Gjest gjest i dag Skrevet 9. juni 2007 #1 Skrevet 9. juni 2007 Jeg er sykmeldt pga bekkenplager i svangerskapet. Jeg bestilte en Danmarkstur for flere måneder siden (før jeg ble sykmeldt) og skal reise rundt svangerskapsuke 30. Jeg har ikke nevnt noe til NAV eller legen min om denne turen, selv om jeg vet at jeg ikke kan reise utenlands når man er sykemeldt. Hva hadde dere gjort? Reist uten å si fra og satset på at ingenting skjer?? Hvis noe skjer får jeg bare ta det på min egen kappe?? Evt suse opp igjen og kontakte første sykehus innenfor norskegrensen i Østfold Jeg har ingen plager utenom bekkenet.
Brunhilde Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 Jeg har ikke nevnt noe til NAV eller legen min om denne turen, selv om jeg vet at jeg ikke kan reise utenlands når man er sykemeldt. Du kan snakke med legen din. Han kan anbefale at du reiser, da pleier NAV å godta dette. En annen mulighet er å ta ferie mens du er sykemeldt, da kan du reise så mye du vil.
Gjest Frysepulver Skrevet 9. juni 2007 #3 Skrevet 9. juni 2007 Men hvis du er frisk nok til å dra på ferie, hvorfor jobber du ikke redusert f.eks. da?
Titta Skrevet 10. juni 2007 #4 Skrevet 10. juni 2007 Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å reise utenlands uten å melde fra til NAV. Om noe skulle skje ender du fort opp med store problemer. Min mor var sykemeldt sist sommer, og legen hennes skrev da brev til NAV om at ferie ville være bra for henne. Hun fikk dette godkjent av NAV, så det er en fullt mulig løsning. Men det vil vel sikkert variere fra sykdom til sykdom da. I enkelte tilfeller kan jeg være enig med Frysepulver om at er en frisk nok til å reise på ferie er en også frisk nok til å jobbe. Men det trenger ikke nødvendigvis være slik. I min mor sitt tilfelle hadde hun veldig godt av å få reist bort litt, men var på ingen måte klar for å gå tilbake i jobb. Jeg ville anbefalt deg å snakke med legen din.
Gjest Vampyra Skrevet 10. juni 2007 #5 Skrevet 10. juni 2007 Men hvis du er frisk nok til å dra på ferie, hvorfor jobber du ikke redusert f.eks. da? Det er da STOR forskjell på å ligge på stranda og løpe rundt, bøye seg, løfte ting osv Det er dessverre mange arbeidsplasser som ikke har mulighet eller ønsker å tilrettelegge arbeidet for sine ansatte.
monja Skrevet 10. juni 2007 #6 Skrevet 10. juni 2007 Jeg ville absolutt søkt NAV om lov til å reise utenlands, eller tatt ferie for å reise. Det siste er jo det enkleste, men da stopper NAV sykepengene dine mens du har ferie.
Brunhilde Skrevet 10. juni 2007 #7 Skrevet 10. juni 2007 Men hvis du er frisk nok til å dra på ferie, hvorfor jobber du ikke redusert f.eks. da? Det er stor forskjell på å reise på ferie og på å jobbe! 1
aline Skrevet 10. juni 2007 #8 Skrevet 10. juni 2007 jeg tror jeg ville valgt å ta ferie når jeg reiste bort, trenger du en eller annen form for hjelp mens du er borte, så kan du risikere å plutselig bli trukket i penger eller til og med skylde penger og andre problemer dersom de finner ut at du har reist utenlands ei uke i sykepengeperioden. Ja, det er absolutt forskjell på å kunne reise på ferie kontra å gå på jobb! Dersom man har en kontorjobb og har problemer med å sitte stille, så er det noe helt annet å dra på ferie hvor man kan bevege seg og holde seg i ro akkurat som man styrer det selv, hvor man kan følge plagene. Sjeldent at en jobb kan endre hele stillingen, man kan få litt andre oppgaver ja, men gå fra f.eks helt stillesittende jobb, til en jobb der man beveger seg noe men ikke løfter for tungt f.eks? vanskelig vil jeg tro.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. juni 2007 #9 Skrevet 10. juni 2007 Takk til dere som har svart! Jeg har faktisk ikke tenkt på at jeg kan ta en ukes ferie, jeg har hengt meg slik opp i at jeg må få tillatelse til å reise utenlands av legen samt at NAV måtte godkjenne at jeg reiste. Jeg og NAV er ikke gode venner, dessverre. Men jeg kan jo ta en uke ferie, jeg skal til legen like før jeg drar og da kan jeg snakke med han om det, men tror ikke at han fraråder det. Jeg har jo ikke noe risikosvangerskap. Til deg som mente at hvis jeg kunne reise på ferie så kunne jeg vel jobbe. Jeg mener en ukes ferie ikke kan sammenlignes med å jobbe, og at jeg har vett til å se mine begrensinger, f.eks holde meg unna Legoland.
Gjest Frysepulver Skrevet 10. juni 2007 #10 Skrevet 10. juni 2007 Jeg er sykmeldt pga bekkenplager i svangerskapet. Jeg bestilte en Danmarkstur for flere måneder siden (før jeg ble sykmeldt) og skal reise rundt svangerskapsuke 30. Jeg har ikke nevnt noe til NAV eller legen min om denne turen, selv om jeg vet at jeg ikke kan reise utenlands når man er sykemeldt. Hva hadde dere gjort? Reist uten å si fra og satset på at ingenting skjer?? Hvis noe skjer får jeg bare ta det på min egen kappe?? Evt suse opp igjen og kontakte første sykehus innenfor norskegrensen i Østfold Jeg har ingen plager utenom bekkenet. Du kan snakke med legen din. Han kan anbefale at du reiser, da pleier NAV å godta dette. En annen mulighet er å ta ferie mens du er sykemeldt, da kan du reise så mye du vil. Men hvis du er frisk nok til å dra på ferie, hvorfor jobber du ikke redusert f.eks. da? Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å reise utenlands uten å melde fra til NAV. Om noe skulle skje ender du fort opp med store problemer. Min mor var sykemeldt sist sommer, og legen hennes skrev da brev til NAV om at ferie ville være bra for henne. Hun fikk dette godkjent av NAV, så det er en fullt mulig løsning. Men det vil vel sikkert variere fra sykdom til sykdom da. I enkelte tilfeller kan jeg være enig med Frysepulver om at er en frisk nok til å reise på ferie er en også frisk nok til å jobbe. Men det trenger ikke nødvendigvis være slik. I min mor sitt tilfelle hadde hun veldig godt av å få reist bort litt, men var på ingen måte klar for å gå tilbake i jobb. Jeg ville anbefalt deg å snakke med legen din. Det er da STOR forskjell på å ligge på stranda og løpe rundt, bøye seg, løfte ting osv Det er dessverre mange arbeidsplasser som ikke har mulighet eller ønsker å tilrettelegge arbeidet for sine ansatte. Jeg ville absolutt søkt NAV om lov til å reise utenlands, eller tatt ferie for å reise. Det siste er jo det enkleste, men da stopper NAV sykepengene dine mens du har ferie. Det er stor forskjell på å reise på ferie og på å jobbe! jeg tror jeg ville valgt å ta ferie når jeg reiste bort, trenger du en eller annen form for hjelp mens du er borte, så kan du risikere å plutselig bli trukket i penger eller til og med skylde penger og andre problemer dersom de finner ut at du har reist utenlands ei uke i sykepengeperioden. Ja, det er absolutt forskjell på å kunne reise på ferie kontra å gå på jobb! Dersom man har en kontorjobb og har problemer med å sitte stille, så er det noe helt annet å dra på ferie hvor man kan bevege seg og holde seg i ro akkurat som man styrer det selv, hvor man kan følge plagene. Sjeldent at en jobb kan endre hele stillingen, man kan få litt andre oppgaver ja, men gå fra f.eks helt stillesittende jobb, til en jobb der man beveger seg noe men ikke løfter for tungt f.eks? vanskelig vil jeg tro. Takk til dere som har svart! Jeg har faktisk ikke tenkt på at jeg kan ta en ukes ferie, jeg har hengt meg slik opp i at jeg må få tillatelse til å reise utenlands av legen samt at NAV måtte godkjenne at jeg reiste. Jeg og NAV er ikke gode venner, dessverre. Men jeg kan jo ta en uke ferie, jeg skal til legen like før jeg drar og da kan jeg snakke med han om det, men tror ikke at han fraråder det. Jeg har jo ikke noe risikosvangerskap. Til deg som mente at hvis jeg kunne reise på ferie så kunne jeg vel jobbe. Jeg mener en ukes ferie ikke kan sammenlignes med å jobbe, og at jeg har vett til å se mine begrensinger, f.eks holde meg unna Legoland. Så du ønsker å lyve til NAV og ta deg en ukes ferie? Det er nok en sikker oppskrift på å bedre forholdet ditt til NAV... Er opp til legen din om du fortsatt skal være sykemeldt, ikke deg. Da jeg var sykemeldt og skulle på ferie fikk jeg ikke være sykemeldt. Nei, det er ikke alle jobber man kan redusere eller endre å så stor grad. Men det kan ofte være en MULIGHET. Jeg synes det er en uting å utnytte systemet, så jeg ville spurt legen min om han kunne anbefale reisen av helsemessige årsaker eller så ville jeg tatt ut ferie på ordinær måte. Det er IKKE kult hvis NAV finner ut at du har vært på "ulovlig" ferie fordi du kommer hjem i rullestol pga bekkenet og må legges inn på sykehus.
Amanlis Skrevet 10. juni 2007 #11 Skrevet 10. juni 2007 Du kan også risikere at du må koste et evt sykehusopphold og hjemtransport selv dersom du ikke melder fra til NAV at du er på ferie.
Helen Skrevet 10. juni 2007 #12 Skrevet 10. juni 2007 På sykmeldigen din er det et felt der du skal krysse av hvis du skal ha ferie og et hvis du skal til utlandet. Krysser du av i de to rutene regner jeg med at alt er i orden.
monja Skrevet 11. juni 2007 #13 Skrevet 11. juni 2007 På sykmeldigen din er det et felt der du skal krysse av hvis du skal ha ferie og et hvis du skal til utlandet. Krysser du av i de to rutene regner jeg med at alt er i orden. Det bruker å gå i orden da ja.
Nynaeve Skrevet 11. juni 2007 #14 Skrevet 11. juni 2007 så enkelt er det ikke - du må søke, eget skjema, om du kan fortsatt få penger lov til å reise - du må også snakke med arbeidsgiver og lege. Gjør det lovlig. Det er forkastelig å utnytte det gode velferdsamfunnet vi har. Det vil bare bidra til å redusere det !
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #15 Skrevet 11. juni 2007 Dersom man tar ferie trenger man ikke søke om noe. Man trenger heller ikke krysse av at man skal til utlandet, NAV eller legen har ikke noe med hva man skal i ferien. Det er nok og krysse av for at man skal ha ferie på del D og periode. Tar man ferie får man ikke sykepenger fra NAV.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 11. juni 2007 #16 Skrevet 11. juni 2007 Hvis jeg tar ferie så hadde jeg ikke tenkt å søke om å få dekket med sykepenger, for det er ikke så viktig å få lønn den uken. Jeg hadde jo hatt ferie uansett om jeg var i jobb. Trenger jeg ikke krysse av at jeg skal til utlandet da på sykemeldingsskjemaet? Bare at jeg skal ha ferie fra da til da? Jeg kommer uansett til å spør legen om råd, og fraråder han meg og reise så gjør jeg ikke det. Men han kjenner meg og min helse og jeg kjenner meg og min helse, så tviler på det skjer. Men kan skjønne NAV kan synes det er rart at jeg reiser til utlandet på ferie, og hvis jeg ikke trenger å si noe til dem om at jeg drar, så hadde det vært det beste for meg.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #17 Skrevet 11. juni 2007 Det skal ikke være nødvendig å si at du drar til utlandet nei, så lenge du har ferie. For da vil jo sykepengene dine bli stoppet uansett.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #18 Skrevet 13. juni 2007 Så du ønsker å lyve til NAV og ta deg en ukes ferie? Det er nok en sikker oppskrift på å bedre forholdet ditt til NAV... Er opp til legen din om du fortsatt skal være sykemeldt, ikke deg. Det var da ikke det hun skrev. Hun skrev at hun ikke hadde tenkt på at hun kunne ta ut ferie, altså krysse av på skjemaet om at hun tar ferie.
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 13. juni 2007 #19 Skrevet 13. juni 2007 Men hvis du er frisk nok til å dra på ferie, hvorfor jobber du ikke redusert f.eks. da? Hun skrev jo at turen var bestilt før hun ble sykmeldt. Hvis man ikke har tegnet avbestillingsforsikring så går pengene til spille. Snakk med legen din så anbefaler han deg å ta turen(kanskje) så sender du søknad til Trygdekontoret/NAV med denne anbefalingen.Dem går sjeldent mot en leges anbefaling. God ferietur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå