Lime Skrevet 9. juni 2007 #1 Del Skrevet 9. juni 2007 Hei! Jeg har et spm til dere som har født/evt. fått vektestimering på babyen i magen; hvordan har symfyse-fundusmålet vært og hva ble fødselsvekta på babyen? Har dere hatt over/under den røde streken men innenforbi det grønne området? Har dere hatt symfyse-fundusmålinger utenforbi det grønne området? Over eller under? Har dere hatt symfyse-fundusmålinger som ligger på den røde streken? Jeg har selv lagt over det grønne området hele tiden, noen sier det er tegn på en stor baby, - mens andre sier det har med stilling på babyen mens målingen blir tatt, livmortype osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs N Skrevet 9. juni 2007 #2 Del Skrevet 9. juni 2007 Større mengde fostervann kan også gi høyt symfysemål. Jeg lå hele tiden på eller rett under den grønne streken (tror siste symfysemål var på 39 cm i uke 40) og jeg fikk en baby som veide 3,8 kg (født 11 dager sent). Det er mulig de bruker et litt annet målesystem (hvor streken ligger) her i landet, men uansett så må ikke et høyt symfysemål alltid bety en stor baby. Noen babyer kommer ut store selv om symfysemålet er lite. Dette er jo fordi de kan ha mye plass å gjemme seg på. På samme måte kan man ha høyt symfysemål pga mye fostervann og fremdeles få en baby som er akkurat så stor som den skal være. Men veldig høyt symfysemål vil vanligvis føre til vekstestimering ved UL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chihiro Skrevet 9. juni 2007 #3 Del Skrevet 9. juni 2007 Mitt SF-mål har ligget på den røde linjen, dvs helt på gjennomsnittet, i begge svangerskapene. Førstemann veide 3960 g, født 2 uker etter termin. Andremann veide 4200 g, født 1 uke etter termin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_siona_* Skrevet 9. juni 2007 #4 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg lå godt over den røde streken men innenfor det grønne området. Fødte en datter på 3980 gram, 11 dager over termin. Under fødselen sa de at det var veldig god plass i livmoren og mye fostervann. Veene ble av den grunn mindre effektive i forhold til å presse barnet nedover, og de tok derfor vannet ganske tidlig i prosessen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 9. juni 2007 #5 Del Skrevet 9. juni 2007 Med nr 1 lå jeg midt på den røde streken, og ut kom en baby på 4,2 kg Med nr 2 lå jeg midt mellom den røde streken, og toppen av den grønne, og ut kom en baby på 3,8 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 9. juni 2007 #6 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg lå uten for hele boksen når det var en uke til termin, og gutten veide 4008, født 6 dager før termindagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melina Skrevet 9. juni 2007 #7 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg lå utenfor det grønne feltet hele veien og var litt småbekymret for at jeg skulle få et stooort barn.. Men ut kom det en helt normalvektig jente på 3,5 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Magica* Skrevet 9. juni 2007 #8 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg lå på normalstreken nesten hele tiden. De siste ukene økte SF-målet kraftig og lå utenfor det grønne området. Ut kom en 5-kilos nydelig gutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 10. juni 2007 #9 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg lå på eller under den røde streken helt til siste måned. Da gikk jeg over den røde streken, men holdt meg innenfor det grønne feltet likevel. Var på vektestimering 2 dager før termin, og da målte de babyen til -11%. 2 dager etter termin kom det ut ei jente på 3180 gram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 10. juni 2007 #10 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg lå helt i ytterste kant på det grønne feltet hele veien. Og selv om de estimerte han til å bli svær kom det en gutt på 3630 gram 19 dager før termin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 10. juni 2007 #11 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg lå langt over det grønne feltet, jordmora spurte flere ganger om jeg var sikker på at det ikke var tvillinger, sendte meg til glukosebelastning osv. Ut kom en liten, tynn unge på 3,3 kg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 10. juni 2007 #12 Del Skrevet 10. juni 2007 På datteren min lå jeg utenfor skjema på slutten, var på vekstestimering der ble hun målt til og skulle være 4500 til termin. Hun ble født 10 dager senere veide da 3970. Med sønnen min lå jeg godt over snittet og havna nesten utenfor skjema. Var på vekstestimering, han ble målt til og skulle være ca 3500 til termin, han ble født 5 dager før og veide 3430. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anerikke Skrevet 10. juni 2007 #13 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg lå helt øverst på kurven hele svangeskapet, og fikk estimert at jenta var godt over fire kilo. Men da hun kom, 13 dager over termin, var hun bare 3390. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 11. juni 2007 #14 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg lå alltid godt over streken på alle kontroller og alle sa jeg hadde diger mage (folk er så "snille"). Den gutten som kom ut på termin veide alikevel ikke mer en 3300 gram. Jeg hadde nok bare rikelig med fostervann ol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tika Skrevet 12. juni 2007 #15 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg lå på den røde streken gjennom hele svangerskapet, SF på 33cm 4dager før jenta mi ble født 14dagerfør UL termin (6 dager før min). Var også på flere vekstkontroller der hadde hu avik på alt fra -12% til -6% på siste måling hun var 2920g 47cm lang og 33cm rundt hode. i våre familier er den største babyen som er født (det vil si meg) på 3080g, så her er det vanelig med små babyer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå