Majabeth Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 Jeg og gubben er stolte eiere av hus på landet. Vi har stor hage. Problemet er at jeg ikke kan så veldig mye om blomster og plen og sånt Det er noen stauder rett utenfor stuevinduet. Jeg har lyst på en hage som ikke trenger så mye stell. Ser for meg at jeg skal flytte staudene fra husveggen til en annen plass. Har ikke lyst på blomster helt inntil veggen. Er det noen hageflinke KG-ere som kan komme med tips til en lettstelt hage? Plenen vår er mer mose-plen enn vanlig plen. Må man anlegge plenen på nytt eller er det håp for min plen?
Gjest Jytte Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 Her er en bok om emnet: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...5873&rom=MP
Wildy Skrevet 10. juni 2007 #3 Skrevet 10. juni 2007 Begynn i det små. Ta et prosjekt hvert år, en liten del av hagen som skal fikses og bli kjent med hva som trengs av vedlikehold. Gammel hage kan være tungdrivd, og det kan lønne seg å begynne fra bunnen av på problemområder. Kjøp en staudebok og finn stauder du liker.Og det å flytte stauder er null problem. Grav de opp med en stor jordklump rundt rota og få de kjapt i jorda igjen. Husk å vanne godt til å begynne med til røttene har fått satt seg igjen. Jeg flytter stauder hele sesongen gjennom, det hender de kurer litt det første året, men året etter kommer de som regel bra. Og dør de, så dør de.... Mye kan forbedres i en plen med mere mose enn grass med gjødning og kalk.Men kanskje kan det være enide å så på nytt. Selv hadde jeg endel av hagen med gammel, humpete plen med mest mose. Vi leide en maskin som raspet opp torva, snudde alt, kjørte på et lastebillass med ny jord og plantet på nytt. Og nå, to år etter ser jeg at det virkelig var verdt arbeidet. Plenen er mørkegrønn og kjempetett, skikkelig fin og slett plen. Hva ønsker dere å bruke hagen til? Trenger dere skjerming mot innsyn? Plass til ballspill?Utrebed? Eller mest blomster? Egne "rom " i hagen hvor det går ann å trekke seg tilbake? Skygge mot sola?Hage kan inneholde så mangt.... Hage er utrolig artig når man først blir bitt av basillen. I mange år var det hagen som hadde overtaket på meg, jeg kom aldri "rundt" og syntes hage var oppskrytt. Nå har jeg tatt den igjen og det er jeg som bestemmer! Og da er det utrolig artig!Annla en jordbæråker for tre år siden, på ca 5x5 meter. Ifjor høstet vi godt over 20 kg jordbær, og ungene har lov til å spise jordbær rett fra åkeren til de sprekker. Det er helt fantastisk å kunne gå ut i hagen å plukke en stor skål med solvarme jordbær til dessert! Så bare pass deg, før du vet ordet av det har du blitt en hagefantast som står på hodet i en eller annen jordhaug sommeren gjennom, pleier småplanter med ømhet og går på sneglejakt.....
Majabeth Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2007 Må man flytte blomstene med jevne mellomrom? Jeg har veldig lyst på en hage som passer til lekerom for ungene. Har veldig lyst på skjerming ut mot veien (nå er det helt åpent ut mot veien), bør vi bare plante trær der eller hekk? Er det mye stell med hekk? Tror nok at jeg vil ha mer plen enn blomster...Men så har vi maur også... De gjør at de ikke er like artig å bruke hagen til alt jeg har lyst til...Det er ikke aktuelt å sette seg ned på bakken f.eks. når man får maur overalt. TAkk for fin link, tror nesten jeg må kjøpe den boka!
Gjest ty Skrevet 10. juni 2007 #5 Skrevet 10. juni 2007 Denne er også veldig bra. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...4816&rom=MP Synd den ikke har bedre presentasjon på web. Forteller bl.a om at man kan dekke blomsterbed med gressklipp. På den måten trives meitemarken bedre i hagen din, samtidig med at du reduserer behovet for vanning siden gresset hindrer fordampning av vann. Og gresset omdannes til fin blomsterjord etterhvert, så det er full vinn - vinn-situasjon. Tror forfatteren het Ingrid ettellerannet.
Wildy Skrevet 10. juni 2007 #6 Skrevet 10. juni 2007 Man må ikke flytte stauder. Men noen stauder har godt av å bli delt med jevne mellomrom. Andre vil stå i fred, som for eksempel pioner( de må også plantes grunt om de skal blomstre...). Sånn grovt sagt synes jeg noe av det viktigste å få på plass i hagen er grunnlaget. Noenlunde ugressfri jord og det meste av busker, hekk og trær der de skal være. Kampen mot ugresset vinner man aldri, men så lenge det kan holdes rimelig under kontroll uten at man må ligge med rumpa til værs hele sommeren og luke er jeg fornøyd. For det å luke er ikke akkurat så inmari artig... Hekk er ikke mye arbeid.Ikke når den først er plantet! God jord og godt stell de første årene gir raskt resultater. Kjøp busker med litt størrelse, så har du raskt hekk. Kjøper du småplanter må du passe mere på, luke mer og det tar lengre tid før du har hekk.Jeg klipper hekken en gang i året og stusser små avstikkere ved behov. Avklippet fra hekken går gjennom kompostkvern og blir til strø som jeg bruker mellom staudene. Det gir næring, holder på fuktighet og gjør det litt vanskeligere for ugresset å slå seg ned. Jeg har en gressklipper som finklipper og sprer gresset, så jeg slipper å tømme beholder ( hadde det før, med stor plen tok det jo evigheter å bli ferdig).Så avkutt fra plenen har jeg ikke til bedene. Men planterester jeg røsker opp på våren brukes rundt busker etc, og noe går i kompostbingen. Maur finnes det vel både middel og feller mot, men jeg har ingen erfaring med det, har vært så heldige å ikke ha maur her. Jeg har en stor-raid i hagen på våren, fjerner gamle planterester, rydder og fikser. Gjennom sommeren blir det mere småpjusking. Og så er det en ny ryddehelg litt utpå høsten når det er på tide å få inn hagemøblene og grillen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå