Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Ja, dette er vel et evig tilbakevendende tema, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan man regner ut permisjonspenger når man er selvstendig. Hvor lang tid tilbake - og til når - regner man inntekt, og regner man utfra når utgående fakturaer er datert, eller når pengene kommer på konto (det kan i visse tilfelle ta endel tid og har kanskje noe å si når inntekten er veldig variabel). Eller regner man bare utfra siste likning..? Er ikke gravid, men vi ønsker oss vel barn etter hvert, og da er det greit å sette seg inn i dette... Jeg tjener veldig varierende, noen måneder kan det komme 70 000 brutto inn på konto, andre ganger 10, eller ingenting, selv om det siste skjer sjeldnere og sjeldnere. Vet også at det finnes forsikringer. Et siste spørsmål: Er engangsstønad noe alle får, eller er det bare om man kommer dårligere ut med permisjonspenger?
Rosalie Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Sakset fra http://nav.no/page?id=1073742947: For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Foreldrepenger utgjør 65 prosent av inntekten din. Du har mulighet til å tegne frivillig tilleggsforsikring slik at du kan få full utbetaling av foreldrepenger. Forsikringen må være tegnet minst 10 måneder før fødselen. Engangsstødnaden på noe over 30.000 er noe man får dersom man ikke oppfyller kravene for foreldrepenger.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Aha, det er morsomt - da må man jo jobbe noen år etter at man er ferdig med å studere, da... Ikke nok med at det tar tid å etablere seg og få ok inntekt, men så må man jobbe til man er halvgammel før man tør å prøve.. Sukk, hvorfor ble jeg ikke lønnsarbeider? Men tusen takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Men 65 % av inntekten ved forsikring - det blir for siste år...? Eller likning for året før? (prøver å se det positive i dette, jeg kan jo faktisk i teorien jobbe hjemmefra fra ungen er nyfødt)
Gjest vet Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 Hvis du overhodet tenker på å få barn og er selvstendig næringsdrivende, så er det en ting som gjelder: Tegn ekstraforsikring i folketrygden NÅ! Hvis ikke taper du mange, mange hundre tusen kroner. Forsikringen MÅ tegnes minst ti måneder før TERMIN, da den først trer i kraft etter ti mnd. Tegner du forsikring ti mnd før termin og føder et prematurt barn gjelder forsikringen ikke!! Du kan velge mellom flere forskjellige ekstraforsikringer, jeg har valgt 100% sykepenger etter 17 dager, den koster i underkant av ti tusen/år. Sykepengene blir beregnet etter inntekt siste tre år, altså din pensjonsgivende inntekt fra likningen. Maks utbetaling fra folketrygden per år er 6G, etter nåværende G-verdi blir dette ca 378 000. Det spiller ingen rolle om du tjener mer enn det, du får ikke et øre mer. Tjener du mindre får du selvsagt mindre utbetalt. Uten ekstraforsikring får du altså maks 65% av 378 000, eller altså 65% av din pensjonsgivende inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Hvis du overhodet tenker på å få barn og er selvstendig næringsdrivende, så er det en ting som gjelder: Tegn ekstraforsikring i folketrygden NÅ! Hvis ikke taper du mange, mange hundre tusen kroner. Forsikringen MÅ tegnes minst ti måneder før TERMIN, da den først trer i kraft etter ti mnd. Tegner du forsikring ti mnd før termin og føder et prematurt barn gjelder forsikringen ikke!! Her motsier du deg selv vel? Før fødsel vil det vel bli, eller så er jeg uvanlig treg i dag. Det vi har gjort (er ikke gravid men håper på å bli det senere) er at det er et familiemedlem av meg som står som eier av firmaet, tar regnskap og litt forfallende arbeid, og jeg kommer til å bli ansatt som daglig leder når firmaet tåler at jeg tar ut lønn. Er problemer knyttet til det også (forsikring, arbeidsgiveravgift osv), men jevnt over ble det den beste løsningen for oss.
