Gjest lillebøll Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Hva er forbudt? Laste ned sanger, dele på sanger med venner (lovlige) laste ned torrenter osv. Hvor er skillet?
messy Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 Artikkel - Dagbladet.no fra 2005. Artikkel fra ITpro. Det er lov til aa kopiere musikk til mp3-spillere, men det er ikke lov til aa laste ned opphavsbeskyttet materiale. Nedlasting har tidligere vaert lovlig, som det er nevnt i artikkelen fra ITpro. Hvis dette lovforslaget ble vedtatt er nedlasting ulovlig, hvis det ikke ble vedtatt er det fortsatt lovlig - mens opplasting lenge har vaert ulovlig. Se ogsaa: Blogg 1 Blogg 2
skrue Skrevet 10. juni 2007 #3 Skrevet 10. juni 2007 Hva er forbudt? Laste ned sanger, dele på sanger med venner (lovlige) laste ned torrenter osv. Hvor er skillet? Det er egentlig ganske enkelt. Det du har betalt for kan du ta en kopi av. Kan godt laste ned sanger om du gjør det på en måte der du betaler for dem (finnes nettsteder med musikk som det ikke kreves betaling for). En torrent er ikke noe problem i seg selv, men bruker du den til å laste ned noe du skulle ha betalt for er det ulovlig.
Gjest lillebøll Skrevet 10. juni 2007 #4 Skrevet 10. juni 2007 Det er egentlig ganske enkelt. Det du har betalt for kan du ta en kopi av. Kan godt laste ned sanger om du gjør det på en måte der du betaler for dem (finnes nettsteder med musikk som det ikke kreves betaling for). En torrent er ikke noe problem i seg selv, men bruker du den til å laste ned noe du skulle ha betalt for er det ulovlig. Sanger jeg har betalt for, kan jeg dele dem med mine venner? Dersom jeg har betalt for sanger på Itunes og sender dem til søsteren min slik at hun får dem, er dette da lovlig?
skrue Skrevet 10. juni 2007 #5 Skrevet 10. juni 2007 Sanger jeg har betalt for, kan jeg dele dem med mine venner? Dersom jeg har betalt for sanger på Itunes og sender dem til søsteren min slik at hun får dem, er dette da lovlig? Jeg vil si det slik at om du aldri mer hører på den filen igjen så er det greit. Men, om du fortsetter å bruke din fil så sett deg i hennes sted. Da laster hun noe ned (fra deg) uten å betale for det. I praksis er det vel ingen som tenker så nøye på dette eller bryr seg om det. Jeg vil anta at Itunes har en side der de beskriver hva som er lov / ikke lov. Sanger fra itunes er vel drm-beskyttet med begrensninger på hvor mange ganger en fil kan kopieres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå