Gå til innhold

Hvordan minke str på digitale bilder

Anbefalte innlegg

Gjest sologsommer
Skrevet

Hei!

Når jeg overfører alle bildene mine fra mitt digitale kamera og til pc'en min, er filene ganske så store. Kvaliteten er jo kjempefin, men str ligge på 3,33 (i gj.snitt) Mb på hver. Derfor tar det jo ikke lang tid før maskinen er full, siden jeg tar en mengde bilder som jeg vil lagre på maskinen.

Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal forminske str på bildene!

Det må da finnes noe mer lettvint enn å åpne hvert enkelt bilde i f.eks et photo-redigeringsprogram for å forminske det, (det går jo bare ikke an når jeg har 600 bilder jeg vil legge inn).

Jeg tenker da altså på et program der en kan markere alle filene en vil forminske, og så blir det gjort automatisk.

Og blir kvaliteten på bildene merkbart dårligere av dette? (med tanke på fremkalling)

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Microsoft Power Toys for Windows Xp.

Der finner du et enkelt lite program som heter ImageResizer.exe. Last ned dette. Da faar du et fint lite ekstravalg naar du hoyreklikker paa bilder.

Du kan da velge alle bildene i en mappe, hoyreklikke og velge Resize picture (eller noe i den duren). Da velger du en opplosning paa bildene som er passelig (anbefaler hoyere enn 800x600) Et trent oye kan nok se litt forskjell, men den burde ikke bli allverden. Vet ikke hvordan det er med tanke paa fremkalling, men jeg ser liten eller ingen forskjell naar de bare ligger paa PCen.

Veldig kjekt program. :)

Endret av messy
Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Når jeg overfører alle bildene mine fra mitt digitale kamera og til pc'en min, er filene ganske så store. Kvaliteten er jo kjempefin, men str ligge på 3,33 (i gj.snitt) Mb på hver. Derfor tar det jo ikke lang tid før maskinen er full, siden jeg tar en mengde bilder som jeg vil lagre på maskinen.

Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal forminske str på bildene!

Det må da finnes noe mer lettvint enn å åpne hvert enkelt bilde i f.eks et photo-redigeringsprogram for å forminske det, (det går jo bare ikke an når jeg har 600 bilder jeg vil legge inn).

Jeg tenker da altså på et program der en kan markere alle filene en vil forminske, og så blir det gjort automatisk.

Du kan f.eks bruke Irfanview til å utføre en batch

konvertering. Det fins drøssevis andre programmer, men det er stort sett dette jeg bruker selv.

Og blir kvaliteten på bildene merkbart dårligere av dette? (med tanke på fremkalling)

Takk:)

Det er rett og slett horribelt at du vil gjøre dette for å spare plass. Det er faktisk originalene du har tenkt å leke med.. ?? Tilsvarende ville vært å kopiere negativene fra ett "gammeldags kamera" på en vanlig s/hv kopimaskin, og deretter brenne negativene..

Idag er digital lagring såpass billig at alle som har råd til en PC, og digitalkamera har råd til å brenne ut originalfilene på DVDr plater og/eller kjøpe seg en ekstern harddisk og lagre dem der. Du kan også ofte laste dem opp til online lager hos fotobutikker der du kan "fremkalle" bildene, eller hos mer spesialiserte lagringstjenester.

Det er helt normalt at bildene ser helt fine ut på skjermen, selv om de er forminsket ganske mye. Fordi selv den beste skjermen du kan få tak i, har dårligere oppløsning enn en god fargeutskrift. Faren her er at du tror bildet er greit nok helt til du skal få det ut på papir..

Å forminske bildene, for å fremstille bilder som egner seg bra nok til visning på skjermen, er helt kurant. Men du tisser i buksa hvis det er den eneste versjonen av originalene du har..

For å enklere bla raskt gjennom store bildesamlinger uten at maskina di går i kne, kan du kanskje bruke Acdsee ?

Funksjonen jeg tenker på da er: "Med HTML Album Generator kan du enkelt generere websider med dine bilder, den lager thumbnails, små bilder, og linker dem til de store bildene."

Gjest Gitte
Skrevet

jeg bruker pixresizer. genialt program :)

Gjest Gjest
Skrevet
Fototips.no - Hva sier oppløsningen (ppi) egentlig?

At du resizer bildene betyr ikke nodvendigvis at de blir daarligere.

Så lenge du ikke mener resizer oppover i størrelse, så.. jo !

Fotobutikker paa internett (f.eks. Fotoknudsen.no) anbefaler minimum 72 ppi.

Hadde du lest og forstått det som står på linken du selv viser til, hadde du skjønt at den oppgivelsen er meningsløs..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...