Gjest G.L Skrevet 9. juni 2007 #1 Skrevet 9. juni 2007 venninnen min som også bor i kollektiv m meg ringte meg nå, når jeg er hjemme hos foreldrene mine på ferie. hun hadde endt forholdet me samboeren hennes/hans, fordi ho hadde blitt slått i en liten fille krangel. han hadde slått ho på øvre arm hardt to ganger. hvordan forholder jeg meg i denne situasjonen? ville dere gitt rådet: gå i fra han? hvor stor sjangse er det for at hun hjør det? skal jeg ta mer vare på henne? jeg får ikke gjort noe her jeg er. Lang tur hjem. Jeg har merket før hvor syklig sjalu han er med ho, men jeg sier ingenting. føler ikke at det e min sak selv om vi bor sammen. fordi det er vanskelig for den parten å høre hva jeg har å si. at han vil slå igjen, og at det sårer meg å måtte si slike ting rett ut te ho. ordene mine vil såre ho så mye at jeg kvier meg skikkelig!! hvordan fremstille det på en god måte? råd?? jeg syns så synd på henne.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 venninnen min som også bor i kollektiv m meg ringte meg nå, når jeg er hjemme hos foreldrene mine på ferie. hun hadde endt forholdet me samboeren hennes/hans, fordi ho hadde blitt slått i en liten fille krangel. han hadde slått ho på øvre arm hardt to ganger. hvordan forholder jeg meg i denne situasjonen? ville dere gitt rådet: gå i fra han? Mulig at varmen gjør meg litt tungnem, men jeg skjønner ikke det du skriver der jeg har uthevet. Venninnen din hadde endte forholdet til samboeren til hvem? Og hvis hun hadde endt forholdet, hvorfor skal du råde henne til å gå? Det er ikke meningen å være spydig eller frekk, men kan du være så snill å forklare det på en litt annen måte, for jeg skjønner ikke hva du sier.
gompen Skrevet 9. juni 2007 #3 Skrevet 9. juni 2007 venninnen min som også bor i kollektiv m meg ringte meg nå, når jeg er hjemme hos foreldrene mine på ferie. hun hadde endt forholdet me samboeren hennes/hans, fordi ho hadde blitt slått i en liten fille krangel. han hadde slått ho på øvre arm hardt to ganger. hvordan forholder jeg meg i denne situasjonen? ville dere gitt rådet: gå i fra han? hvor stor sjangse er det for at hun hjør det? skal jeg ta mer vare på henne? jeg får ikke gjort noe her jeg er. Lang tur hjem. Jeg har merket før hvor syklig sjalu han er med ho, men jeg sier ingenting. føler ikke at det e min sak selv om vi bor sammen. fordi det er vanskelig for den parten å høre hva jeg har å si. at han vil slå igjen, og at det sårer meg å måtte si slike ting rett ut te ho. ordene mine vil såre ho så mye at jeg kvier meg skikkelig!! hvordan fremstille det på en god måte? råd?? jeg syns så synd på henne. Det kommer til å såre henne ennå mer når han slår henne igjen, enn det er å høre det fra deg nå. Det er ingen god måte å fremstille det på. Bare å si at hun burde gå nå, eller leve med det i år framover. Det er nemlig mye vanskeligere å komme seg ut av det når det har foregått en stund.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juni 2007 #4 Skrevet 9. juni 2007 Det er sjalusien som er det virkelige problemet her. En person som er så sjalu er umulig å leve med. Hva skal du gjøre? Du skal si din mening, på en høflig og grei måte, men samtidig forklare at det er hennes liv og valg. Men at du støtter henne uansett hva valget er. At du alltid kommer til å være der for henne.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Slik begynte min eks.................................
Gjest G.L Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 Mulig at varmen gjør meg litt tungnem, men jeg skjønner ikke det du skriver der jeg har uthevet. Venninnen din hadde endte forholdet til samboeren til hvem? Og hvis hun hadde endt forholdet, hvorfor skal du råde henne til å gå? Det er ikke meningen å være spydig eller frekk, men kan du være så snill å forklare det på en litt annen måte, for jeg skjønner ikke hva du sier. hehe ja jeg forstår. hun gjorde det slutt med samboeren hennes/vår (vi bor alle tre og en til i kollektiv) fordi han slo ho i armen under en krangel. mange gir rådet: gå fra han, så fort sånne ting skjer, men sånt kvier jeg meg for å si fordi det er så typisk, og fordi jeg syns det er en veldig "hard" ting å si. og fordi jeg tror ikke ho vil gå fra han. ho har nemlig rukket å bli sammen han fra jeg skrev dette innlegget til for noen timer siden. ho hadde endt forholdet, ja, men jeg fikk følelsen av at hun ikke ville ende forholdet. hvordan si det til henne uten at ho skal føle seg dårlig? Hvordan si: gå fra han? Jeg klarer det ikke. For nå, som jeg trodde, er de jo allerede sammen igjen. vet ikke om du forsto så mye mer jeg. kompliserte greier.
Gjest G.L Skrevet 9. juni 2007 #7 Skrevet 9. juni 2007 Slik begynte min eks................................. og det endte hvordan? Hvordan gikk du fra han? tok det lang tid? jeg frykter, og har gjort det en stund, at ho er inne i klørne til en sjalu og psyk "mann" som ikke har kontroll over sinnet sitt.
Gjest G.L Skrevet 9. juni 2007 #8 Skrevet 9. juni 2007 Det kommer til å såre henne ennå mer når han slår henne igjen, enn det er å høre det fra deg nå. Det er ingen god måte å fremstille det på. Bare å si at hun burde gå nå, eller leve med det i år framover. Det er nemlig mye vanskeligere å komme seg ut av det når det har foregått en stund. Ja, og det er det jeg også mener. Jeg sa til ho at nå har han virkelig trådd over ei grense, men ho ville ikke helt høre. ho var mest opptatt av hva dem hadde krangla om. ikke at han hadde slått. virka som ho bagatelliserte det.
Gjest G.L Skrevet 9. juni 2007 #9 Skrevet 9. juni 2007 Det er sjalusien som er det virkelige problemet her. En person som er så sjalu er umulig å leve med. Hva skal du gjøre? Du skal si din mening, på en høflig og grei måte, men samtidig forklare at det er hennes liv og valg. Men at du støtter henne uansett hva valget er. At du alltid kommer til å være der for henne. Ja, jeg får gjøre det. Jeg syns det er best. Jeg tror ho må finne ut av dette selv, men jeg vil være der for henne så godt jeg kan... inntill vidre i hvert fall. jeg går nok "lei" jeg og etter hvert. tror man at det er sant: et slag fører alltid til flere? dvs;; muligens en voldelig sambo ho har?
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2007 #10 Skrevet 10. juni 2007 og det endte hvordan? Hvordan gikk du fra han? tok det lang tid? jeg frykter, og har gjort det en stund, at ho er inne i klørne til en sjalu og psyk "mann" som ikke har kontroll over sinnet sitt. Menn som slår har problemer. Problemene kan variere fra menneske til menneske, men felles for dem er at de mangler ord å utrykke seg med og bruker vold som ett alternativ. Normalt skulle slik adferd vært plukket av dem i barnehagealder. Man skal aldri godta vold av noe som helst slag, om man slår en på armen, om man kritiserer og sier stygge ting ( psykisk vold ) eller om man viser det ved å kaste gjenstander-det er demonstrasjoner om makt. Jeg ble selv slått og kritisert og siden mannen var på reise en del så holdt jeg ut i tre år. Jeg mast veldig mye av meg selv, selvbildet mitt var dårlig, selvtillit mast jeg-men jeg brøt ut og angrer ikke ett sekund på det. Det var utrolig tøft, med trusler, telefoner-det hender tilogmed i dag at han viser ett urovekkende sinne ovenfor meg, men jeg vet grunn til det nå, - og er alltid rolig, avslappet og konsentrert i slike situasjoner. I stedet for å bli ett offer så tok jeg kontroll og lærte mye om meg selv, mine egne grenser og om hvorfor mennesker utøver vold, i dag er det ingen som kan skade meg En som slår trenger terapi for å forandre tankemønsteret sitt. Ut i fra det jeg selv har erfart vil jeg råde alle med voldelige menn til å bryte, det blir nemlig ikke bedre, mange inser ikke selv at de har problemer, men gjør de det- og er villig til å gå i terapi så kan det være håp.
Gjest Vampyra Skrevet 10. juni 2007 #11 Skrevet 10. juni 2007 tror man at det er sant: et slag fører alltid til flere? dvs;; muligens en voldelig sambo ho har? I noen tilfeller ja og i andre nei. Det finnes ingen fasit. Jeg hadde ikke gått fra en mann jeg ville dele resten av livet med pga en hendelse. Men jeg hadde lagt det klart at dersom det skjer igjen er det over (har faktisk gjort dette selv, og han har aldri gjort noe slikt igjen). Du har bare hørt hennes side av historien. Kanskje hun slo først? Kanskje hun sa så stygge ting at han klikka? Det er greit at det egentlig ikke er noen unnskyldning, men at han slår i en krangel behøver ikke bety at han vil gjøre det igjen.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 10. juni 2007 #12 Skrevet 10. juni 2007 Ja, jeg får gjøre det. Jeg syns det er best. Jeg tror ho må finne ut av dette selv, men jeg vil være der for henne så godt jeg kan... inntill vidre i hvert fall. jeg går nok "lei" jeg og etter hvert. tror man at det er sant: et slag fører alltid til flere? dvs;; muligens en voldelig sambo ho har? Et av mine motto er: "en gang kan være en tilfeldighet, to ganger er en (u)vane." Det er vanskelig å si om hun har en voldelig samboer etter en episode, men skjer det samme en gang til har oddsene for det økt betraktelig. En skal aldri godta å bli slått, det skal aldri unnskyldes! Men en kan velge reaksjonsmåte, og det viktigste er at den som slår innser at den typen oppførsel er uakseptabel.
Gjest G.L Skrevet 10. juni 2007 #13 Skrevet 10. juni 2007 I noen tilfeller ja og i andre nei. Det finnes ingen fasit. Jeg hadde ikke gått fra en mann jeg ville dele resten av livet med pga en hendelse. Men jeg hadde lagt det klart at dersom det skjer igjen er det over (har faktisk gjort dette selv, og han har aldri gjort noe slikt igjen). Du har bare hørt hennes side av historien. Kanskje hun slo først? Kanskje hun sa så stygge ting at han klikka? Det er greit at det egentlig ikke er noen unnskyldning, men at han slår i en krangel behøver ikke bety at han vil gjøre det igjen. ja. og bor i lag med dem og har hørt dem krangle. ho er flink til å få han sinna og ho ljuger mye. men er ikke utro og den slags. jeg vet at jeg og kunne ha blitt veldig sinna på ho når jeg har hørt dem krangle men siden han slo ho hardt på armen slik at ho hadde vondt i flere timer etterpå reagerte jeg litt på. dem er jo nå sammen igjen så jeg får spare rådene fra dere til kanskje en neste gang.
Gjest G.L Skrevet 10. juni 2007 #14 Skrevet 10. juni 2007 Takk for alle svar. jeg har fått mange fine råd og velger å holde meg i bakgrunne. det er vanskelig det også siden ho har blitt slått men jeg føler at ho får finne ut hva ho vil gjøre OM det skjer igjen. dere har gitt mange fine og gode råd jeg skal huske hvis det skulle skje igjen.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 11. juni 2007 #15 Skrevet 11. juni 2007 Mitt råd utfra tidligere erfaring er å ikke gi råd, men si hva du tenker om saken og stille din venninne spørsmål: Hva gjør du hvis han slår en gang til? Hva hvis han hadde slått hardere og du hadde blitt skadet? osv Det verste som kan skje når man er i en vanskelig situasjon, er at de nærmeste sier: Du MÅ gjøre sånn og sånn, eller du BØR gjøre sånn og sånn. Resultatet er gjerne at den som opprinnelig ba om råd ikke henvender seg til deg fordi hun valgte å ikke følge rådet ditt. Forsikre deg om at din venninne føler hun kan komme til deg uansett hva det gjelder og hva hun bestemmer seg for. Din "jobb" som venninne er å støtte henne uansett hvilke valg hun tar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå