mumrik Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Lesekompetanse 2.klassing: bekymringsfullt? Har nettopp vært på konferansetime med 2.klassingen min og læreren hennes. Jeg fikk litt motstridende signaler fra læreren. Hun sier til jenta at "du er en av de flinkeste i klassen til å lese". Dette sa hun ordrett. Samtidig viser hun meg resultatene fra en test som er gjort på henne. Teste sjekker lesehastighet, ikke lesekvalitet (forståelse, metodebruk o.l.). Det er den nasjonale testen som alle 2.klassinegene i norge må ta. Der skåret hun veldig lavt, hun var faktisk under kritisk nivå!!! Jeg må si jeg ble overrasket. Læreren sier at datteren min leser godt, har god forståelse og sier ordene riktig. Men testen sier noe om lesehastighet, og hun leser altså svært sakte.... Bør jeg bekymre meg for dette? Jeg må legge til at leseleksene er trege å få henne i gang med, og hun liker ikke å løese selv. Hun elsker derimot å bli lest høyt for (noe vi gjør hver dag) og hun hører drøssevis med lydbøker. Jeg jobber på biblioteket, og har mye selv kompetanse om lesing og litteratur for barn. er dette er faresignal om at noe er galt, eller kan vi ta det med ro? Hun må øve mer på lesing, selvsagt, mer er det noe annet vi bør foreta oss?
måneperle Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Læreren er åpenbart ikke bekymret, og det vil jeg si er et veldig godt tegn. Hun er vel ikke tjent med å pynte på sannheten. Ferdighetsnivået varierer veldig i de første trinnene. Min sønn er like gammel som din datter. Han leser veldig bra, men det går jo ikke fort. Han liker også godt å bli lest for og å høre lydbøker. Det i seg selv tror (og håper) jeg er med på å stimulere leselyst -og leseglede hos de små.
Gjest lazuli Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 Du må huske på at testen har målt henne akkurat da hun utførte den. Resultatet av denne trenger ikke nødvendigvis være riktig, hun kan ha blitt distrahert osv. Jeg ville tatt det med ro hvis læreren ikke bemerket det.
Orestes Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Det er viktig å ikke se seg blind på tester. Det hadde vært mer bekymringsverdig om testen hadde vist at din datter er av de aller raskeste leserne - men så viser det seg at hun ikke forstår innholdet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Om det er den samme testen som jeg tok ca i den alderen så er det ingen god indikator på om hun er “god” eller “dårlig” til å lese. Jeg leser (og leste da) raskt, men jeg får ikke nødvendigvis med meg alt. Ta det med ro, og sannsynligvis går lesehastigheten hennes opp med alderen
Batseba Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 Jeg ville faktisk bekymre meg litt. Det virker på meg som at læreren ikke er helt sikker på hva som er "sannheten". Jeg jobber selv som lærer i 1. klasse. I følge kunnskapsløftet skal man ha begynnende lese- og skriveopplæring allerede der. Så at din datter leser sakte kan være et tegn på noe annet. Det jeg mener er at det er bedre å finne ut av slike ting tidlig, heller enn senere. Dersom det bare er for liten vilje og lyst finner dere ut det, og da er det ikke noe problem. Men ville nok i første omgang forsøkt å høre med jenta om hva hun liker å drive med. Du som er mora hennes vet sikkert mye mer om det, enn læreren (?). Da kan du jo finne bøker som handler om nettopp det. Så kan dere lese litt hver. Du kan lese et lite stykke for henne. Og hvis hun vil vite hva som skjer videre må hun lese f.eks. et avsnitt selv, før du leser videre. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Som Orestes sier, så er forståelsen det viktigste. Om hun fortsetter å øve seg og liker bøker vil hastigheten ta seg opp etterhvert. Hva om dere øver litt (selvsagt uten press eller stress) med tekster hun synes er morsomme? Mye av lesestoffet for de yngste på skolen er ikke det mest gøyale
Gjest *Magica* Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Jeg hadde tatt kontakt med læreren igjen, og forklart hvorfor du er litt forvirret. Jeg hadde nok vært bekymret om andreklassignen min hadde skåret under kritisk nivå på en nasjonal lesetest! Spør om hun har forslag til tiltak, og en forklaring på de sprikende signalene hun har gitt. At dere leser for henne hver dag og at hun hører på lydbøker er jo kjempebra - det høres ut som om hun har et positivt forhold til lesing og bøker.
Gjest care Skrevet 9. juni 2007 #9 Skrevet 9. juni 2007 Ja ta gjerne kontakt med lærer igjen og få en nærmere forklaring. Men, er forståelsen der ville jeg ikke vært bekymret. Men kanskje du kan be om en carlsten- test i begynneslsen av 3. kl. bare for å holde et øye med utviklingen.
Kayli Skrevet 9. juni 2007 #10 Skrevet 9. juni 2007 Jeg er enig med dem som sier at forståelse er viktigere enn tidsbruken. Likevel skjønner jeg at du som mor er bekymret. Jeg ville ha ringt til læreren for litt oppklarende informasjon.
Kaffeavtalen Skrevet 10. juni 2007 #11 Skrevet 10. juni 2007 Jeg ville ventet til carlsten-testen i begynnelsen av tredje klasse var unnagjort før jeg ville trukket noen konklusjoner. Jeg tror ikke det legges så stor vektpå resulatetene på disse testene så tidlig i skolegangen, men kravene blir høyere jo lengre opp iklassene ungene kommer. Min 5. klassing har ikke før i år kommet opp på gjennomsnittet i lesehastighet, men han har skjønt det han har lest, og det synes jeg er minst like viktig som hastigheten. Disse testene skal gjennomføres vår og høst hvert år, så dere vil snart få en pekepinn på om datteren deres har fremgang.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #12 Skrevet 11. juni 2007 I slutten av 2. klasse forventes det at elevene skal kunne lese tekster ved hjelp av ulike lesestrategier og veksle mellom disse. Dvs. at de enkle lydrette ordene skal leses uten å stoppe opp, noen ganger bruker de første lyden i ordet til å gjette seg fram til riktig ord og noen ganger staver de seg fram til riktig ord. De begynner å forstå det de leser, mens de leser. De er mindre avhengige av bilder for å forstå konteksten. Enkle tekster skal de lese flytende. Kartleggingsprøven i slutten av 2. klasse går på leseforståelse og lesehastighet. Den består av 4 deloppgaver (i allefall den jeg har vært borte i) og den krever at elevene jobber konsentrert med oppgavene. De kan ikke begynne å viske ut eller stoppe opp ved en oppgave. Dersom en elev skårer under kritisk grense på en eller flere av deloppgavene skal dette følges opp. Enda ville jeg nok ikke vært veldig bekymret for jenta di, men oppfordret dere til å lese mye i løpet av sommeren. Gjerne enkle bøker som hun kan trene opp lesehastigheten i. Heldigvis forstår jenta di det hun leser.
Gjest =tentacle= Skrevet 11. juni 2007 #13 Skrevet 11. juni 2007 Snakk med læreren igjen. Er det kanskje høytlesning hun mener når hun sier at datteren din er en av de flinkeste? Ros for hvor flink man er jo en fin motivasjonsfaktor og gir gjerne større treningsiver enn å få høre at man utmerker seg negativt i forhold til de fleste andre barn på samme alder. Jeg ville ha ventet med å gjøre et problem ut av at hun leser sakte nå, og tatt det positivt med å lese morsomme bøker sammen.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #14 Skrevet 11. juni 2007 Her er noen bøker som er på en 2. klassings nivå: Emil og isen Brødskiven Dypt inne i regnskogen Fire figurer Et grantre Noläng, Kerstin Sankthans Brodin, Kristina Murray Sinte Marko Brodin, Kristina Murray Is er bra Noläng, Kerstin Mine venner Brodin, Kristina Murray Vi har bein Noläng, Kerstin Jeg vasker Noläng, Kerstin Lisa Brodin, Kristina Murray Misses Mage Brodin, Kristina Murray Det var en mann som var litt sprø Hvalen i bukta Kengubøkene Sim sa la bim-bøkene serie Hokus pokus-bøkene serie
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #15 Skrevet 11. juni 2007 Ble litt krøllete, den listen..: Emil og isen Brødskiven Dypt inne i regnskogen Fire figurer Et grantre av Noläng, Kerstin Sankthans av Brodin, Kristina Murray Sinte Marko av Brodin, Kristina Murray Is er bra av Noläng, Kerstin Mine venner av Brodin, Kristina Murray Vi har bein av Noläng, Kerstin Jeg vasker av Noläng, Kerstin Lisa av Brodin, Kristina Murray Misses Mage av Brodin, Kristina Murray Det var en mann som var litt sprø Hvalen i bukta Kengubøkene Sim sa la bim-bøkene bokserie Hokus pokus-bøkene bokserie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå