Gjest Verdens verste husmor Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 (endret) *slettet* Endret 6. september 2007 av Verdens verste husmor
Gjest Bellatrix Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Jeg har profil på facebook og legger ikke ut bilde av andre, nei. Trist at man må drive å passe på sånn som du tydeligvis må.
Anglofil Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Nei, jeg legger ikke ut av andre, med mindre jeg har fått samtykke og vet at det er greit. Mvh Yvonne
Gjest Alou Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Jeg kunne ALDRI gjort dette mot noen som ikke var enige. Håper du har fått tak i vedkommende som har lagt ut bilde av dere og ristet personen kraftig.
Noodle Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 Jeg hadde blitt veldig irritert om noen la ut bilde av meg uten å spørre, og det kunne ikke falt meg inn å gjort det selv.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Jeg bruker facebook, og har lagt ut noen bilder av meg selv, men legger ikke ut bilder av venner og familie uten samtykke. Det er helt uakseptabelt å legge ut bilder av folk som ikke har godkjent dette, dessuten er det jo ulovlig.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 (endret) *slettet* Endret 6. september 2007 av Verdens verste husmor
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 Alle vennene mine er på facebook og vi legger ut bilder etter fester og sammenkomster. Det hender at noen publiserer noen uheldige bilder, men jeg bryr meg ikke noe om det, bare "avtagger" meg selv.. Det har hendt at venninner spør om jeg kan fjerne enkelte bilder de ikke liker, og da gjør jeg selvsagt det med en gang. Legger kun ut bilder jeg tror den avbildede ville godtatt. Dessuten er bildene (hvertfall mine) kun tilgjengelig for venner. Syns det er en super måte å dele bilder på jeg men skjønner at det er ubehagelig for TS som ikke er en del av facebook og hvor hele familien er avbildet..
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 Alle vennene mine er på facebook og vi legger ut bilder etter fester og sammenkomster. Det hender at noen publiserer noen uheldige bilder, men jeg bryr meg ikke noe om det, bare "avtagger" meg selv.. Det har hendt at venninner spør om jeg kan fjerne enkelte bilder de ikke liker, og da gjør jeg selvsagt det med en gang. Legger kun ut bilder jeg tror den avbildede ville godtatt. Dessuten er bildene (hvertfall mine) kun tilgjengelig for venner. Syns det er en super måte å dele bilder på jeg men skjønner at det er ubehagelig for TS som ikke er en del av facebook og hvor hele familien er avbildet.. Det er jo greit å tenke på at bilder du tagger av andre også er tilgjengelig for denne personens venner/kontakter. Det er vel oftest urpoblematisk så lenge bildene er ganske uskyldige, men ikke så veldig gøy om man har mer perifere kolleger, arbeidsgivere etc i lista si... Forøvrig er det vel, åndsverksmessig, et skille mellom bilder hvor man er en av hovedpersonene/eneste person, og f eks klassebilder eller bilder fra offentlige sammenhenger (konserter, fotballkamp osv).
Adonia Skrevet 7. juni 2007 #10 Skrevet 7. juni 2007 ja jeg legger ut bilder av vennene mine, spør ikke på forhånd.. har heller aldri blitt spurt av de samme vennene om det er ok at de legger ut bilder av meg - men det gjør meg ingenting.. jeg har aldri hørt noen jeg kjenner snakke om at dette er noe problem, så har derfor heller ikke tenkt på at det er nødvendig å spørre om lov først. det er heller blitt sånn at folk tar det som en selvfølge at bildene fra festen blir lagt ut like etter helgen!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #11 Skrevet 7. juni 2007 Det er jo greit å tenke på at bilder du tagger av andre også er tilgjengelig for denne personens venner/kontakter. Det er vel oftest urpoblematisk så lenge bildene er ganske uskyldige, men ikke så veldig gøy om man har mer perifere kolleger, arbeidsgivere etc i lista si... <snip> Feil, man kan sette innstillingene slik at venners venner ikke ser bildet selv om din venn er "tagged" på det bildet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #12 Skrevet 8. juni 2007 ja jeg legger ut bilder av vennene mine, spør ikke på forhånd.. har heller aldri blitt spurt av de samme vennene om det er ok at de legger ut bilder av meg - men det gjør meg ingenting.. jeg har aldri hørt noen jeg kjenner snakke om at dette er noe problem, så har derfor heller ikke tenkt på at det er nødvendig å spørre om lov først. det er heller blitt sånn at folk tar det som en selvfølge at bildene fra festen blir lagt ut like etter helgen! Så lenge de er inneforstått med det og ikke protesterer er det jo ikke noe problem. Men å legge ut partybilder av mennesker som selv ikke vet eller ikke ønsker det er i mine øyne respektløst.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Alle vennene mine er på facebook og vi legger ut bilder etter fester og sammenkomster. Det hender at noen publiserer noen uheldige bilder, men jeg bryr meg ikke noe om det, bare "avtagger" meg selv.. Det har hendt at venninner spør om jeg kan fjerne enkelte bilder de ikke liker, og da gjør jeg selvsagt det med en gang. Legger kun ut bilder jeg tror den avbildede ville godtatt. Dessuten er bildene (hvertfall mine) kun tilgjengelig for venner. Syns det er en super måte å dele bilder på jeg men skjønner at det er ubehagelig for TS som ikke er en del av facebook og hvor hele familien er avbildet.. Hva vil det si å "avtagge" seg selv?
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 8. juni 2007 #14 Skrevet 8. juni 2007 Når det er snakk om at de du legger ut bilder av, selv legger ut bilder på nett, er det jo ikke problemer så lenge bildene av dem ikke er utleverende. Og der jeg er en del av et bilde (i bakgrunn sammen med mange andre) er ikke et problem for meg. Problemet ligger når familien blir "presentert" på en annen persons profil eller hjemmeside: "Her har vi familien XXX. -mor xxx, - far xxx og barna xxx+xxx fra xxx på besøk" Det liker jeg ikke! Men jeg må også spørre, hva vil det si å "tagge" noen, og hva betyr å "avtagge" ?
Badlands Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 Eg er berre på myspace, då, og eg reknar med at tagge og avtagge er omgrep som er nytta på facebook... Men eg legger ut bilete frå festar der vennene mine (som er på myspace) er med - og er vellukka på bileta . Eg sender gjerne ei melding til dei etterpå, sjekk dette nye biletet eg har lagt til. Og om dei ikkje er nøgde så fjerner eg det. Dei synest berre det er gøy, og vi bruker myspace mellom anna til å vise kvarandre bilete vi har teke på festar osv.
Adonia Skrevet 8. juni 2007 #16 Skrevet 8. juni 2007 Når det er snakk om at de du legger ut bilder av, selv legger ut bilder på nett, er det jo ikke problemer så lenge bildene av dem ikke er utleverende. Og der jeg er en del av et bilde (i bakgrunn sammen med mange andre) er ikke et problem for meg. Problemet ligger når familien blir "presentert" på en annen persons profil eller hjemmeside: "Her har vi familien XXX. -mor xxx, - far xxx og barna xxx+xxx fra xxx på besøk" Det liker jeg ikke! Men jeg må også spørre, hva vil det si å "tagge" noen, og hva betyr å "avtagge" ? på facebook kan vi merke personene på bildet med navn, det vil si å "tagge" noen. den som har blitt tagga får da beskjed om at det er blitt lagt ut bilder av seg. disse bildene kommer også opp under bilder på profilen din. hvis man vil kan man "avtagge" bildene, da fjerner man navn på ønsket bilde av seg selv. bildene vil fortsatt være på siden til den som la de ut, men vil ikke lengre ha ditt navn på og vil ikke komme opp under bilder på profilen din.
Adonia Skrevet 8. juni 2007 #17 Skrevet 8. juni 2007 Problemet ligger når familien blir "presentert" på en annen persons profil eller hjemmeside: "Her har vi familien XXX. -mor xxx, - far xxx og barna xxx+xxx fra xxx på besøk" Det liker jeg ikke! jeg skjønner forresten godt at du ikke liker det! det blir jo en helt annen situasjon enn når jeg legger ut bilder av mine venner, som selv legger ut bilder av seg selv og av meg..
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 8. juni 2007 #18 Skrevet 8. juni 2007 (endret) *slettet* Endret 6. september 2007 av Verdens verste husmor
Gjest lillebøll Skrevet 8. juni 2007 #19 Skrevet 8. juni 2007 Jeg sier i fra til vedkommende og hjelper ikke det til selve iden. Fjernes det ikke så anmeld det. Ingen skal legge ut bilde av meg eller barna mine uten at de får lov av meg, og det gjør de ikke..
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2007 #20 Skrevet 9. juni 2007 jeg har aldri hørt noen jeg kjenner snakke om at dette er noe problem, så har derfor heller ikke tenkt på at det er nødvendig å spørre om lov først. det er heller blitt sånn at folk tar det som en selvfølge at bildene fra festen blir lagt ut like etter helgen! Det er nok nødvendig, ja. Ellers bryter du faktisk norsk lov ! Det er mange her på KG, og enda flere på facebook som burde lese dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå