Gå til innhold

Forslag til ny lov for å kontrolere at våpen ikke kommer på avveie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg har et forslag, problemet med ulovlig våpenbruk er jo ikke våpen folk lovlig har men derimot våpen som folk har ulovlig. Så mitt forslag går ut på at alle som eier våpen, må minst en gang årlig bevise at de fortsatt har våpnet, er våpnet solgt eller overdratt til annen person må de kunne bevise det og at vedkommende har lov til å ha dette våpnet. Er våpnet ødelagt så må dette kunne dokumenteres, slik mener jeg at man mye lettere kunne ha kontroll over våpen her i landet

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

enn de våpnene som bringes inn utenifra ?

Skrevet (endret)

En tåpelig ide.

- De aller fleste ulovlige våpen er smuglet inn.

- Man må være direkte mentalt tilbakestående for ikke å melde fra til politiet når man selger eller blir frastjålet et lovlig registrert våpen -- blir våpenet funnet på et åsted, er man mer eller mindre automatisk hovedmistenkt.

Det eneste du ville ha oppnådd, i tillegg til ekstra offentlig kontrollarbeide og sløsing av skattepenger, er å gjøre livet litt vanskeligere for lovlydige våpeneiere -- og det uten å ha noen som helst innvirkning på kriminaliteten.

Men dersom du egentlig er ute etter å stigmatisere lovlydige våpeneiere litt til, er det et glimrende forslag.

Endret av Ek_Erilar
Gjest Frysepulver
Skrevet
En tåpelig ide.

- De aller fleste ulovlige våpen er smuglet inn.- Man må være direkte mentalt tilbakestående for ikke å melde fra til politiet når man selger eller blir frastjålet et lovlig registrert våpen -- blir våpenet funnet på et åsted, er man mer eller mindre automatisk hovedmistenkt.

Det eneste du ville ha oppnådd, i tillegg til ekstra offentlig kontrollarbeide og sløsing av skattepenger, er å gjøre livet litt vanskeligere for lovlydige våpeneiere -- og det uten å ha noen som helst innvirkning på kriminaliteten.

Men dersom du egentlig er ute etter å stigmatisere lovlydige våpeneiere litt til, er det et glimrende forslag.

Det går helt fint an å eie et våpen kjøpt i Norge "ulovlig". Det er bare å ikke registrere det. Det finnes masse våpen kjøpt før loven om registering trådte i kraft som fortsatt ikke finnes registert et sted. Ulovlig som bare det, men jeg vil påstå at svært mange aktive jegere og våpensamlere har en god del liggende. Det betyr ikke at de importerer våpen fra Israel ;)

Gjest vimselot
Skrevet

Synes det er bedre at de som f.eks er med i en pistolklubb, jegere osv, heimevernet (selv om) bør få ha sine våpen i fred.

Men naboer og andre er for feige til å ta fra et menneske et våpen, de ringer politiet når han har klikket. Hvorfor ikke forhandle slik de gjør med gisselsaker i f.eks Usa? Men det er vel ingen som jobber innen dette feltet i landet her.

Forøvrig, mener jeg alle burde blitt testet, våpen eller ikke, det verste jeg vet er buss-sjåfører som kjører psyko...

Gjest vimselot
Skrevet
Ja jeg har et forslag, problemet med ulovlig våpenbruk er jo ikke våpen folk lovlig har men derimot våpen som folk har ulovlig. Så mitt forslag går ut på at alle som eier våpen, må minst en gang årlig bevise at de fortsatt har våpnet, er våpnet solgt eller overdratt til annen person må de kunne bevise det og at vedkommende har lov til å ha dette våpnet. Er våpnet ødelagt så må dette kunne dokumenteres, slik mener jeg at man mye lettere kunne ha kontroll over våpen her i landet

Hva med våpen som ikke kan identifiseres? De koster minst fem ganger mer enn legale våpen.

Hva tenkte du gjøre med de da?

Skrevet
Det går helt fint an å eie et våpen kjøpt i Norge "ulovlig". Det er bare å ikke registrere det. Det finnes masse våpen kjøpt før loven om registering trådte i kraft som fortsatt ikke finnes registert et sted. Ulovlig som bare det, men jeg vil påstå at svært mange aktive jegere og våpensamlere har en god del liggende. Det betyr ikke at de importerer våpen fra Israel ;)

OK. Jeg gjorde visst et ubevisst skille mellom ellers lovlydige mennesker som oppbevarer farfars rustne dobbeltløpede hagle på loftet, og yrkeskriminelle som ikke forlater huset uten en innsmuglet automatpistol under jakka.

De aller fleste ulovlige våpen i Norge, etter din definisjon, er hagler og gamle rifler som er lite egnet til kriminelle handlinger. De aller fleste ulovlige våpen i Norge som er "godt egnet" til kriminelle handlinger, er smuglet inn fra utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...