Gå til innhold

Katter og flytting


Skusla

Anbefalte innlegg

Heisann

Nå driver jeg å flytter inn hos samboeren min og har to katter.

Jeg har nå i to mnd drevet å hatt de med meg bort hit om kveldene og latt de være her sammen med oss om kvelden og natten, og kjørt de "hjem" til meg å latt de være ute der, siden de er vant til dette.

Det er sikkert ikke det smarteste jeg har gjort ( å forbaska tungvint er det også..... :roll: ), men jeg har ikke turt sleppe de ut her enda...

Så kommer spm. mitt:

Vil det bli vanskelig å slippe ut kattene her tror dere?

Er det noen av dere katteeiere som har flyttet med deres katt? I så fall hvordan har dette gått???

De har tilpasset seg leiligheten her veldig bra, og det er mange katter rundt om her, så jeg HÅPER at det går bra-

Så mitt andre spm. : Jeg er jo så glad i og så redd for mine to små "barn" da vet dere, så jeg lurer på; er det noen av dere som har idmerket kattene deres??? Jeg har bare halsbånd på de nå, med nummeret mitt på, og det viskes ut i regnvær ol. Så jeg lurer på om hva det evt koster å få id-merket pusene mine...

Ville satt stor pris på svar.

på forhånd takk..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg har ikke flyttet med katten min selv, men har hørt at det lureste er å la de være inne noen uker på det nye stedet før man slipper dem ut. Det er for at de skal skjønne at de bor der og forhindre at de "rømmer hjem".

Katten min kom med microchip fra oppdretteren. Det koster litt, men er fort gjort hos dyrlegen.Har du flere katter får du sikkert rabatt. Tatovering i øret er visstnok smertefullt for katten og de må ha bedøvelse. Fordelen med tatovering er jo at det er lett å se at katten er merket.

Du kan få kjøpt små beholdere til halsbåndet til navnelapper etc, på dyrebutikken. Tror de skal være vanntette.

Lykke til med flyttingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvor lenge du bør holde katten inne etter flytting er litt individuelt. Katter er forskjellige.

Passet katten til en venninne i sommer. Den var vant til å være ute. Etter to dager slapp vi den ut.

Var litt bekymra først, men han kom inn etter noen timer.

Han kom inn for å gå på do, han skjønte ikke at for en katt, er det lov ute :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet flere ganger med mine katter. Hver gang har vi holdt dem inne i minst et par uker. Hankatten slapp ut engang for tidligt og da var han borte i 4 laaange uker før han kom "hjem".

Gamla drog til de evige jaktmarker for 4 uker siden :cry:

Nå har vi tatt til oss en hjemløs katt som ingen har savnet. Sikkert rømt i forbindelse med flytting.

Lykke til

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten har et sterkt hjemmeinstinkt, så hvis du skal flytte, må du hjelpe katten til å akklimatiserer deg i de nye omgivelsene. La ikke katten reise i flyttebilen, men ta han med i din egen bil. Når du kommer hjem bør du, gi den mat, vann og en kattekasse og slipp den ikke ut før etter en uke. Hvis den blir borte rett etter at du har flyttet er den nok hjemme på gamle trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha flyttet pus, slapp vi ham ut så å si med en gang. tenkte vel ikke noe mer over det. det var uansett ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har flyttet med våre katter en gang. Det var nå i høst. Vi slapp dem ut etter et par dager, men da var jeg ute sammen med dem. De var veldig skeptiske til nye lyder med en gang, så derfor holdt de seg rett rundt huset. Så utvidet de "reviret" sitt etterhvert som de ble trygge. Det var ingen problemer!

Det jeg har hørt er at hannkatter blir mer knyttet til sted, mens hunkatter er mer knyttet til eierne. Kan kanskje bli mer problemer med hannkatter av den årsak - de er jo så opptatt av å markere reviret sitt. Vi har to hunnkatter, flyttingen gikk greit for de - det er egentlig det jeg kan si.

Tror nok ikke det skal by på noen problemer, så lenge du passer på, og følger mange av de rådene du har fått av alle som har skrevet her.

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen

Nå er jo kattene vant til å være her i denne leiligheten jeg flytter til da men ikke ute..

MÅ nok ha de inne her noen dager først, å så blir jeg nok med de ut den første gangen.....

Blir spennende, men jeg gruer meg litt også.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg tror bestemt at katter er mye mer avhengig av sin bestemte habitat enn av bestemte mennesker. (tror katten min ser på mennesker som "bra redskap for å gi mat og kos, samt slippe seg inn i varmen når det er for kaldt ute"..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...