Gå til innhold

HJELP! Kan noen kakerlakk-kyndige hjelpe meg?

Gjest KAKERLAKK-HATER

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke godt å si siden bildet er litt utydelig og dessuten ikke sier noe om størrelsen. Personlig synes jeg det ligner mest på en vanlig svart bille, men siden du har sett den i virkeligheten kan du jo ta en kikk her og sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske kakerlakker forekommer som regel ikke innendørs.

Eh, jo! Statsborgerskapet er vel ofte litt vanskelig å fastslå, men det er nettopp innendørs de fleste kakkerlakkene finnes og det er der de er et problem.

Det finnes riktignok en kakkerlakkart som overlever utendørs i Norge, men den trives ikke innendørs og den er heller ikke noe skadedyr. Denne kakkerlakkarten er dog dette definitivt ikke.

Nå tror jeg dog fremdeles ikke at dette er noe annet enn en bille som har forvillet seg inn. Uten at jeg kan si det helt sikkert ut fra bildet, ser det ut til at den bl.a. mangler de lange følehornene som er karakteristisk for kakerlakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er snakk om en stor melbille. Slike finner jeg stadig vekk både ute og inne, men de har aldri vært eller blitt mange nok til at jeg har oppfattet dem som plagsomme og jeg har aldri funnet dem i f.eks. matskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I teksten som følger bildet, står det følgende: De voksne billene kan fly på varme sommerkvelder og kommer da gjerne inn gjennom vinduer.

Det er vel en høyst aktuell situasjon i dag, i hvert fall her jeg bor, så jeg tror du kan ta det helt rolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk søte leodamen, du redder meg nok en gang. :ler:

lignet mye på en bille, men kan aldri være sikker. :overrasket::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk søte leodamen, du redder meg nok en gang. :ler:

Bare hyggelig, du! :ler: Sov godt!

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er en vanlig løpebille! Ingenting å bry seg om, bare hiv den ut.

Ja, og man må vel strengt tatt være ganske dedikert for å skille disse billlene fra hverandre :ler: Felles for dem alle er, som du sier, at de ikke er noe å bry seg om. Mer harmløse skapninger finnes vel knapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske kakerlakker forekommer som regel ikke innendørs.

Kakkerlakker kan mesteprten av året ikke overleve annet enn innendørs i Norge. Så de fleste man finner her har haiket med turister som har vært i varmere strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen ekspert, men den ligner overhode ikke på de kakerlaker jeg har sett (dog i sydligere strøk)

De jeg har sett har mer hode og kropp i ett, uten hals om du skjønner. Som de andre her tror jeg du kan sove trygt uten å ringe skadedyrkontrollen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bodillen

Det der er nok ingen kakkerlakk, nei.

Må bare legge til at det faktisk finnes en type utendørs-kakkerlakk i Norge som heter markkakkerlakk. Vi fant den i huset vårt for to år siden, og fikk panikk, siden vi nylig hadde vært i syden.

Mannen fra skadedyrkontrollen kunne for øvrig fortelle at dette er en kakkerlakk som ikke gjør skade på noe som helst. Den trives best utendørs, og overlever faktisk ikke lenge innomhus...

Men den ser ut som en vanlig ekkel kakkerlakk, bare i ministørrelse, så det var ille nok mens vi ventet på resultatet av analysene fra skadedyrkontrollen!

Her kan dere studere krabaten nærmere: http://www.nhm.uio.no/norort/blattodea/mark.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo! Statsborgerskapet er vel ofte litt vanskelig å fastslå, men det er nettopp innendørs de fleste kakkerlakkene finnes og det er der de er et problem.

Kakkerlakker kan mesteprten av året ikke overleve annet enn innendørs i Norge. Så de fleste man finner her har haiket med turister som har vært i varmere strøk.

Men jeg nevnte den norske kakerlakken. Jeg vet at det importeres utenlandske kakkerlakker, men regnet ikke med at dette var tilfellet her ettersom det ikke er så vanlig.

Men jeg får vel beskjed at det er vanligere enn det jeg tror nå da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Biologen
Hei

Jeg driver med skadedyr til daglig. Insektet på bildet er en "Stor melbille". Ta en titt på denne websiden. Der er det en fin oversikt med mange bilder av kakerlakker og stor melbille.

http://www.skadedyr.no/hvilket-skadedyr.html

Mener fremdeles det bare er en løpebille da det ser ut som billen på bildet til TS ikke har svakt klubbeformede antenner slik som melbiller har. Dessuten er løpebillenes antenner lengre. *kverulere* :roll::) (Vet jeg er dryg nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Er ikke kakerlakker (de vi har i Norge, da) endra mindre enn løpebiller igjen?

Mener å ha hørt at hvis de forekommer i Norge, så er de veldig små og faktisk vanskelig å kjenne igjen.

Sånn ser i hvertfall de "norske" kakerlakkene som regel ut. De er egentlig tyskeeller noe, hehe...

Syns ikke det ligna, skjønner at du ble redd da. Det har begynt å komme mer og mer kakerlakker til Norge og. :slåss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...