Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har vært i Thailand som har erfaring i forhold til maten der?

Jeg har hørt det ikke er noe vits å ha med oversettelsen...hvordan visste du da hva du skulle spise?

Hadde du med noe mat?

Liker ikke å ta sjangser med dietten, så om noen har noen råd er det flott :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Av det jeg kjenner til thailandsk mat, så bruker de veldig lite mel. I curryer og woker brukes omtrent bare friskt krydder og friske ingredienser. Frisk frukt er tilgjengelig overalt, og brød ser man lite av.

Skrevet
Av det jeg kjenner til thailandsk mat, så bruker de veldig lite mel. I curryer og woker brukes omtrent bare friskt krydder og friske ingredienser. Frisk frukt er tilgjengelig overalt, og brød ser man lite av.

Nå er det jo gluten i mer enn bare brød da, som feks soyasaus, ymse sorter nudler, krydder etc, etc. Eksisterer i ting man ikke kunne tenkt seg!

Tror nok ikke de vet hva det er der nede, men ta med oversettelsen likevel! Si at du blir "velli velli sikk" av det! :)

Hvis du spiser fried rice og holder deg til risnudler, og ber dem droppe soyasausen, så må det jo gå bra. Ellers så er det jo en del kokosbaserte gryter som muligens er frie for snuskerier..?

Blir du skikkelig dårlig eller?

Uansett, lykke til, det skal nok gå helt fint! OG GOD TUR!! :klem:

Skrevet

Blir nok ganske dårlig ja. Så hvis jeg får det i meg, er det bare å glemme å gå fra doen den dagen :sur:

Ja, det var akkurat det med om de bruker soyasaus i alt, og om de bare bruker risnudler å sånt som hadde vært greit å vite.... :)

kanskje det er noen her som hvet om det er noen resturanger som har skandinavisk personale eller lign på koh samui??

Skrevet (endret)

Det er det helt sikkert, Thailand er jo et ganske populært reisemål!

Du kan jo evt titte litt i thaimatkokebøker og se hvilke oppskrifter du kan spise, og så kan du gå ned på nærmeste thaishappe her i norge, og høre om de bruker ting med gluten i, til tross for at det står noe annet i oppskriften. Hvis de ikke gjør det, så kan du jo i det minste være rimelig sikker på at det går som trygg mat!

Og så går det jo an å kjøpe instant noodles på ulike butikker der nede, og der kan du lese på innholdsfortegnelsen (men da må du vite hva de ulike ordene er på engelsk) hvis de er på både thai og engelsk.

Men husk å si at du blir veldig syk av soyasaus også, for de fleste er jo ikke klar over at det er gluten i det!

Det blir sikkert noe knoting, men jeg tror det kommer til å gå helt fint! :)

Endret av Rainbow Brite
Gjest Elfrida
Skrevet
Nå er det jo gluten i mer enn bare brød da, som feks soyasaus, ymse sorter nudler, krydder etc, etc. Eksisterer i ting man ikke kunne tenkt seg!
Jeg visste ikke at det var gluten i soyasaus. I Thailand bruker de mye fiskesaus, er det gluten i det også? Det er mye mer utbredt enn soyasaus egentlig.

Når det gjelder krydder så tenker du kanskje på krydderblandinger? Når jeg sier at de bruker friske krydder i Thailand, så mener jeg altså friskt som i 'levende', som chili, sitrongress, hvitløk, ingefær, limeblader, koriander og sånn, det brukes mindre tørkede krydder. Er det gluten i sånt og? Jeg spør ikke for å være frekk, men jeg har tydeligvis ikke peiling, og har venner med glutenallergi, så det er greit å vite.

Skrevet

Til elfrida:

Jepp, det er gluten i flere sorter soyasaus. Finnes noen som er glutenfrie, men de som er mest vanlig inneholder gluten.

Friskt krydder som du beskriver er glutenfritt og helt topp. Men det er hvis de bruker blandingskrydder og lign. som noen ganger fylles ut med mel.

jeg synes det er supert at du spør og er intrisert i å lære når du kjenner folk som har cøliaki jeg :klem:

Mange som ikke tror det er alvorlig, og tror vi som har det er fanatiske :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...