Gla'jenta Skrevet 11. mars 2003 #1 Del Skrevet 11. mars 2003 jeg og ei venninne leier en leilighet i sammen. den er helt ok, husleia betales punktlig hver mnd. og alt er vel. nesten. Problemet er at Utleieren "stikker innom" og inspiserer. Uavhengig om vi er hjemme eller ikke. Hun bare ringer på og låser seg inn. Og så ringer hun etterpå og klager over alt som er galt. Lyset har stått på, vi har brukt tegnestifter på veggene, blablabla... Og så jeg som trodde at så lenge husleien var betalt så var det VI som bodde der...!? Jeg synes det er ubehagelig at en ukjent person dirver å grafser i våre ting når vi ikke er hjemme... En annen ting, er at når vi leide leiligheten fikk vi fortalt at gangen nede i 1. etg var til vår disposisjon. Men denne gangen har hun senere brukt som lagringsplass av møbler, og til og med en gammel peis(!) Da kan jo ikke vi bruke gangen til mer enn å gå igjennom, siden hun har fylt den med skrot.. I kontrakten står et beløp vi skal betale i husleie pr. mnd. Inkl. strøm. Men i januar satte hun opp husleia litt, siden strømmen er så dyr. Jeg tør ikke annet enn å betale det nye beløpet, ellers kan hun jo kaste oss ut. Men dette er vel kontraktbrudd? det var jo det gamle beløpet som sto i kontrakten da vi skrev under...? Når hun bryter kontrakten, kan vel jeg også? Jeg skal flytte hjem i juni, men kontrakten gjelder til og med juli. Da tenkte jeg at jeg kan drite i å betale husleien for juli...Hun kan jo ikke kaste meg ut av et hus jeg allerede har flyttet ut av?? Og hun har jo brutt kontrakten, da kan jeg også! eller hva skal jeg gjøre? er det noen som har vært ute for noe liknende, og har tips til meg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2003 #2 Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg vil anbefale deg å ta en titt i husleieloven, der finner du svar på mye av det du spør om: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Utleieren skal gi dere beskjed om at hun vil inspisere leiligheten før hun går inn, med mindre det skjer noe som gjør at hun må inn straks f. eks vannlekkasje e.l. Utleier kan øke husleien en gang pr. år med en mnd. skriftlig varsel. Hun kan øke leien med konsumprisindeksen. Jeg vet ikke hvor mye den er på nå. Dersom dere har betalt mer enn dere skal kan dere kreve beløpet tilbakebetalt. Jeg synes ikke du burde bryte kontrakten. Selv om kontrakten din går ut i slutten av juli kan du si den opp før. Er litt usikker på om det er én eller tre mnd oppsigelsesfrist som gjelder (har med hvilken type leilighet det er), men uansett rekker du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #3 Del Skrevet 12. mars 2003 Huseier har ikke lov til å låse seg inn til dere. Det er unntak og det gjelder om det er fare for at leilighet kan skades.(vann,brann og lig. Si i fra med en gang. Denne damen er bare utrolig nysgjerrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 12. mars 2003 #4 Del Skrevet 12. mars 2003 Har dere ikke kontrakt da? I vår kontrakt (vi er utleiere) står det svart på hvitt at leietageren skal ha beskjed i forveien dersom vi må inn i leiligheten pga vedlikehold o.l. Vi går aldri inn i leiligheten uten å ha gitt beskjed på forhånd. Riktignok står det også i kontrakten (standardkontrakt) at vi kan låse oss inn hvis det er mistanke om lekkasjer o.l. (Det skulle da bare mangle). Utleier kan sette opp leien etter 1 år og leietageren skal da informeres i god tid (husker ikke hvor lenge). Det skal da også stå i kontrakten hvor lenge i forveien utleier skal ha oppsigelsen. I vårt tilfelle er det 3 mnd, men vi er fleksible. Om vi får tak i en ny leietager i løpet av en mnd, så kan leietageren slippe unna med 1 mnd også. Synes at det er synd at det blir sånne konflikter i leieforhold jeg. Vi har synes at det er kjempeviktig å komme overens med de som leier vi. Begge parter sier i fra hvis det er noe og ingen blir uvenner.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå