Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Jeg er et stykke på vei i Foucaults pendel nå, og har et lite spørsmål. Det er mulig jeg tenker fullstendig feil, men jeg får ikke dette til å gå opp. Etter et møte i 1344 dro seks Tempelherrer ut for å vokte hvert sitt sted. Hver av dem skulle vokte sitt respektive sted før de ble byttet ut 20 år senere, og så videre. Hvert 120. år åpnes et segl. For å få åpnet alle seks seglene trengs i mitt hode 120 ganger 6 år, altså 720 år, og det sjette ville da blitt åpnet i 2064. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor de konkluderer med at det sjette skulle åpnes i 1944...? Såvidt jeg har forstått var det de første vokterne som dro ut i 1344, og de ville da åpnet det femte seglet i 1944, ikke det sjette. Jeg har nok bare kortslutta helt, siden forfatteren tross alt vet mer om sin egen historie enn meg. Noen som vil koble meg sammen igjen?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Trådstarter her. Jeg har vel løst gåten, og det var nok slettes ingen gåte. De begynte i 1224, antar jeg, og ved møtet i 1344 åpnet de det første seglet...? Æsj, må slutte å henge meg så opp i ting.
Badlands Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 Bra du løste gåta! Foucaults Pendel er ei fantastisk bok, eg har lese ho fleire gonger. Lærer så mykje! Og ting eg ikkje skjønte første gangen fekk eg med meg andre gangen - men det er enno mykje igjen. Boka er på ein måte mangedimensjonal. No fekk eg lyst til å lese ho igjen, det er ein del år sidan sist ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå