Gå til innhold

Skifter dere navn?

Skifter du til hans navn?  

80 stemmer

1. 1. Ja

• Ja, men beholder mitt eget som mellomnavn
      35
    • Nei
      23
    • Ja
      22

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg byttet etternavn helt. Mitt etternavn er sjeldnest (44 stk), men hans er ikke så veldig vanlig det heller (1100 stk) Han hadde ikke lyst til å bytte ("Jeg har jo hett det hele livet!"... :roll:), og jeg synes det er viktig at familien har samme navn. Det var uaktuelt å bruke begge etternavnene i den ene eller andre rekkefølgen, de klinger dårlig sammen.

Hadde jge hatt et så sjeldent navn som du, ville jeg beholdt det, og eventuelt brukt mine overtalelsesevner til å overtale mannen til å skifte til mitt. Men ... meg om det. Heller ulike navn enn å gi avkald på et så sjeldent navn tenker jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor skal man ha likt etternavn når man er gift?

Skrevet
Nå synes jeg virkelig du kverulrer! Les f.eks artikkler i avisen, les svarene her inne, godt som alle skifter navn til mannens etternavn selvom de har sjeldne navn som de kunne tenke seg å beholde osv.

Bare les hele tråden du!

Joda, det er mange som bytter. Det betyr ikke at det er noe tvang inne i bildet. De som velger å endre gjør det faktisk helt frivillig :)

Skrevet
Hvorfor skal man ha likt etternavn når man er gift?

Det må man da ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Joda, det er mange som bytter. Det betyr ikke at det er noe tvang inne i bildet. De som velger å endre gjør det faktisk helt frivillig :)

Det var ikke snakk om tvang, men hva som er forventet/"naturlig" og det er flere som svarer at de har endt opp med å bytte navn fordi mannen har nektet.

Skrevet

Mannen har nektet hva? Å skifte til deres? Det er vel like mye mannens rett å beholde sitt etternavn som kvinnene vel. At mannen nekter å skifte navn og kvinnen da gjør det istedenfor er jo opp til dem.

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg syns absolutt det virker som en del av mennene,og til dels mennes familier "forventer" at kona skal ta mannens etternavn. Utsagn som "han ville følt seg som en tøffel"...sier absolutt sitt om at disse mennene, av en eller annen grunn ser det som demaskuliniserende å bytte til konas navn, eller at hun beholder sitt eget. Bare dèt vitner om merkelige holdninger- dette er da 2007, ikke 1957.

Skrevet

Vi tar hverandres. Ender opp med mitt som mellomnavn og hans som etternavn :)

Skrevet

Det finnes merkelige holdninger til alt mulig i samfunnet. Man velger selv om man vil la seg styre av hvilke holdninger. Det har ingen ting med selvstendighet og likestilling og gjøre.

Skrevet
Ser du over så ser du hvordan det virker på selvstendigheten.

Anngående likestilling så er det jo HELT merkelig at man skal ta mannens navn når man gifter seg, det er ikke likestillig.

Syns det er helt latterlig å dra likestilling inn i dette....

Det er da høyst frivillig om man vil ta mannens etternavn. Man kan ikke bare utslette alle tradisjoner, fordi noen ikke syns det er likestilling.

Regner med at du skal holde tale til brudgommen....

Skrevet

Noen misbruker ordet likestilling til stadighet. Likestilling handler om like muligheter og det å kunne velge selv.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Noen misbruker ordet likestilling til stadighet. Likestilling handler om like muligheter og det å kunne velge selv.

Når fordelingen ender opp som den gjør, er det absolutt usannsynlig at det ikke er forventninger fra eldre tider som dominerer valget. Det er selvsagt ingen tvang i dette lenger og hver og en må få bestemme selv om de vil være konforme til tiden hvor ekteskap for kvinner betydde å skifte eier.

Skrevet

Selv om noen legger press på deg, så betyr ikke det at du ikke har mulighet til å velge selv. Det du snakker om er forventningspress og normer. Likestilling handler om å ha like muligheter og lik behandling dersom du velger annerledes. Lik lønn, like stor mulighet til å kunne velge det yrket, det navnet osv.

Skrevet
Når fordelingen ender opp som den gjør, er det absolutt usannsynlig at det ikke er forventninger fra eldre tider som dominerer valget. Det er selvsagt ingen tvang i dette lenger og hver og en må få bestemme selv om de vil være konforme til tiden hvor ekteskap for kvinner betydde å skifte eier.

Er ganske sikker på at dette har med tradisjon å gjøre, og ikke tvang.

Forventninger om å skifte navn er nok tilstede hos den eldre garde, men det skal litt til med en holdningsendring hos dem.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Dersom det forventes at en skal bytte navn så påvirker dette likestillingen! Dersom det er mest naturlig å bruke mannens navn fordi det er dette navnet barna skal få uansett så er det ikke likestilling.

Dersom kvinnen må bytte navn fordi mannen nekter fordi det ikke er naturlig for ham så er det ikke likestiling.

Enig i det.

Jeg mener at det at en kvinne velger å ta mannens etternavn ikke handler om manglende likestilling i seg selv. Men om han automatisk forventer det, og han er redd for å bli sett på som en tøffel, ja, da blir det noe annet.

Til de som lurer på hvorfor man må ha samme etternavn, så hadde jeg aldri brydd meg med at noen av oss skulle bytte navn, hadde det ikke vært for at vi ønsker oss barn etter hvert. Mannen sier at han ikke bryr seg om jeg og barna heter det samme, og han heter noe annet. Men jeg syns det er greit å være en familie på papiret også, selv om det ikke har så mye å si i hverdagen. Med alle moderne familier med steforeldre og halvsøsken, så syns jeg det er greit å signalisere at han faktisk vil være far til våre barn.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Er ganske sikker på at dette har med tradisjon å gjøre, og ikke tvang.

Forventninger om å skifte navn er nok tilstede hos den eldre garde, men det skal litt til med en holdningsendring hos dem.

Jeg sa da også helt tydelig at det ikke er tvang ;)

Jeg synes det er trist at dagens unge menn og kvinner velger å holde ved like en tradisjon som regner kvinnen som ektemannen og hans slekts eiendom.

Skrevet
Jeg sa da også helt tydelig at det ikke er tvang ;)

Jeg synes det er trist at dagens unge menn og kvinner velger å holde ved like en tradisjon som regner kvinnen som ektemannen og hans slekts eiendom.

Syns i hvert fall ikke det er min oppgave å ta et oppgjør med hvordan verden var i gamledager.

Jeg skifter navn fordi jeg har lyst, og syns det er stas å ha samme etternavn.

Vi kunne selvfølgelig tatt mitt om det var det, men jeg vil ha det sånn. Og det gjør meg ikke til hans eiendom på noen som helst måte.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Syns i hvert fall ikke det er min oppgave å ta et oppgjør med hvordan verden var i gamledager.

Jeg skifter navn fordi jeg har lyst, og syns det er stas å ha samme etternavn.

Vi kunne selvfølgelig tatt mitt om det var det, men jeg vil ha det sånn. Og det gjør meg ikke til hans eiendom på noen som helst måte.

Hvordan vil du ha det i fremtiden? Skal det være like naturlig for deres døtre som for deres sønner (om dere vil ha barn) å ha sitt navn hele livet?

Skrevet
Hvordan vil du ha det i fremtiden? Skal det være like naturlig for deres døtre som for deres sønner (om dere vil ha barn) å ha sitt navn hele livet?

Det må de få bestemme selv, på samme måte som vi gjorde.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er det viktig at familien har samme etternavn? Det skjønner jeg bare ikke. Hvem bryr seg om hva som står på postkassen? Postmannen kanskje...:)

Jeg har en tante som ikke heter det samme som unger og mann.

Jeg har naboer hvor jenten har morens etternavn og gutten har farens etternavn.

De to første barna til min mann har kun morens etternavn, våre barn har begges etternavn og jeg heter ikke det samme som min mann. Min datter har farens etternavn.

Selvfølgelig definerer jeg ikke familie ut i fra hva som står på postkassen.På dørskiltet vårt står alle fornavnene.

Relasjonen til hverandre definerer familieforholdet, ikke etternavnet.

Da hadde det i så fall stått ille til med alle på Island.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...