Gjest vet Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 Hvis du har tjent godt over 6G i feks to år, så vil du sannsynligvis få utbetalt maks beløp likevel, det gjør iallfall jeg. Jeg hadde pensjonsgivende inntekt på 523 000 i 2004 og 630 000 i 2005, ligningen for 2006 kommer ikke før etter jeg har gått ut i permisjon, men damen på NAV sa at siden jeg hadde inntekt godt over 6G i to år så fikk jeg utbetalt 6G likevel. Heldigvis:) Når pengene kommer inn på konto spiller ingen rolle, men regnskapsføreren din spør deg om å lage en oversikt over utestående pr årsslutt (altså 31.12) ved hvert avsluttet regnskapsår. Dette har ingen betydning for inntekten din, jeg vet ikke helt hva de bruker det til, men det er iallfall en god ide og et spark bak til å sende purringer for min del
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 Tusen takk for gode svar Jeg har bare jobbet selvstendig i halvannet år, årene før der studerte jeg og har ikke mer enn sommerjobbsinntekt å skilte med... Dessuten tjente jeg lite første år (126 000 i pensjonsgivende inntekt), hurra. I år ligger jeg bedre an, i beste fall 300 000, mer sannsynlig 200-250 000 i pensjonsgivende inntekt. Men likevel er det jo et år med nesten 0 i inntekt, da, som trekker ned... Jeg bør vel uansett tegne tilleggsforsikring (hm - vil det bare si at jeg øker trygdeavgiften jeg betaler?).
Gjest vet Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 Her motsier du deg selv vel? Før fødsel vil det vel bli, eller så er jeg uvanlig treg i dag. Nei, jeg motsier ikke meg selv, det er det som er hele poenget. Tegner du forsikringen og får et barn FØR det er gått ti mnd gjelder forsikringen ikke, selv om terminen tilsa at du skulle født etter ti mnd. Altså hvis du tegner forsikring den 1.1 og blir gravid 1.2, dvs termindato ca 15.11, men føder 2 mnd for tidlig, f eks 15.9., er forsikringen ikke gjeldende. Derfor er det veldig viktig å tegne forsikring før du begynner å planlegge barn, og allfall før dere begynner prøvingen.
Gjest vet Skrevet 7. juni 2007 #10 Skrevet 7. juni 2007 For å tegne ekstraforsikring kontakter du NAV, så ordner de det for deg. De jeg snakka med var veldig hjelpsomme og greie. Lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #11 Skrevet 7. juni 2007 Takk igjen! Et siste spørsmål; barnefaren som er i fast jobb har vel her en god mulighet for å ta lengre, betalt permisjon? I såfall vil jeg jo kunne regne med å få bedre tid til jobbing før "vanlig" permisjonstid er slutt. Synes det er vanskelig å planlegge ordentlig - jeg bør jo absolutt ordne med tilleggsforsikring, men det er først nå jeg kan avse 10 000 til det. Kan den utgiftsføres, forresten? Det er jo noen forsikringer som kan det?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #12 Skrevet 7. juni 2007 Nei, jeg motsier ikke meg selv, det er det som er hele poenget. Tegner du forsikringen og får et barn FØR det er gått ti mnd gjelder forsikringen ikke, selv om terminen tilsa at du skulle født etter ti mnd. Altså hvis du tegner forsikring den 1.1 og blir gravid 1.2, dvs termindato ca 15.11, men føder 2 mnd for tidlig, f eks 15.9., er forsikringen ikke gjeldende. Derfor er det veldig viktig å tegne forsikring før du begynner å planlegge barn, og allfall før dere begynner prøvingen. Aha. Vet at det dessverre (og egentlig forståelig) er nødvendig å tegne forsikring før graviditet, men leste litt fort.
Gjest vet Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Takk igjen! Et siste spørsmål; barnefaren som er i fast jobb har vel her en god mulighet for å ta lengre, betalt permisjon? I såfall vil jeg jo kunne regne med å få bedre tid til jobbing før "vanlig" permisjonstid er slutt. Synes det er vanskelig å planlegge ordentlig - jeg bør jo absolutt ordne med tilleggsforsikring, men det er først nå jeg kan avse 10 000 til det. Kan den utgiftsføres, forresten? Det er jo noen forsikringer som kan det? Barnefaren har selvstendig rett til fødselspenger, så vidt jeg har fått med meg så har de nettopp endret dette. Før var det mors inntekt/arbeisdforhold som var grunnlaget for fars svangerskapspenger også, men det er visst gjort om. Korriger meg noen, hvis dette ikke er riktig:) Jeg kan ikke reglene for ansatte så godt, fordi både barnefaren og jeg er selvstendige næringsdrivende. Jeg skal ikke ha mer enn 4-5 mnd permisjon, kanskje 6 hvis det henger sånn noenlunde i hop rent økonimisk, også tar barnefaren minst 6 uker etterpå. Vi får se hva vi får råd til etterhvert:) Men, så vidt jeg har fått med meg kan far ta store deler av permisjonen, det er visst noen uker som er forbeholdt mor og 6 uker er forbeholdt far. Men, jeg er ikke helt stø i disse reglene, altså Forsikringen kan utgiftsføres ja, og beløpet deles opp i to terminer, så du slipper å betale alt på en gang. Dessuten blir det sikkert billigere for deg, hvis du ikke tjener mer enn ca 300 000, premien beregnes ut fra inntekt. Det er veldig vanskelig å planlegge, huff! Jeg tegnet forsikring med en gang jeg ble sammen med han jeg venter barn med nå. Selv om vi brukte prevensjon og slett ikke planla barn tidlig i forholdet, så vet man jo aldri. Det ville vært helt økonmisk katastrofe for meg hvis jeg skulle blitt gravid uten forsikringen. Og, det er jo heller ikke bare svangerskapspermisjon den gjelder for. Man kan jo også bli syk og dermed bli forhindret fra å jobbe:)
Gjest den andre gjesten Skrevet 8. juni 2007 #14 Skrevet 8. juni 2007 Jeg er heller ikke 110 % sikker her, men slik jeg har forstått det må mor være i minimum 50 % arbeid, eller studier for at far skal ha rett på permisjon. Hvordan dette er for selvstendig næringsdrivende er jeg enda mer usikker på. http://nav.no/page?id=805311849 Slik vi kommer til å gjøre det er at siden jeg har hjemmekontor så tar jeg kun ut den permisjonen jeg må, og resten overføres på han. Forhåpentligvis går det greit, det er et forholdsvis lett arbeide og kan ta ammefri titt og ofte når han er i naborommet med barnet
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 Takk for svarene Det er virkelig til hjelp og oppklaring! Det er jo ikke så mange som er i akkurat samme situasjon som oss, så når vi snakker med venner og venninner er det liksom helt andre variabler de tenker ut fra. Situasjonen min er (heldigvis) ganske lik den til siste (den andre) gjesten her, så jeg tror nok vi ville funnet en løsning hvor jeg kan jobbe fra ganske tidlig av. Men smekk på hånda til meg som ikke har tenkt seriøst på tilleggsforsikring før nå - man kan jo bli gravid selv om det ikke er planlagt. Og vi har ikke engang snakket ordentlig om dette med barn, bare tenkt at "skjer det så skjer det, og ingen krise". Men valgene man tar på forhånd vil jo utgjøre endel forskjell...
smofie Skrevet 8. juni 2007 #16 Skrevet 8. juni 2007 Forstår jeg det riktig at det legges til grunn gjennomsnitt av de tre siste årene?Og ikke de siste 10 mnd altså?
Gjest vet Skrevet 8. juni 2007 #17 Skrevet 8. juni 2007 Forstår jeg det riktig at det legges til grunn gjennomsnitt av de tre siste årene?Og ikke de siste 10 mnd altså? Ja:) Ang fars rett til permisjon så innbiller jeg meg at reglene er endret nå nylig slik at far opptjener selvstendig rett til permisjonspenger. Innbiller meg at damen på NAV sa det....
smofie Skrevet 8. juni 2007 #18 Skrevet 8. juni 2007 Gjelder dette også for min del som var student frem til våren 06, deretter jobbet som vanlig arbeidstaker noen mnd og så startet for meg selv i år?
Gjest Vet Skrevet 9. juni 2007 #19 Skrevet 9. juni 2007 Gjelder dette også for min del som var student frem til våren 06, deretter jobbet som vanlig arbeidstaker noen mnd og så startet for meg selv i år? Ja, det vil jeg tro det gjør. Så lenge du er selvstendig næringsdrivende nå, så har du jo ingen arbeidsgiver å forholde deg til.
Bvlgari Skrevet 9. juni 2007 #20 Skrevet 9. juni 2007 Sats på forsikring! Jeg er også selvstendig næringsdrivende og endte opp med 1/4 av lønnen pr mnd enn det jeg pleier. Jeg har vanligvis en mnd lønn på 35.000 men når trygdekontoret hadde herjet med den, endte jeg opp med 1/4 av dette. Grunnen er at de trakk fra husleie, strømutgifter osv og det som var igjen, fikk jeg 65% av.. Dette har jeg klaget inn helt til Trygderetten og tapte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå