Gå til innhold

Fastlønn uten overtid?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen der ute som har såkalt "fastlønn" uten krav på overtidsbetaling? Hva innebærer det hos dere?

Sitter selv i en ordinær jobb (ikke leder eller særskilt selvstendig stilling som AML henviser til), og får ikke overtidsbetaling.

Dette er en vanlig praksis i bedriften hos oss, men det er stor usikkerhet knyttet til hva det egentlig innebærer med hensyn til fleksibilitet, hjemmejobbing, avspassering osv. Det er også enorm forskjell på hvor mye ekstra man pålegges å jobbe, og ingenting måles.

Forespørsler om dette til ledelsen har bare ført til abstrakte svar, i den grad det er gitt tilbakemeldinger...

Noen som har kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lillebill

Med forbehold at jeg sitter med en gammel lovsamling (fra 1997), som dermed muligens ikke er oppdatert med tanke på henvisninger er reglene om overtidsarbeide det følgende:

Aml. kapittel X regulerer arbeidstiden.

Dersom man er "vanlig" arbeidstaker vil bestemmelsene i dette kapittlet komme til anvendelse. § 49 bestemmer i siste ledd at man skal få en godtgjørelse tilsvarende den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid med et tillegg på minst 40 %. (Så vidt jeg vet er det vanlig å regne ut en timelønn, selv om man har fast lønn). En vanlig arbeidsuke skal ikke overstige 40 timer. Dette innebærer at alt arbeide over denne tiden vil være overtid.

Slik jeg forstår ditt innlegg vil dere ha krav på en eller annen form for overtidsgodtgjørelse. Jeg vet at man i noen bedrifter avtaler å gi avspasering i steden for overtidsgodtgjørelse, hvor andelen da tilsvarer 1 time overtid = 1,5 time fri.

Det kan muligens være en ide å ta dette opp med arbeidsgiver, eventuelt en fagforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil prøve å gi svar så godt jeg kan, selv om jeg selv ikke har erfaring fra annet enn timelønn, men har forespurt meg litt.

Såvidt jeg forstår så har du krav på overtidsgodtgjørelse selv om du har fastlønn.

Bortsett fra en del ledende eller spesielle stillinger hvor det ligger i stillingen at du ikke har overtidsgodtgjørelse så brukes ikke den ordningen.

Har du en fastlønn, så gjelder den for den alminnelige arbeidstiden din, og alt utover det skal godtgjøres som overtid.

Såvidt jeg har funnet ut praktiseres dette litt forskjellig, og i overenskomsten til FLT, som er et LO forbund, står det nå prosentsatser for overtidsbetaling.

Da regner man ut en timelønn ut i fra antall arbeidstimer i året, som er 1900 og noe inkludert ferie, og så regnes overtidsbetalingen ut i fra dette.

En annen variant er at man regner ut godgjørelsen ut i fra en promilletakst på årslønnen.

Dette varierer fra ulike organisasjoner, og jeg har ingen innsikt i overenskomstene til forbund utenfor LO.

Uansett, er du ikke organisert så har du rett på en godtgjørelse på minimum 40%, som Arbeidsmiljølovens §49 slår fast.

Ut i fra kommentarene i min utgave av AML, så skal det der det benyttes avspassering likevel utbetales overtidstillegget.

Som sagt gjøres det på litt forskjellige måter, men det jeg påstår er sikkert er at har du fastlønn uten iberegnet overtidsdel, så har du krav på en godtgjøring, og altså minimum 40%

Dersom dere er organisert, bør dere ta det opp med nærmeste overordnede ledd i det forbundet dere tilhører.

Jeg henviser igjen til http://www.lovdata.no/

for de som ønsker å lese litt i lovene. Der finner du blant annet Arbeidsmiljøloven (Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø).

med vennlig hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Selv om du har fastlønn, må du sørge for å få overtid kompensert i denne. Prøv å finn ut hvor mange timer det er sannsynlig at du jobber overtid på årsbasis (100, 200, 300?). Finn ut hva du har i timebetaling ved å dele lønnen på 1840 timer som skal ca. tilsvare et arbeidsår. Da finner du hva du bør ha som ekstrabetaling inkl. i lønnen. Du kan jo også avtale en hvis "prøvetid" når det gjelder timene. Avtal f.eks. at det er 100 timer som er inkl. og se hvordan det går. Viser det seg at dette er alt for lite, kan det jo oppjusteres. Der er også fordeler knyttet til fastlønn: man vet alltid hvor mye man får utbetalt, noe som er en fordel når man skal låne penger i banken (de regner ikke med overtid som er "usikker").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å svare deg på hvordan vi har det i min bedrift. Jeg har selv fastlønn. I min situasjon når jeg fikk tilbudet om fastlønn, klargjorde jeg med min leder hva dette innebar. (Dette er viktig, hvis du har fått tilbud om fastlønn og du har svart ja til dette tilbudet er du juridisk bundet av ditt svar). Det at du ikke helt har vært klar over hva du har svart på er selvfølgelig beklagelig men likefullt ditt ansvar.

Så tilbake til meg for meg inebærer fastlønn at jeg fikk oppjustert lønnen min med et estimert anslag på overtid. Jeg hadde muligheten til å mene noe om dette.

Det jeg har fått tilbake er en stor grad av frihet til å regulere min egen arbeidstid. Hvis jeg ser at en periode er stille på jobben kan jeg reise til Syden med full betaling. Motvekten mot dette er selvfølgelig at jeg i andre perioder må jobbe en del ekstra. Ingen registrering av min arbeidstid, jeg har fastlønn og trenger ikke være på jobb hvis jeg vurderer det slik. Jeg kan jobbe hjemmefra, eller fra andre steder i verden ved at jeg har arbeidsverktøyet med meg fra arbeidsgiver (PC). Men selvfølgelig de arbeidsoppgavene jeg blir tildelt skal gjøres og jeg følges opp på dette grunnlaget og ikke på hvor mange timer jeg er på jobben. Så for meg har denne friheten, tilliten, ansvaret bedriften har gitt, vært svært positivt og gitt meg en stor loyalitet til bedriften.

Ronnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har forskudsbetalt flytende overtid. Ca 3000 i mnd, uten at arb.giver er sikker på å få igjen noe av det.

det vil si at vi har 5.5 t flytende overtid pr.uke.

Timer vi blir pålagt å jobbe ekstra. Noen avd.sjefer ser over med det, mens andre skal ha inn hvert minutt.

Vi får først overtidsbetalt når 5.5 t er nådd.

En forferdelig dårlig avtale spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...