Gå til innhold

Brudekjole

Anbefalte innlegg

Gjest innom
Skrevet

Har tenkt a kjope brudekjolen min i utlandet.

Kommer ikke til a fa muligheten til a ta av monsen pa kjolen her. Derfor sa lurer jeg pa om jeg fortsatt ma betale toll inn til Norge?

Kommer til a ta med kjolen hjem til Norge pa ferietur, sa hvis jeg tar av prislappen slik at den ikke er apenbart ny og har returbillett ut av landet sa burde jeg vel slippe a betale toll pa den??

Skal jo "bare" ha den i Norge i 2 uker?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg har skjønt kan man ta med seg varer inn i Norge (når man reiser med varen) til en verdi av 6.000,- uten å betale toll på dem. Koster den mere enn 6.000 må du betale toll som ligger på rundt 10-13% av kjøpesummen.

Gjest Gjest
Skrevet
Såvidt jeg har skjønt kan man ta med seg varer inn i Norge (når man reiser med varen) til en verdi av 6.000,- uten å betale toll på dem. Koster den mere enn 6.000 må du betale toll som ligger på rundt 10-13% av kjøpesummen.

Selvom man allerede har betalt toll for varen i det landet en var kjopt?

Skrevet

Du har vel ikke betalt toll for den i det landet du kjøper den?? Mva kanskje men ikke toll - det er to forskjellige ting.

Ring tollvesnet og hør hva de sier - jeg ringte dem da jeg lurte på å handle i utlandet og fikk masse informasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

De kan jo uansett ikke kreve at jeg betaler toll for en vare dersom det ikke kan bevises at denne er ny, og det kan e jo ikke dersom ikke prislappen henger pa.

Skrevet

Hvorfor spør du da? Hvis du har svaret selv?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor spør du da? Hvis du har svaret selv?

Har jo ikke svaret, trenger ikke å bli sur altså. Bare antar at de ikke kan kreve meg for toll i et slik senario?

Skrevet

Hvem er sur?

Du spør om råd - jeg forteller deg reglene. Hva de sier når du kommer med kjolen vet hverken du eller jeg. Du kan selvfølgelig prøve deg - men jeg ville vært forberedt på at de krevde toll. Men kanskje er du heldig.

Jeg skjønte bare ikke helt hvorfor du spurte for svar på om de kan bevise at den er ny eller ikke er det ingen her som kan gi deg svar på tror jeg..... :)

Skrevet

Det er du som har bevisbyrden. Du må ha kvittering med til kjolen. Er usikker på hvordan reglene med moms fungerer, men det er kanskje mulig å få tilbake mva når du har kommet inn i landet?

Du MÅ betale toll av varen hvis den kostet over 6000kr dersom tollerne åpner kofferten din og finner den. Selv om prislappen er tatt av så er det vel relativt lett å se at den er ny.. og det er uansett sannsynlig at du vil bli krevd for kvittering slik at de kan se verdi eller når den ble kjøpt.

Skrevet

Moms og toll er på en måte det samme.

Toll betales når man krysser grensen hvis det ikke er beregnet moms på salget.

Så hvis du kjøper kjolen selv og tar den inn til Norge må du ikke fortolle inn, men hvis et firma importerer kjolen til Norge beregnes det ikke moms fra selger, men toll på grensen.

See?

Skrevet

du får tilbake moms i det landet du har kjøpt kjolen og skal egentlig betale norsk moms i det du tar den med hjem. Slik er reglene. Sannsynligheten for at du blir stoppet er dog minimal - så hvis du er litt sleip (og kanskje tom økonomisk smart) får du igjen momsen i det landet du kjøper den og tar med kjolen inn i Norge uten å si et piip! Kjenner mange som har gjort dette med dyre ting.

Det er mange som shopper i utlandet for mer enn 6000 hver dag, men de færreste fortoller klær og stæsj når de kommer hjem fra londontur. Ser ikke hvordan dette er annerledes.

Kommer du med en enorm kjolepose og mye bagasje gjennom tollen kan det hende de stopper deg allikevel da...

Skrevet
Så hvis du kjøper kjolen selv og tar den inn til Norge må du ikke fortolle inn,

See?

Jo hvis den koster mere enn 6.000 skal man i teorien det.

Skrevet
Jo hvis den koster mere enn 6.000 skal man i teorien det.

Oki, har ikke fått med meg den beløpsgrensa, men da må man i så fall ha rett på å få refundert momsen fra landet man kjøpte den? Eller?

Ellers blir det dobbel avgift.

Skrevet

det er det jeg sa... du får momsen tilbake fra landet du kjøper kjolen og betaler momsen i norge når du kommer hjem...

Skrevet
det er det jeg sa... du får momsen tilbake fra landet du kjøper kjolen og betaler momsen i norge når du kommer hjem...

Du får ikke automatisk moms tilbake i landet du kjøper fra.

Det må du isåfall ordne selv. Du må be om å få et refunderingsskjema i butikken hvor du kjøper kjolen, men hvis butikken ikke har noen slik ordning får du ingenting. Det er faktisk ikke alle steder man kan gjøre det.

Og hvis du blir stoppet i tollen med en kjole som koster over 6000,- kr så må du betale toll og moms, selv om du ikke har fått refundert momsen der du kjøpte.

Skrevet
Har tenkt a kjope brudekjolen min i utlandet.

Kommer ikke til a fa muligheten til a ta av monsen pa kjolen her. Derfor sa lurer jeg pa om jeg fortsatt ma betale toll inn til Norge?

Kommer til a ta med kjolen hjem til Norge pa ferietur, sa hvis jeg tar av prislappen slik at den ikke er apenbart ny og har returbillett ut av landet sa burde jeg vel slippe a betale toll pa den??

Skal jo "bare" ha den i Norge i 2 uker?!

Slik jeg forstår innlegget ditt så har du ikke fast bostedsadresse i Norge og har tenkt å ha med kjolen ut av landet igjen.

Jeg kan ikke tenke meg at du da skal behøve å fortolle noe i Norge så lenge du skal ha med kjolen hjem igjen.

Jeg ville hatt med meg et eller annet bevis på at du bor i et annet land og kvitteringen på brudekjolen. (Da jeg bodde i utlandet og skulle ha igjen mva fra noe jeg hadde kjøpt i Norge så viste jeg blant annet bankutskrift fra forrige måned fra min lokale bank i utlandet med min utenlandske adresse til tollvesenet på Gardemoen.)

Dette blir jo omtrent det samme som å ha med seg sin nye bærbare PC til 18 000 på ferie til utlandet. Man skal jo ikke behøve å betale toll på den til et land hvor man ikke bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...