Devana Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Jeg tenkte jeg skulle få tatt noen allergiprøver (pirkeprøver) med tanke på pollen, og alt annet som er mulig siden jeg har endel allergisymptomer nå. Gikk til fastlegen min, men han kunne bare ta en generell prøve som ikke ville vise HVA jeg er allergisk mot. Noen som har noen tips om hudlege som gjør sånne tester?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Du kan be fastlegen din om henvisning til allergi-spesialist. Ellers kan alle allmennleger sende deg til laboratorium for å få tatt blodprøve som vil vise hva du er allergisk mot (av de tingene de tester for, da). Jeg har aldri opplevd å bli avvist med at fastlegen bare kan sjekke om jeg er allergisk, ikke mot hva.
momo Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 Høres merklig ut. Hos legen får ihvertfall jeg ta en vanlig blodprøve som blir sendt til analyse og den viser nøyaktig hva jeg er allergisk mot. Eller du kan få henvisning til et sted de tar allergi tester. Da blir det gjerne med pirke prøver.
Gjest joje Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Jeg fikk beskjed av fastlegen min at de ikke tok slike "pirkeprøver" lenger ettersom de kan finne ut alt man er allergisk mot gjennom blodprøven.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Jeg var hos allergispesialist for et par år siden, og de tok stikkprøver for å ha utfyllende informasjon til blodprøven. Hos fastlege har jeg derimot ikke tatt stikkprøver på mange år. Til TS: Gå tilbake til fastlegen og be om blodprøve-testing for de allergier du lurer på om du har. De tar gjerne for grupper, også kan man spesifisere videre, så vidt jeg har forstått det.
Gjest vimselot Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 Ikke for å være negativ, men ei venninne av meg som ikke bor i Norge, har fått en spesialist (den eneste jeg vet om), til å ta allergitester. Alle prøver/tester slår ikke ut og gir riktig svar iflg. henne og det hun har hørt av denne spesialisten. Jeg vet ikke hvor mye sannhet det er i dette, men vet at en allergitest hos en vanlig lege ikke alltid gir utslag. F.eks. tester de deg ikke for annet enn bjørk, dyr, gress... Det finnes kanskje tilsvarende i Norge, ville kanskje satset på Balderklinikken, eller ringt de og hørt hvor man kan henvende seg. Vet at Balderklinikken også tester deg for f.eks. matintoleranse og ser på mennesket som en helhet og ikke bare deler ut piller. De vil sikkert prøve å selge deg "mirakelkurer", men er du der først og har testet deg, kan du velge selv om du vil gå til legen, ta med attesten fra evt. tester der da i tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2007 #7 Skrevet 9. juni 2007 Jeg er ganske allergisk mor bjørk og hassel, men ingen prøver har slått ut hos meg noen gang. Jeg tar allergimedisin i sensongen ellers får jeg forferdelig fort hjertebank og føler jeg besvimer når det er slik pollen. Får bihulebetennelser uten allergimedisin også. Jeg å ta homeopatisk pollenmedisin i tillegg også for at det skal hjelpe bra nok. (Rhinoplex, diverse tall for forskjellige allergener, 11 er vel for bjørk og hassel tror jeg at jeg husker) Ikke tro at prøver alltid er nøyaktige. Prikketesten slo ikke ute hos meg heller, gjorde en sånn på gjøvik legesenter mange år siden. Hos barn tar man IgE-prøver og hos voksne RAST såvidt jeg vet. Kanskje noen her vet mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå