Gjest T. Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Dette må være den riktige måten og få ned forurensning, Co2 utslipp og bilbruk på. http://www.na24.no/energi/article1098123.ece Det er nok mange med lav inntekt, høyeutgifter som vil velge kollektivtransport om bensinen kostet f.eks 25-30 kr ltr. og minste pris på bompassering var 50 kr. Dette er et bra forslag fra Transportøkonomisk Institutt. Det vil bli færre biler på veiene, lettere å finne parkering, og ikke minst det vil igjen bli staus å eie og bruke bil.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Jeg tror ikke det vil bli status å eie bruktbil igjen; de bruker mer bensin og er mindre trygge i trafikken, så jeg er glad for at myndighetene ønsker dem bort fra veien. Om de hadde kombinert høyere bensinpriser med gratis/billigere kollektivtrafikk og en skikkelig satsning på utbygging av fortauer/sykkelstier hadde jeg dog ikke hatt noe imot høyere bensinpriser.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 Dette må være den riktige måten og få ned forurensning, Co2 utslipp og bilbruk på. ...blablablalinkblablabla... og ikke minst det vil igjen bli staus å eie og bruke bil. Så det vil altså bli status å eie og bruke noe som virkelig forurenser. Jo takk, velkommen til Harryland.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Har du tenkt på at mange faktisk TRENGER bilen sin?
Phantasy Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Om de i såfall skal sette opp drivstoffprisene så jævlig, så burde de tenke på å forbedre kollektivtrafikken sin først. Og ikke bare i de større byene men også i de mindre. Der jeg bor er ungdommen nesten tvunget til å skaffe seg moped og mopedlappen pga at bussene går så utrolig sjeldent og få ruter.. Og det tar halve dagen å komme seg fra A til B. Men igjen; er enig med gjest over meg at mange trenger bilen sin da de har barn som skal til og fra skole/trening osv. Og pga jobb og lang vei til jobb osv.. Synes kanskje det er litt vel drøyt å skru opp prisene til så mye som 20-30 kr literen.. Hva med evnt å sette ned prisene på hybridbilene, da evnt flere har råd til å kjøpe dem? Istedet for å kjøpe seg en bruktbil og lignende "ikke miljøvennelige biler"?
Gjest Gjest_xray_* Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 bare 20-30 kr i oslo men med i nord norge vil bensin prisen ligge på 30-40 kr.. ingen alternativ til transport og så mye lengere avstander..det er faktisk noe nord for sinsen krysset også.. hele greie er for dum...sv/ap bare hiv dem ut stortinget..
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Men igjen; er enig med gjest over meg at mange trenger bilen sin da de har barn som skal til og fra skole/trening osv. Det er nettopp disse som ikke trenger å bruke bil. La barna sykle eller ta kollektivtransport til skole, trening og venner.
talin Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Jaja, hvis en vill at FRP skal få rent flertall på Stortinget så er det en genial ide.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 bare 20-30 kr i oslo men med i nord norge vil bensin prisen ligge på 30-40 kr.. ingen alternativ til transport og så mye lengere avstander..det er faktisk noe nord for sinsen krysset også.. hele greie er for dum...sv/ap bare hiv dem ut stortinget.. Det er ikke bare sv/ap som kjører denne kampanjen, stortsett alle større aviser og media kjører oppslag med Co2 rushtidsavgifter dommedagsprofetier mm. Men du kan stole på at bensinen vil bli dyrere, det er kraftsosialisme på sitt beste, mer avgifter, lover og regler, mindre valg muligheter til folk flest. Det er riktig som du sier, det bor folk nord for Sinsenkrysset, bare ikke folk som bestemmer, de bor i Oslo, eller handeler og tenker som om de bor i Oslo. Deres politikk og teorier kan ikke brukes andre steder, tenk deg T-bane i Gryllefjord, trikk på Senja eller hva med kollektiv felt på Lesja...
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 Det er nettopp disse som ikke trenger å bruke bil. La barna sykle eller ta kollektivtransport til skole, trening og venner. Ikke alle bor i nærheten av en skole, en barnehage, fotballbaner, musikkskoler osv. Ikke alle bor i nærheten av butikker, banker, apotek, legesentre eller frisører heller. Hvor mange mil mener du f.eks. at en 7 åring skal måtte sykle hver vei for å kunne ha en spilletime? Kollektivtransporten er usedvanlig dårlig utbygd i store deler av Norge og er i praksis et ikke-eksisterende tilbud for svært mange mennesker. I tillegg finnes det en del mennesker som ikke kan verken gå eller sykle, og som heller ikke kan bruke kollektivtransport selv om de bodde et sted hvor den finnes heller. Ikke alle er spreke, friske og oppegående.
Gjest *Magica* Skrevet 8. juni 2007 #11 Skrevet 8. juni 2007 Jeg blir vanvittig provosert! Jeg straffes fordi jeg bor i utkant-Norge, fordi jeg har en jobb, fordi jeg har mange og aktive barn. Jeg kommer ikke til å kjøre mindre om drivstoffprisen blir høyere. Kollektivtilbudet her er ikke-eksisterende. Gjør kollektivtrafikken gratis - det hadde monnet!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #12 Skrevet 8. juni 2007 Ikke alle bor i nærheten av en skole, en barnehage, fotballbaner, musikkskoler osv. Ikke alle bor i nærheten av butikker, banker, apotek, legesentre eller frisører heller. Hvor mange mil mener du f.eks. at en 7 åring skal måtte sykle hver vei for å kunne ha en spilletime? Hvis det er din eller min 7 åring det dreier seg om: Ca 12 mil, hvis det er Jens eller Kristins barn, Ca 50 meter:-) Kollektivtransporten er usedvanlig dårlig utbygd i store deler av Norge og er i praksis et ikke-eksisterende tilbud for svært mange mennesker. I tillegg finnes det en del mennesker som ikke kan verken gå eller sykle, og som heller ikke kan bruke kollektivtransport selv om de bodde et sted hvor den finnes heller. Ikke alle er spreke, friske og oppegående. Det stemmer det du sier, men alle som stemmer SV og AP bor vel ikke i Oslo, eller der kollektivtilbuden er vel utbygd. Men kanskje de håper på trikk og T-bane i bygdene der de bor:-)
Drua Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Dette er et elendig forslag. Hadde alle bodd som i Oslo sentrum så hadde det vært mulig å gjennomføre, men vi bor i Norge! Her bor man "sentralt" hvis man har 15-20 minutter å kjøre til nærmeste butikk/skole/sentrum, og bussen går én gang i timen. Det sier seg selv at det ikke går. Dette vil kun gjøre livet vanskeligere for de som allerede har det stramt fra før, de sosiale forskjellene vil øke- rett og slett.
talin Skrevet 8. juni 2007 #14 Skrevet 8. juni 2007 Hvis noen fikk med seg Her Og Nå så hadde dere hørt at til og med SV har forstått at et slik forslag ikke er gjennomførbart.
Gjest Gjest_Riga_* Skrevet 9. juni 2007 #15 Skrevet 9. juni 2007 Hvis noen fikk med seg Her Og Nå så hadde dere hørt at til og med SV har forstått at et slik forslag ikke er gjennomførbart. Ja vel..... hvor tror du slike forslag kommer fra da? Er de fremsatt for å ta fokus vekk fra de brutte løftene til SV, gratis skole mat, redusere antall fattige mm. Eller er de fremsatt som en test tror du, for å se hvor mye virkelighetsfjernt tull som kan foreslås før velgerne gjenomskuer dem?
Gjest Ulva35 Skrevet 9. juni 2007 #16 Skrevet 9. juni 2007 Få fattigfolk bort fra gata og la de rike ture frem som de vil. Det er det som blir resultatet hvis bensinprisen blir så høy. Samt at de fleste uansett kommer til å kjøre, og heller prioritere ned andre ting. Sosiale og gode ting. Var flere spurte som sa nettopp det når de ble spurt i går. Klima, klima og atter klima. Jeg blir drittlei av dommedagsprofetiene demmes. Klart vi må gjøre vårt, men si meg: Er det ingen som har lest historie Klima har endret seg i tusenvis av år. Klart en del er menneskeskapt, men ærlig talt. Dette har blitt hysteri, og Norge er det aller største molbolandet. Og ta nå FN sin klimarapport. Kun de forskerene som mente at alt var menneskeskapt fikk lov å være med i det gode selskap. De som tillot seg å stille spørsmålstegn ble utestengt. Skal vi kanskje tilbake til steinalderen.
Skilpadde Skrevet 9. juni 2007 #17 Skrevet 9. juni 2007 Bensinprisene kan ikke stige når den kollektive transporten er svindyr. Det er bare helt på trynet. Buss er kriminellt dyrt for tiden!
Tabris Skrevet 9. juni 2007 #18 Skrevet 9. juni 2007 (endret) Og ta nå FN sin klimarapport. Kun de forskerene som mente at alt var menneskeskapt fikk lov å være med i det gode selskap. De som tillot seg å stille spørsmålstegn ble utestengt. Har du noen kilder på dette? Ellers må jeg si at det er nettopp holdninger om at "det har alltid vært endringer i klimaet" og diverse konspirasjonsteorier omkring klimarapporten er noe av det som holder oss igjen, og som kan være med på å bremse de endringene som må til. Det er kanskje også slike holdninger som gjør at forbud og reguleringer - som jeg i prinsippet er i mot - er det som må til for at vi skal kunne foreta de endringer som er nødvendige. Endret 9. juni 2007 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2007 #19 Skrevet 9. juni 2007 Få fattigfolk bort fra gata og la de rike ture frem som de vil. Det er det som blir resultatet hvis bensinprisen blir så høy. Samt at de fleste uansett kommer til å kjøre, og heller prioritere ned andre ting. Sosiale og gode ting. Var flere spurte som sa nettopp det når de ble spurt i går. Klima, klima og atter klima. Jeg blir drittlei av dommedagsprofetiene demmes. Klart vi må gjøre vårt, men si meg: Er det ingen som har lest historie Klima har endret seg i tusenvis av år. Klart en del er menneskeskapt, men ærlig talt. Dette har blitt hysteri, og Norge er det aller største molbolandet. Og ta nå FN sin klimarapport. Kun de forskerene som mente at alt var menneskeskapt fikk lov å være med i det gode selskap. De som tillot seg å stille spørsmålstegn ble utestengt. Skal vi kanskje tilbake til steinalderen. Ja, la oss drite i klimaet og kjøre planenten i grøfta! Glimrende forslag... Dere som på død og liv skal kjøre bil, er dere klar over at det finnes elektriske biler og hybridbiler? Skaff en sånn i stedet for å syte over bensinprisene.
minienthe Skrevet 9. juni 2007 #20 Skrevet 9. juni 2007 (endret) Dere som på død og liv skal kjøre bil, er dere klar over at det finnes elektriske biler og hybridbiler? Skaff en sånn i stedet for å syte over bensinprisene. sett ned prisen på de så kan jeg godt kjøpe en hybridbil jeg... Endret 9. juni 2007 av minienthe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå