stuller i huset, bare avbrutt av turer til shoppingsentra. Da syns jeg faktisk barnehage er bra, jeg...

Har du ei venninne eller kjente som har barn og som også er hjemme? Jeg har i perioder "byttet barn" med svigerinnen min. Jeg har hennes en ettermiddag i uken, og så har hun mine en ettermiddag. Slik får vi begge en "fridag" sånn ca. 1 dag i uka, eller hver 14. dag - alt etter som. Det er også viktig å komme seg ut. Treffe andre barn og voksne og få frisk luft. Spill ball, gå tur og plukk kongler og kvister som kan brukes til forming senere. Ha lesestund/syngestund/rolig samtale daglig f.eks. etter lunch. Ha faste "kreative dager" (lage boller, grøt el.lign. hver fredag, forming på tirsdag osv...) Det hjelper deg å strukturere ukene. Ellers så er fri lek både godt og sunt, barna må jo lære seg å utvikle fantasi og lekeevne selv. Benytt sjangsen til å lese et ukeblad eller ringe en venninne i steden for å tørke støv, sette på klesvasken el. lign. Min erfaring er at trivselen økte når jeg senket kravet til meg selv med hensyn til husarbeid. Jeg lærte at selv om jeg er hjemmearbeidende(!) med barna, betyr ikke det at alt av husarbeid o.l. skal være mitt domene. Jeg er ikke husslave heller. Nå tar mannen min en del og jeg er blitt flinkere til å ta "egentid" på kvelden. Men i dag har jeg to syke unger på 3. døgnet, underskudd på søvn og en mann som jobber overtid, så i dag er jeg vel litt lei jeg også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jomfrua1

Jeg var hjemme i 4 år med mine barn og følte aldri jeg hadde det kjedelig. Men jeg tror det er viktig å spandere på seg litt fritid, litt tid alene uten barn. Min løsning var å begynne å trene på et helsestudio med barneparkering. Barna fikk sosial omgang med andre barn og jeg fikk min tid alene og tid til meg selv - absolutt å anbefale. Da har du også mer å gi de andre dagene og det er jo bare snakk om en times tid et par ganger i uken. Prøv - det er velvære og lar seg så absolutt kombinere med barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så la være å være hjemme mer, da..

det åpenbare alternativet, spør du meg...!

hvor mange har du? hvor gammel er den yngste?

Jeg er ikke ferdig med utdanningen enda. Går opp som privatist dette året, så jeg kan nok ikke jobbe. Da får jeg aldri lest!!!

Jeg har to barn, minstemann fyller 2 i juni i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...