Gå til innhold

Komfyr eller vask i hjørne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp køkken, og har en forholdsvis smal tarm av et kjøkken (kjøkkeninnredning på tre av rommets fire vegger.. eller, vi skal fjerne den fjerde veggen da, den ene kortsiden).

Lurer på om det er lurt eller ikke å ha komfyr eller vask i et av hjørnene da? Er det plassbesparende, eller bør man ha et stort og romslig kjøkken for at det skal fungere?

Kjøkkenet vårt er vel ca 2*3 meter eller noe tror jeg (har ikke flyttet inn helt enda, så jeg vet ikke sikkert). Noen andre gode tips på et lite og trangt kjøkken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et kjøkken på 3x3 m og har steketoppen på skrå i det ene hjørnet. Vi synes det har fungert velig godt, men vi "mistet" litt skap med å gjøre det slik.

Skrevet

Jeg er ikke spesielt begeistret for slike hjørneløsninger, synes de er utrolig upraktiske. Har du prøvd å stå i hjørnet for å lage mat noen gang? :)

På mitt tidligere lange og smale kjøkken hadde jeg komfyr på kortvegg og vask på langvegg. Hjørnene var fine plasser for å obbevare krukker etc som ble mye brukt, men som jeg ikke ville skulle oppta effektiv plass. Jeg hadde egentlig masse benkeplass.

Skrevet

Takk for svar, håper på flere :) Er så mange valg å ta når man skal pusse opp kjøkken..

Og bare for å presisere, tenkte på en slik skråløsning ja. "rett"- komfyr i hjørnet vil jeg absolutt ikke ha..

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal pusse opp køkken, og har en forholdsvis smal tarm av et kjøkken (kjøkkeninnredning på tre av rommets fire vegger.. eller, vi skal fjerne den fjerde veggen da, den ene kortsiden).

Lurer på om det er lurt eller ikke å ha komfyr eller vask i et av hjørnene da? Er det plassbesparende, eller bør man ha et stort og romslig kjøkken for at det skal fungere?

Kjøkkenet vårt er vel ca 2*3 meter eller noe tror jeg (har ikke flyttet inn helt enda, så jeg vet ikke sikkert). Noen andre gode tips på et lite og trangt kjøkken?

Vi har hjørneoppvaskkum (Blanco Delta), den er litt svær, men det finnes mindre. Vi er veldig fornøyd med å ha oppvaskkummen i hjørnet, vet ikke hvor den ellers skulle ha vært på vårt kjøkken uten å ta opp verdifull benkeplass. Det er dessuten et fint hjørne bak kummen som kan brukes til vannkoker, krukker osv. Men det er litt trangt når noen skal åpne skuffene på rettsidene eller kaste søppel når noen står ved oppvasken. Men det blir det uansett om det er ovn eller oppvask der, tror jeg. Men husk at oppvaskummen bør være nært oppvaskmaskinen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hjørneløsninger tar alt for stor plass på et så lite kjøkken.

Jeg ville heller plassert komfyr på f.eks. 3 meter veggen og oppvask på 2 meter veggen etter hjørnet. Da får du svært effektiv lang disk mellom og en naturlig arbeidsfordeling fra venstre mot høyre (hvis du er høyrehendt).

Skrevet
Jeg er ikke spesielt begeistret for slike hjørneløsninger, synes de er utrolig upraktiske. Har du prøvd å stå i hjørnet for å lage mat noen gang?

Vi har komfyr (koketopp) i et hjørne og synes at det er kjempepraktisk. Mye mer plass og enklere å få tak i ting på begge sider synes jeg.

Men jeg tror også at en slik løsning tar for mye plass på et lite kjøkken. Riktignok har vi kolonialskuffer under koketoppen (stekeovnen er i høyskap), men man mister litt av gulvflaten og rommet virker litt mindre.

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Skrevet

Det har mye å si hvordan resten av kjøkkenet blir seende ut. Jeg har nettopp tegna et lite kjøkken hvor kunden ville ha vasken i hjørnet. Det gikk helt greit, det. Man tar jo litt av golvplassen når man velger hjørne som er 45 grader istedet for de som er 90 grader. Man det finnes mange fine skapløsninger man kan velge som gjør at man ikke mister så mye skapplass. Det aller beste du kan gjøre er å ta mål av kjøkkenet ditt og levere ei tegning til en kjøkkenforhandler. De tegner forslag til nytt kjøkken. Det er mange som har kommet til meg (jobber på kjøkkenfabrikk som selger) og de har en bestemt mening om hvordan kjøkkenet skal se ut. Men flere av disse er "låst" i hvordan kjøkkenet deres ser ut i dag. Vi som tegner flere kjøkken hver dag kan se hvordan det er mest praktisk å ha kjøkkenet- hvordan man kan gjøre det mer funksjonelt. Har flere ganger tegnet et forslag til kundene mine- og da ser de som regel at det blir bedre.

Jeg har ingen dårlige erfaringer med vask eller komfyr i hjørnet av et kjøkken. Har det selv og er veldig fornøyd med det :)

Skrevet

Jeg angrer på hjørne-oppvaskbenk. Det er umulig for to å jobbe sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...