Gjest gotthard Skrevet 11. mars 2003 #1 Del Skrevet 11. mars 2003 i bibelen står det at gud er allmektig , allvitende og barmhjertig pluss masse annet. om gud er allmektig , hvorfor er da det første bud at du ikke skal ha andre guder en hann?og hvorfor er bibelen full av historier om at gud nedkjemmper andre guder?om gud skapte alt hvorfor skapte han da andre guder også? allvitenne blir motbevist fort i det gammle testamente, etter at eva hadde fåt med adam på eple frotseri gjemte adam seg i en busk.."da kalte herren på adam og sa til ham "hvor er du"" 1 mosebok,3,9... og.."da sa herren til kane"hvor er din bror abel" han svarte "jeg vet ikke , er jeg min brors vokter?"1,mosebok,4,9 ikke så veldig allvitenne om han ike veit hvor han har folka sinne en gang? og vilken gud ville tilat at hans sønner hadde orgier med menesker? "detvar kjemmper på jorden i de dager, og også senere , da guds sønner gikk in til meneskenes døtre , og de fødte dem barn. dette var de mektige menn som var fra gammel tid, de navngjetne menn " 1 mosebok , 6,2 og 6.4 barmhjertig er vel motbevist så det holder , jødene i ww2 , offergaver til gud osv osv.... noas ark....hvilken gud ville vel ha droknet hele verden og kalt seg barmhjertig? og burde ikke en gud være ufeilbar?han skaper meneske men angrer fort da sa herren "de meneskene jeg har skapt , vil jeg utslette fra jordens overflate og bla bla bla , for jeg angrer på at jeg skapte dem".1 mosebok , 6,6-7.. bibelen er full av motsigelser og ulogiske slutninger og det som er så rart er at meneskene har trudd på dette i årtusener , og vil forsat tru..... og hvorfor er gud alltid omgitt av flammer og bråk?hans ytre var som en skinnende stjerne , som en ildflamme , som en sol.når han lot seg synke hit ned , ble jorden opprotet , støvskyene innhyllet blikket , larmen drønnet som torden , fra det fjerne som susing fra en musling.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. mars 2003 #2 Del Skrevet 11. mars 2003 Det var ikke Gud som drepte jødene i andre verdenskrig, det klarte menneskene selv. Da spør du sikkert: Hvordan kunne Gud tillate det hvis han er en kjærlig og barmhjertig gud? Da han skapte menneskene ga han oss fri vilje. HVis ikke han hadde gjort det, ville han vært en diktatorisk gud. Samtidig viste han oss hvordan vi skulle leve. Adam og Eva kunne spise frukter fra alle trær unntatt ett i hagen. Det tror jeg er et bilde på at noen gjerninger er rette og noen gale. Menneskene valgte å trosse dette, og dermed er hele smørja i gang. Du nevner dette med offergaver til Gud. Det stemmer at dette er et tema i det gamle testamentet, men har du lagt merke til at det ikke forekommer etter JEsu død? Det er fordi Jesus har ofret seg en gang for alle, så vi trenger ikke gjøre opp for oss lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 11. mars 2003 #3 Del Skrevet 11. mars 2003 gud eller ulogisk sprøyt? Logikk hører ikke hjemme inn under religionen. Religion styres av følelser og tro. Logikk og viten er vitenskapens anliggende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 11. mars 2003 #4 Del Skrevet 11. mars 2003 barmhjertighet? var han barmjertig da han gjevnet sodoma og gomora med gjorden? fra herren ned fra himelen. slik ødela han disse byene, hele sletten , alle innbygerne osv 1,mosebok,19,24-25.. greit at jesus liksom skulle pines og myrdes for meneskenes synder , men betyr det da at gud hereter ikke behøver og bry seg det da? og hvorfor slaktet han for fote før jesus åpenbarte seg? de som vil tru på bibelen må få lov til det , jeg gjør det ikke,,mye av dette har sikert skjedd med det er en kjentsak at om det regnet i de dager var det en gave fra gud , om noen døde var det også pga gud osv.. og hva med alle som har blit derept i guds navn , det startet før jesus var påtenkt. hva med alle skildringene om guds barn som vandrer på jorden og befaler ,lager barn med meneskene , og er med på store kriger. hvordan har det seg at gud som skapte alt må krige med sinne egene for og beholde makten? vil si at etter og ha lest lit om det så begynner jeg virkelig og lure på hvordan denne boken har klart og lure(?) folk i tusener av år... og vilken gud ville pine folk for og teste dems tru?minner mere om sadam og de diktatorene der spørr du meg men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 11. mars 2003 #5 Del Skrevet 11. mars 2003 Dersom det skulle vise seg etter at jeg er død at Gud faktisk finnes, regner jeg med han tilgir meg for min uvitenhet ! Spør du meg har han mye å forklare ! Viser til alt det Skidrow sier og er enig med han jeg ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 12. mars 2003 #6 Del Skrevet 12. mars 2003 Gud eller ulogisk sprøyt? Hvem har sagt at dette dreier seg om logikk? Og hvem har sagt at det er Gud som har skrevet Bibelen (eller Koranen eller u name it)? Eller at Gud virkelig står bak innholdet i slike bøker? og hvem sier at Bibelen (og liknende bøker) skal taes bokstavelig? Og at "fri vilje" + mennesker = mye ondskap er det vel ikke tvil om? Min påstand er at det ikke går an å "diskutere" religion for å bli "enige": man tror det man tror og ingen logikk er med i bildet (på samme måte som man ikke kan diskutere seg til en forelskelse -og det dreier seg heller ikke om logikk). Derimot kan man høre på hva andre mener for å utvide sin horisont. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. mars 2003 #7 Del Skrevet 12. mars 2003 Det høres fint ut at du sammenligner forelskelse og tro på gud, som du sier, dette dreier seg kun om følelser og tro. Så sant - så sant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 12. mars 2003 #8 Del Skrevet 12. mars 2003 Eksemplet Skidrow nevner (Sodoma og Gomorra) er også et resultat av at menneskene gjorde gale ting. Hva sikter du til når du sier at mennesker ble drept i Guds navn, forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 12. mars 2003 #9 Del Skrevet 12. mars 2003 Er ikke noe av poenget med religion at man må kaste seg ut på "70 000 favners dyp" eller hva det nå var Kierkegaard sa, og bare tro? Er det ikke det som er forskjellen på en troende og en ikke troende? Selv er jeg ikke troende, men det er ikke på grunn av logikkmangel eller bevismangel, det er bare hjertet som ikke kjenner noen tro. Og ikke har behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 12. mars 2003 #10 Del Skrevet 12. mars 2003 om jeg ikke misforsto helt så blei folka i sodoma og gomora drept fordi de levde et liv som gud ikke tillot , de hadde sex med alt og alle osv... drept i guds ord har mange blit her i landet også , enten trudde du på vitekrist og lot deg døpe eller så mista du hode.. gud forlangte offergaver av moses og de flka hans , klær smykker og kvinner skulle ofres til gud.... vi skal altså tilbe en gud som dreper tvilere , utsletter byer der vi ikke følger alle bud , er allmektig og alvitenne men har ikke peiling på hvor adam har gjemt seg i paradis (to menesker på hele jorden og han finner de ikke?). han skapte en verden i sit bilde men må sloss mot andre guder for og beholde makten? han lar sinnebarn dra ned til jorden og ha sex?lage gudomelige barn? sier ikke at dette er sprøyt men kaller det heller dårlig gjenomtenkt pisspreik...jeg også har en tro men jeg prøver og skille melom det som kan ha hendt og det som er umulig,og ja jeg veit dere ier at gud gjør umulige ting siden han er gudomelig... menesker har blit drept i guds navn siden meneske begynte og drepe , korsfarera . misjonærer , prester osv,,de dreper for fote i guds navn. og nå skal snart usa begynne i drepe for fote i guds navn siden de påstår de er guds utvalgte barn og har hans støtte.. rart egentlig , men nesten alle relgioner sier det samme..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 12. mars 2003 #11 Del Skrevet 12. mars 2003 Ja, jeg vet at mange sierat de gjør ting i Guds navn, men det er ikke det samme som at Gud gjør disse gjerningene. Jfr. det ondes problem som jeg forklarte tidligere. Hvor leser du om de andre gudene Gud kjemper mot? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 12. mars 2003 #12 Del Skrevet 12. mars 2003 Da han skapte menneskene ga han oss fri vilje. HVis ikke han hadde gjort det, ville han vært en diktatorisk gud. Samtidig viste han oss hvordan vi skulle leve. Adam og Eva kunne spise frukter fra alle trær unntatt ett i hagen. Det tror jeg er et bilde på at noen gjerninger er rette og noen gale. Menneskene valgte å trosse dette, og dermed er hele smørja i gang. Aha, så Gud tillater all verdens ufattelige lidelse fordi han ikke vil være diktator. Dere som tror på Gud må ikke prøve å argumentere logisk, den debatten er dere dømt til å tape. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 12. mars 2003 #13 Del Skrevet 12. mars 2003 Dere som tror på Gud må ikke prøve å argumentere logisk, den debatten er dere dømt til å tape. Som det tidligere har blitt nevnt her, så handler ikke tro om logikk, men om en indre følelse, så det er ingen som MÅ bevise/argumentere noe som helst over hva de selv tror på. Følelsene er ofte sterkere enn fornuften, vet dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 12. mars 2003 #14 Del Skrevet 12. mars 2003 Aha, så Gud tillater all verdens ufattelige lidelse fordi han ikke vil være diktator. Lat meg spørja deg: Vil du vera menneske eller viljelaus robot? Vel du det første, så må du òg godta at valga du tek ikkje treng vera dei beste. Du må godta at andre menneske sine valg kan påverka deg. Dere som tror på Gud må ikke prøve å argumentere logisk, den debatten er dere dømt til å tape. Tapa - av utmatting? For eg har kome med argument eg, som berre ventar på å bli motsagt; argumentert mot - logisk. Så langt har responsen berre vore å ignorere det og terpa på dei same utsegna (som eg altså har imøtegått) med ulike ord. Kanskje du kan gå tilbake til den andre tråden og lesa kva eg har sagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 13. mars 2003 #15 Del Skrevet 13. mars 2003 Man kan vel hoppe over bibelen og enda tro på Gud. Det synes jeg iallefall. Som en som er oppvokst midt i det pietistiske kystbelte har midt syn på superkristne mennesker blitt vel forvrengt. Men selv om jeg egentlig ikke har lyst til å tro på Gud... For da er jeg en av disse menneskene og det vil jeg ikke være. Men så tror jeg allikevel inni meg, og ber rett som det er inni meg. Eller jeg ber vel ikke akkurat, mer samtaler og sier ting. Slik som: jaja Gud, nå er jeg trett og skal legge meg. Du får ha godnatt. Men jeg har liksom ikke behov for å snakke med Gud hele tiden heller, så det blir vel en gang i året eller noe. Noen andre som har det slik? http://www.stud.aoa.hist.no/~nilsenw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 13. mars 2003 #16 Del Skrevet 13. mars 2003 bibelen har blit skrevet om mange ganger , man har funnet et papir i et gammelt klosster et sted hvor det står om 16000 ting som måtte forandres i bibelen for at den skulle passe bedere til hva folk skal tru og mene. codex sinaiticus og codex vativanus fra det fjerde århundre blei funnet i katarinaklosteret i 1844 , den inneholdt 16000 retelser.... påenget mit med dette er ikke og si at dere ikke skal tru , tru så mye dere vil , , , men hvorfor skal dere se på det som den absolute sanhet når det beviselig er utrolig mye feil? og det og si at om et menneske dreper så er det meneskes feil men om man har det bra så skal mann takke gud , det er han som har gjort så du har det bra ,, er ikke det og fraskrive seg lit av troen a? ang hun som skreiv om vilke guder som gud måtte sloss mot , så fant jeg ikke igjen det , så enten har jeg lest feil eller rota lit med sidene.' beklager det og trekker det tilbake til jeg finner igjen det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristiane Skrevet 13. mars 2003 #17 Del Skrevet 13. mars 2003 Jeg vil bare vise et sitat fra Douglas Adams bok, Restauranten der universet slutter. "Denne Gud-figuren deres plasserer et epletre midt i en hage og sier: "Gjør som dere vil folkens, men, forresten, ikke spis epler!" Men selvfølgelig gjør de det, og da spretter han frem fra bak en busk og roper: "Tatt på fersken!" Det hadde jo ikke spilt noen rolle om de ikke hadde spist det." "Hvorfor ikke" "Fordi når vi snakker om folk som liker og legge hatter på fortauet med murstein under, så vet du at de aldri kommer til og gi seg før de har klart å lure deg." Jeg synest det sier alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 13. mars 2003 #18 Del Skrevet 13. mars 2003 bibelen har blit skrevet om mange ganger , man har funnet et papir i et gammelt klosster et sted hvor det står om 16000 ting som måtte forandres i bibelen for at den skulle passe bedere til hva folk skal tru og mene. codex sinaiticus og codex vativanus fra det fjerde århundre blei funnet i katarinaklosteret i 1844 , den inneholdt 16000 retelser.... påenget mit med dette er ikke og si at dere ikke skal tru , tru så mye dere vil , , , men hvorfor skal dere se på det som den absolute sanhet når det beviselig er utrolig mye feil? Ikkje gløym Codex Bezae og alle dei andre heller... Når det gjeld dei rettingane som er gjort opp gjennom tidene: Hugs at me i dag gjerne brukar ordet "korrekturlesing" for mange av dei; som stavefeil og ord som er gløymt. Den einaste måten å mangfaldeggjera manuskript - det var helst Bibelen eller delar av den som var aktuelt - var å skriva av for hand, enten å skriva av eit manuskript eller etter diktatur (av ein som les manuskriptet.) Då oppstår det gjerne ein del feil. Så har me oversetjingsfeil; Ord på gresk (som var det språket som var brukt som "fellesspråk") har kanskje ikkje akkurat same tyding på andre språk. Då kan det vera litt vanskeleg å finna dei rette orda (på t.d. latin. Eller norsk.) Og så har me kulturelle forskjellar, som gjer at ein kanskje kan oversetja ein begrep med eit anna for å unngå at mottakaren ikkje forstår poenget. (Jamfør med debatten her heime om Helvete og Jehenna.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå