Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

-i sommer har jeg lyst å komme i bedre form, og bygge opp litt muskler. Det ideelle hadde vært styrketrening, men jeg synes rett og slett det er kjedelig :forvirret: Så tror aldri jeg kommer godt nok i gang til å skape en treningsrutine.

Jeg vil kun bygge opp muskler, og vil absolutt ikke ned i vekt så da tenkte jeg at yoga/pilates var noe for meg? Det virker spennende, samtidig som det er en form for styrketrening som ikke forbrenner så mye fett (?)

Jeg har ikke tid til å gå på treningsstudio så jeg må lære meg selv opp, tenkte på dvd'er. noen som har gode nybegynner dvd'er å anbefale?

Jeg er litt usikker på om jeg vil trene yoga eller pilates, jeg er rett og slett ikke sikker på hva som er forskjellen mellom dem, men har fått for meg at pilates passer best for meg.

Så pilatesrealterte tips taes i mot med takk! Trenger jeg forresten en treningsmatte for å trene pilates?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kristin_
Skrevet

Vi tar spørsmålene en for en vi :)

-For å bygge opp litt muskler burde du trent styrke med vekter. Det skal veldig mye til før man bygger seg store muskler, og de fleste får mer treningseffekt av slik trening enn pilates/yoga. De fyrer gjerne oppunder muskelmyten kvinner frykter for å selge sine egne treningsprogrammer.

Over til pilates/yoga :)

-Nei, yoga forbrenner ikke noe særlig fett. Det er dog forskjell på yogatyper, enkelte er mye mer intense enn andre, noen vektlegger med fleksibilitet, pusteteknikker og liknende. Det samme gjelder pilates. Det har altfor lav intensitet til å forbrenne noe særlig fett, men det styrker kroppen og øker fleksibiliteten. Jeg har drevet mest med pilates, og det er i og for seg veldig artig trening. Jeg bruker det mest for å forebygge skader og trene bevegelighet for tiden.

-Yoga/pilates for dummies (og liknende dvder) selges ofte på dvdbutikker med litt utvalg. Det går også an å kjøpe på nettbutikker.

-Yoga og pilates er to ganske forskjellige treningsformer, men de har samtidig ganske mye til felles, man bruker kroppsvekten som motstand, man trener fleksibilitet, kjernemuskulatur og liknende. Samtidig er treningsformene vidt forskjellige (og de forskjellige type yoga er også ulike). Yoga fokuserer mer på pust, og har en mer trening-for-kropp-og-sjel holdning enn pilates, men er også effektiv trening! Jeg ville gått inn for å sjekke litt på wikipedia og liknende jeg, og treningsdvder er ikke så dyre at det ikke går an å kjøpe begge deler og se hva som passer best selv :)

-Det kan være lurt med en matte ja, men den bør ikke være særlig tykk.

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for utfyllende svar :D Jeg endte opp med å bestille Pilates for dummies og en taichi-dvd. Pilates var faktisk vanskeligere enn jeg trodde, jeg er definitivt ikke myk og fleksibel i musklene mine, så vi får se hvordan det går. Taichi har jeg så vidt sett litt på og det virker kjekt.

Jeg skulle gjerne hatt en matte nå, men den kommer visst ikke i posten før om en mnd eller noe..

Satser på at sommeren blir treningsfull.

Gjest Kristin_
Skrevet

Det høres veldig bra ut :) Det er jo bare moro å ikke klare alt på en gang, blir mer synlig fremgang av slikt ;) Lykke til med treningen i sommer!

Skrevet

Det vil gå noen ganger før du får noe ut av pilates,siden dette må læres rett :sol: Fikk ikkenoe ut av disse treningene før tredje eller fjerde gangen(men her er det jo selfølgelig forskjell fra folk til folk :sol: '

Jeg kan fortelle det litt om pilates,bare for at det klør i fingrene for å skrive litt,nå hadde kristin et veldig bra svar,men jeg hiver meg på fordi,håper det ikke gjør noe :sol:

Pilates gjør at du får en sterk flott kropp,men i tilegg til dette forbedrer pilates deg også til alle former for bevegelser. Grunnen til at jeg valgte å begynne med Pilates var for at jeg vart fortalt at man får langt bedre kontroll over bevegelsene,bedre prestasjoner og ferre skader av dette(tenkte det var fint å ha alt dette i forbindelse med min hobby,som er håndball :sol: ) I tilegg gir det deg en effektiv mosjonsform(som ikke er kjedelig :smile: )

Du får en vakker,sterk og veldefinerende kropp pluss at du får funksjonell styrke:) (det vil si krefter du har nytte av i hverdagen,som feks å bære handleposer ol)

Pilates tar også tak,der de fleste andre treningsformer ikke klarer å henge med. Øvelsene gir deg lange slanke muskler,og trener kroppen ned i minste detalj.Den retter også ut kroppen slik at du får en flott kroppsholdning,og får kroppen til å se lengere ut

Vart kansje litt langt det her,men men;)

Lykke til med treningen :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...