Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest miobell
Skrevet

min kjære og jeg får ingen sommerferie sammen.

Begge har vi nylig startet i ny jobb, og vil ikke motta særlig med feriepenger nå i juni. Jeg er oppsatt fri i juli, tre uker, og i og med jeg har fast mnd. lønn, vil ikke dette berøre den perioden jeg har fri. Resten av ferieukene ser jeg meg nødt droppe. Min kjære går på timeslønn, og ser ingen økonomisk mulighet til å kunne ta seg sommerfri, da han ikke vil få utbetalt lønn i en evt.fri periode.

Høres kanskje bortskjemt ut, men blir så lei meg. Vi har sett så altfor lite til hverandre den siste tiden. Vært mye jobb, mange store utgifter pga vi er nyetablerte. Svingende økonomi og stadig jag pga penger. Nå trenger vi litt tid sammen. Tid til å slappe av og bare kunne konsentrere oss om å være kjærester. Om ikke vil kjærligheten bli overdøvd av stress, mas, krangling, lite energi og andre irriterende frustrasjoner. Er så lei meg nå. Jeg prøver å si til han at jeg tror det er viktig for å holde på forholde, å prioritere noe fri sammen. Må ikke nødvendigvis være så lenge. Han ser ikke problemet der like klart som meg og blir bare irritert når jeg begynner å mase (som han kaller det).

Tips og råd?

Noen som har følt på det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel ikke følt det helt på samme måte. Men nesten. Det er mye jag etter penger. Vi har heldigvis sommerferie sammen, men vi kunne ikke gjort det hadde det ikke vært fordi ferien er i slutten av ferien så jeg får stipend nesten når ferien er over! Så føler med deg. Det er slitsomt. Vi har heldigvis ikke kranglet om det da, men det sliter jo på. Men vi har selv valgt å kjøpe hus og visste det kom til å bli litt tøft til tider!

Gjest mann 42
Skrevet

Ofte er det en kamp å være nyetablert. Feriene blir fort noe man firer på, selv om det kan føles surt når "alle" andre drar til syden eller kule storbyferier. Men sånn er det ikke. Mange av oss er hjemme eller drar på ferie til venner og familie. Det ligger ikke noe mindreverdig i det.

Se heller framover, og ta ferien i lavsesongen i stedet når det er billigere. Her jeg bor er det 24 grader nå, og jeg kunne ikke hatt det bedre noe annet sted akkurat i dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er etter min mening helt umulig å få personer som har blitt et produkt av vårt materialistiske samfunn til å tro at lykke og selvtilfredshet er noe annet enn penger. Noe penger må man jo ha, men en liten ferie (teltur?) trenger ikke å koste mye.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er etter min mening helt umulig å få personer som har blitt et produkt av vårt materialistiske samfunn til å tro at lykke og selvtilfredshet er noe annet enn penger. Noe penger må man jo ha, men en liten ferie (teltur?) trenger ikke å koste mye.

Enig. Vi kommer heller ikke til å ha mulighet til noe ordentlig ferie sammen i sommer pga. at vi jobber på ulike tidspunkt. Mye penger har vi heller ikke. Men det betyr at vi kommer til å ta oss et par helgeturer i telt på fjellet. Det koster ikke mye.

Skrevet

Ja, jeg syns det høres litt sytete ut. Første året i jobb er unntakstilstand, og du skal være veldig glad for at du har mulighet til å ta ut tre uker ferie. Slett ikke alle som klarer det en gang første året.

Skrevet

Vet ikke om jeg bare tenkte feil men jeg opplevde ikke innlegget til TS som er problem at de ikke kan reise sammen, men ikke har noe fri sammen. For det var det som nesten var problemet for oss, ikke det at vi ikke har penger til å reise noe sted. Jeg liker hjemme ferier med turer på stranda!

:sol:

Skrevet

kanskje han kan få fri en fredag innimellom så kan dere ta en telttur eller reise å besøke noen slektninger?

Skrevet
Vet ikke om jeg bare tenkte feil men jeg opplevde ikke innlegget til TS som er problem at de ikke kan reise sammen, men ikke har noe fri sammen. For det var det som nesten var problemet for oss, ikke det at vi ikke har penger til å reise noe sted. Jeg liker hjemme ferier med turer på stranda!

Jo, men i TS tilfelle gjelder dette ett år. Nemlig første året ute i jobb. Og jeg syns TS krisemaksimerer veldig i innlegget sitt, altså. Ingen felles feriefritid én av uttallige somre sammen. Man kan jo fortsatt utnytte ettermiddager og kvelder, og man kan reise på fjellet fredagskveld og returnere søndagskveld.

Gjest miobell
Skrevet

Du ser problemet mitt rett ;)

Forventer ikke å kunne reise på lang sydentur nå som vi akkurat har kjøpt leilighet og begynt i nye jobber, MEN tid. Tid til hverandre ... Sammen uten stress og mas.

Skulle gjerne sluppet ta ut tre uker ferie og jobbet hele sommer uten fri, men i min jobb er det ikke mulig jobbe disse tre akutelle ukene så da har jeg ikke noe valg, men de to andre ferieukene jeg kan ta ut, kutter jeg ..

kjedelig situasjon, spesielt når en kjenner det begynner tære på forholdet det at vi ikke får tid sammen. Tiden vi er sammen går med til søvn, stress og pengemas. skulle ønske at en bare kunne være kjæreter og slippe stadige bekymringer om penger...

Gjest Gjest_ulla_*
Skrevet

Synes typen din høres mest fornuftig ut her. Dere har dårlig økonomi - da er det faktisk mer fornuftig å jobbe for å tjene penger enn å ta seg fri. Om han tar seg fri fordi du maser ham til å gjøre det, og dere så sliter med økonomien resten av året på grunn av dette, så hjelper det vel ikke akkurat på forholdet det heller når det er "din skyld" siden du insisterte på at han skulle ta fri.

For et par år tilbake hadde jeg, utenom helger, to fridager på et og et halvt år. Jeg jobbet helligdagene i julen, i påsken, alle dagene i mai inkludert 17. Siden jeg visste det bare var for akkurat dette halvannet året gikk det fint, i år får jeg full pott med feriepenger og har tenkt å ta ut iallefall fire uker.

Tipset er å bruke helgene og ettermiddagene. Når du har fri kan jo du legge til rette så dere får mest mulig tid sammen når han kommer hjem fra jobb. Ha middagen klar, ha gjort husarbeidet så dere slipper bruke felles tid på det (jada, høres kjerringaktig og 50-talls ut, men om målet er å få tid sammen og det bare er for tre uker så går det vel. Det går jo også ann å la hyset flyte litt.)

Skrevet

Hva om han tok en en fridag, f.eks fredag eller mandag, også kunne dere dra på campingtur i marka?

Gjest Gjest
Skrevet
Om ikke vil kjærligheten bli overdøvd av stress, mas, krangling, lite energi og andre irriterende frustrasjoner.

Tror den er det allerede.

Gjest Gjest_miobell_*
Skrevet
Tror den er det allerede.

føler det ikke sånn.. føler den bare er bedøvet av alt mas og stress.. ikke vekk. men man må gjøre noe for å bevare hva man har, og har en vært gjennom mye problemer, stress og mas sammen, så tror jeg dette kan bidra til å svekke forholdet....

Ble mye kluss det her.

For noen fremstår jeg vel som en bortskjemt jentunge som gjerne skulle hatt både i pose og sekk. MEN jeg VET at det handler om prioritering, om vudering. Nå har vi ikke mulighet pga. lite lønn, men likevel må vi finne en måte ta vare på hverandre.. Er frustrert over å aldri ha tid til han eller at vi har overskudd til hverandre, og ble så lei meg nå når hele sommeren gikk i vasken..

Men men.. overlever ;)

Skrevet

Hadde det slik i fjor. Vi fikk veldig lite ferie sammen pga han har fast ferie i juli, og det ble veldig vanskelig for meg å få ferie i juli (ny jobb hvor jeg var innleid og dermed kom sist i køen når det gjaldt å velge ferie). Men det ble ikke så aller verst. Han kom og spiste lunsj med meg av og til, og hadde ordnet til jeg kom hjem. Heldigvis er dagene lyse og lange, så man får fremdeles nytt godværet (såfremt det er fint vær da) etter jobb.

Skrevet

Regner med at jeg må ta ferie hjemme i år og jeg ser nok i sambo de dagene han er på jobb, men jeg ser jo når han er kommet hjem. Dessuten får jeg gjort en del ting jeg normalt stresser med på kveldstid, som rydde, vaske og lage middag.

Har jeg fri kan jeg rydde og vaske på dagtid og passe på å lage middag til han kommer hjem.

Skrevet

Jeg kan forstå at det er kipt å ikke ha ferie sammen, men for et år skal vel det gå greit. Jeg får ikke ferie i det hele tatt denne sommeren, og skal ta en uke i begynnelsen av neste semester hjem til mine foreldre. Da kan ikke mannen være med.

Ellers ser vi hverandre ganskel te de to månedene før sommerferien, da jeg har 12 timers dager... likevel finner vi tid til hverandre og tid til bare oss. Vi ser mye tv sammen, da jeg ofte ikke har energi til annet og spiser middag sammen så ofte vi kan.

Vi sover lenge sammen morgenene i helgene og lager god frokost sammen, selv om jeg også da jobber hver lørdag og søndag 4 mnd av året. Poenget er at selv når jeg jobber 12 timer HVER dag i to måneder finner vi fremdeles tid til hverandre og har det fremdeles godt sammen. Dere har til gjenngjeld helgene dere kan tlbringe sammen bare dere to. Dra på camping i stua, ta in madrasser og kjøp inn mat og film til hele helga og kos dere bare dere to for eksempel. lag romantisk biffmiddag og kle dere opp for hverandre, gå tur langs stranden det skal ikke mer til

Jeg skjønner det er kipt, men du kan forsøke fokusere på at dere faktisk har tiden sammen i helgene og kan gjøre det beste ut av dem. Jeg for min del gleder meg kjempemye til "ferien" for da skal jeg bare jobbe ukedager og får helgen sammen med ham.

Skrevet (endret)

S

Endret av Kosemose
Skrevet

Denne situasjonen har jeg vært i i mange år. Ikke pga dårlig økonomi, men pga at mannen min jobber ekstremt mye. Dette er bare noe jeg har lært meg å leve med, og nyter sommeren på egenhånd. SÅ tar vi som regel en liten helgetur hit og dit, og kanskje en litt bedre ferie litt utpå høsten.

Det jeg gjør for at vi skal kose oss den lille tiden vi har sammen er at jeg prøver å høre om en kveld han kan komme hjem i rett tid. Og da lager jeg en skikkelig god middag, leier en fin film. Så sitter vi og koser oss med et romantisk måltid, koser oss i sofakroken med en film, eller kanskje går en liten tur i nabolaget.

Trenger ikke være mye som skal til for å få den gode følelsen en kveld, som kan vare leeeeeenge etterpå ;)

Prøv å grip øyeblikkene i sommer. Gå ut og ta en pils på et utested?

Skrevet

Sett dere ned sammen og lag et skjema/kalender over hele sommeren, når dere begynner og slutter på jobb osv..Dere kan vel ikke ha jobber som gjør at den ene bare jobber nattvakter, og den andre bare dagvakter? Dere slutter kanskje seinest 17 på fredag, har dere begge fri lørdag? Ta med engangsgrill, telt og god mat og drikke og nyt en skogtur. Får dere til slike småturer, blir det mer igjen av sommeren enn du tror:) Sommerkveldene er lange, man kan til og med, hvis man har med pledd på stranda, blir der fra jobbslutt til nærmere 23 hvis man kler seg godt:)

Planlegging er nøkkelordet :D

Jeg og kjæresten får det også som dere, men vi er inne i et avstandsforhold hele året (tenk etter hvor heldig du er- du har ham hele tiden rundt deg!!), og må planlegge sommeren slik som jeg råder dere til å gjøre:) Har lest et sted at et tips er å lage en felles konto hvor begge setter inn noen hundrelapper i måneden, så er man på god vei til en tur...tips til neste år;)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...