Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Saken er i korte trekk. Vi er et ektepar, uten barn. Vi har noen hundre tusen i felles gjeld (eier ikke egen bolig), hvor all gjeld står i mitt (konens) navn. Dette har vi vært nødt til å gjøre fordi mannen ikke er kredittverdig pga. en tidligere konkurs. All gjeld er oppsamlet etter inngått ekteskap. Tidligere var det vel sånn at den som hadde gjelden i sitt navn, var ansvarlig for denne alene, men jeg lurer på om det er noen nye regler og lover rundt dette. Noen som vet? Vil denne gjelden bli delt mellom meg og min mann ved evt. skilsmisse, dvs. at vi begge blir ansvarlig? Vet jo at overfor kreditorene er det kun jeg som er ansvarlig, så da må jeg vel få fast trekk eller underholdsbidrag el. fra min manns inntekt hvis han skulle sette seg på bakbeina ved et skilsmisseoppgjør - jada, her er det full krisemaksimering!!!!! (Har forøvrig ingen planer om skilsmisse :rødme: , men for å være på sikre siden).
Rosalie Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Man kan vel helt fint opprette privat gjeld også når man er gift, så det er nok bare personen som står oppført i papirene som "eier" gjelden juridisk. Hvis jeg var deg ville jeg gjort ett av to nå enda mens dere er forelsket og alt går på skinner: Enten gått i banken og fått gjort om lånet til at du er lånetaker og mannen din medlånetaker. Det skal man kunne gjøre selv om mannen har betalingsanmerkninger på seg. Eller dere kan skrive en kontrakt dere i mellom om at gjelda er 50/50. Dere bør da ha en undertegnet versjon av denne hver, samt at en tredjeperson oppbevarer en tredje undertegnet utgave.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå