Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 jeg har verdens herligste kjæreste. Vi har det helt topp, sammen og mye moro:) jeg er vanligvis ikke en kranglete person, blir sjelden sur og er rimelig tolerant av meg. Allikevel tar jeg meg selv i å glefse og bli utålmodig flere ganger med han her... Jeg vil ikke være sånn. Vil være tolerant ovenfor han, og ikke glefse! Grunnen til at jeg blir sånn er: han er så sløv. Husker ikke ting som blir sagt og gjort, har veldig dårlig korttidsminne, er dårlig til å assosiere ting. Eksempler: vi var i syden. Fikk utdelt evalueringsskjemaer på bussen til hotellet med beskjed om å levere inn disse på bussen tilbake til flyplassen da vi skulle reise. Dette snakket vi til og med litt om... 2 dager seinere ser han skjemaene og spør: hvordan var det vi skulle levere disse igjen? Det står også på skjemaene hvis han hadde sett etter... Dersom jeg ber han gjøre ting eller fortelle han noe, er det ofte glemt i neste øyeblikk. Og dersom vi har opplevd noe, er han dårlig til å assosiere når jeg tar frem den historien. Satt litt på spissen blir det sånn: husker du vi kræsja i går? Med den blå bilen vet du... Den som kjøpte rett ut i veien. I det krysset der. Ååå den ja! Selv er jeg veldig observant, har en klisterhjerne, trenger sjelden informasjon 2 ganger. Og dersom jeg gjør det, så sjekker jeg opp selv... Jeg vil så gjerne akseptere han for sånn han er, være tolerant og ikke glefse til han, men dette er for meg et problem. Jeg føler han ikke bruker hodet, og jeg vet han er smartere enn dette! Han må da kunne trene opp hjernen litt hvis han prøver eller? Er jeg lite tolerant synes dere? Hvordan hadde dere taklet en sånn mann?
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Dumt spørsmål, kanskje, men røyker han, eller har han røyket mye hasj? Eller kan han faktisk ha en bitteliten hjernefeil siden han har så dårlig korttidshukommelse? Et tredje alternativ er at han bare er "lat" - at han lar deg huske på, og minne ham på ting - kan det være ting som tyder på dette? Skjønner at det er irriterende, men vet ikke helt hva du kan gjøre annet enn å ikke irritere deg, og be ham finne løsninger for å i hvert fall huske viktige ting, f eks skrive dem ned og ikke satse på at du passer på ham.
ceca Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 skulle tro du var sammen med mannen min Han er snill som dagen er lang, men han husker minimalt av våres felles ting. Men når det gjelde jobb så huer han det han skal og må. Så det viser jo meg at han kan om han vil. Så jeg tror rett og slett at han er så "lat" at han overlater alt det som må huskes til meg. Et eks - jeg ringer og ber han kjøpe en ting i butikken på vei hjem. Og 5 min senere så ringer han inne fra butikken og lurer på hva det var han skulle kjøpe... eller... jeg kan fortelle han noe, så snakker han med foreldrene mine like etterpå, hvor de forteller/snakker om det samme, og nei det hadde ikke ceca fortalt han... Er det mulig ... ??? Holder på å bli sprø jeg. Snakket og bedt om at han må huske mere, men det går heller ikke inn... Har ingen gode råd... er selv mektig lei.
Ulva Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Minner om eksen min og er ein av grunnene til at han faktisk er ein eks... omega 3 skal vist hjelpe på husken..men så var det å få dei til å huske å ta den...
Bhrsrk Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 Et eks - jeg ringer og ber han kjøpe en ting i butikken på vei hjem. Og 5 min senere så ringer han inne fra butikken og lurer på hva det var han skulle kjøpe...Sånn er det jo! Jeg er ganske distré eller har selektiv hukommelse eller er fjern om du vil (og samboeren min irriterer seg over det ). Stort sett har jeg mye rart jeg tenker på, og er avhengig av å ikke måtte ha uvesentligheter i hodet dersom jeg tror andre kan huske for meg, det kan huskes fysisk rundt meg (lapp/notater) eller rimelig enkelt kan fremkalles på andre måter idet jeg trenger det. Det hjelper heller ikke med jobbstress eller andre ting som tar fokus over lenger tid enn det strengt tatt bør.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Det der hørtes kjent ut.... går han på Zoloft?
ceca Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 Bhrsrk - godt å få svar fra en mann som kjenner seg igjen kan jeg spørre deg om noen få ting? - hvordan bestemmer du hva som er viktig å huske? - hvordan sorerer du det ut? - synes du det er riktig at andre skal huske for deg? Har ikke den andre nok annet å huske på? - har du tenkt på at uvesentligheter for deg ikke er det for andre? - hvorfor skal andre huske på uvesentlighetene når du ikke "vil " gjøre det? - klarer du ikke legge jobbstress (eller andre ting som tar fokus over lengere tid) til side når du er ferdig på jobb, for så å konsentrere deg (hodet) om de andre "uvesenlige ting" ? og lapper er fine ting det - men mannen glemmer jo til og med hvor han har lagt lappene. Så spør han meg om hvor lappen er...
ceca Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 Dumt spørsmål, kanskje, men røyker han, eller har han røyket mye hasj? Eller kan han faktisk ha en bitteliten hjernefeil siden han har så dårlig korttidshukommelse? Et tredje alternativ er at han bare er "lat" - at han lar deg huske på, og minne ham på ting - kan det være ting som tyder på dette? Det der hørtes kjent ut.... går han på Zoloft? kan bare svare for min mann - og han hverken røyker, har røyket hasj, eller bruker zoloft (eller andre medikamenter) Heller mere til hjernefeilen men er vel heller at han er "lat"..
Gjest justa Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 Min kjære , i mange mange år nå , er verdens mest distre fyr . Han er også typen som kan dra på butikken for å gjøre innkjøp , for å vende tilbake etter endt tur med under halvparten av det han skulle kjøpe inn . Eller så husker han ikke noe av det jeg sier til ham og oppfører seg om samtaler ikke har funnet sted i det hele tatt . Hadde det ikke vært fordi han håndterer jobben sin veldig bra , så hadde jeg også seriøst lurt på om han kunne hatt en medfødt hjerneskade el Han har imidlertid blitt noe bedre med årene .. F.eks greier han nå å få med seg alle varene hjem fra butikken når han skal gjøre innkjøp , så jeg tror at det i mange tilfeller er viljen det står på . I begynnelsen ble jeg også irritert og "glefset" , men nå har jeg lært å leve med det og ser vel egentlig det komiske i å ha "en så inni natta distre partner" . ps . det går an å nå fram til dem , på en god dag , hvis en anstrenger seg hardt og bruker veldig veldig små t-skjeer
Gjest linah Skrevet 7. juni 2007 #10 Skrevet 7. juni 2007 Tro det eller ei. Ikke for å virke nedlatende eller krenke noen men.... Stort sett er disse tilfellene vellykkede menn i arbeidslivet. De er det jeg kaller "skimere" Det er hele tiden en tankevirksomhet uten dimensjoner som surrer rundt i huet på de. Når vi da forsøker å fore dette huet med handlelister eller andre ting som er totalt uintressant for de så sitter det ikke. Jeg er selv sammen med en topp i næringslivet, hadde jeg til tider ikke vist bedre ville jeg tro han var totalt inkompetent. Hjemme klarer han ikke å huske bursdager, enkle hverdagsting, handlelister osv. Mens på jobben så blomstrer han med ideer og strategier som blir beundret lang ut av landet. Poenget mitt er vel at han stjeler mye av min tid til å klekke ut dette, og jeg tror da vi lett oppfatter de som surrehuer.
hjertesukka Skrevet 7. juni 2007 #11 Skrevet 7. juni 2007 -Kanskje vi kvinner bare må lære oss til å leve med menn som har tunnellsyn?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #12 Skrevet 7. juni 2007 -Kanskje vi kvinner bare må lære oss til å leve med menn som har tunnellsyn? Eller som driter i bagatellene deres? Men vi elsker dere likevel:) Er det mulig å henge seg så opp i filleting? La ham ta ansvaret uten at dere henger over skulderen hans, på viktige ting, sånn som at dere har et hus å bo i, at dere har penger på konto tre dager før neste lønn etc.. Jeg tror at mange som er villige til å åpne øynene finner ut at mannen deres ikke har andre feil enn det dere tror "alle" må klage over, pga at dere ikke finner andre. Tenk på at norske menn tolig er de snilleste i verden. Det er en årsak til at muslimske gutter synes vi er pussywhipped
Gjest Nedfall Skrevet 7. juni 2007 #13 Skrevet 7. juni 2007 Vi filterer vekk mye, sånn er det bare. Vi konsentrerer oss om en ting av gangen, multitasking er ikke noe for oss..
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #14 Skrevet 7. juni 2007 Tro det eller ei. Ikke for å virke nedlatende eller krenke noen men.... Stort sett er disse tilfellene vellykkede menn i arbeidslivet. De er det jeg kaller "skimere" Det er hele tiden en tankevirksomhet uten dimensjoner som surrer rundt i huet på de. Når vi da forsøker å fore dette huet med handlelister eller andre ting som er totalt uintressant for de så sitter det ikke. Jeg er selv sammen med en topp i næringslivet, hadde jeg til tider ikke vist bedre ville jeg tro han var totalt inkompetent. Hjemme klarer han ikke å huske bursdager, enkle hverdagsting, handlelister osv. Mens på jobben så blomstrer han med ideer og strategier som blir beundret lang ut av landet. Poenget mitt er vel at han stjeler mye av min tid til å klekke ut dette, og jeg tror da vi lett oppfatter de som surrehuer. Det er jo ikke sånn at vi jenter husker handlelister utenat heller, da. Man bare husker å ta den med seg i butikken, og lese kan vel både næringstopper og mer vanlige menn. Tror nok oftere det er en mer eller mindre ubevisst form for latskap - det har sikkert med mangel på interesse å gjøre, men tror noen virkelig at JEG interesserer meg for handlelista bare fordi jeg er jente/husker varene som står på lappen? Det er kanskje en strategi for å få den andre parten til å gjøre det for en...
gompen Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 Jeg har også dårlig hukommelse. Glemmer alltid bursdager, selv om jeg vet dagen før at den og den har bursdag i morgen. Når jeg holder på med feks husarbeid så begynner jeg på en ting, for så å bli distrahert av noe annet som må gjøres, og så har jeg plutselig 5 prosjekter gående samtidig Ufokusert som bare det! Glemmer avtaler støtt og stadig også, selv om det står på kalenderen. Så det er nok ikke bare menn.
hjertesukka Skrevet 8. juni 2007 #16 Skrevet 8. juni 2007 - Mente overhode ikke noe vondt med å si at menn (og kanskje noen damer) har tunnellsyn.......men det blir muligens lettere å leve med hvis en skjønner hvorfor. Ikke noe galt i det, like lite som det er galt å være opptatt av "bagateller"/småprat uten å måtte finne løsninger på alt.- Litt klossete formulert på en varm fredags ettermiddag,men de som er opptatt av dette, skjønner sikkert.... Jeg syns det er en spennende forskjell, forøvrig.
Bhrsrk Skrevet 8. juni 2007 #17 Skrevet 8. juni 2007 Bhrsrk - godt å få svar fra en mann som kjenner seg igjen kan jeg spørre deg om noen få ting? - hvordan bestemmer du hva som er viktig å huske? - hvordan sorerer du det ut? Det er ikke slik at jeg bevisst tenker at informasjonen er uvesentlig, det skjer ganske automatisk dersom jeg tenker på andre ting som jeg opplever som viktigere. Særlig om jeg tenker på jobbrelaterte ting har de vanligvis en kompleksitet som gjør at jeg antageligvis bruker så mye av korttidshukommelsen at jeg ikke klarer å ta inn andre ting. Det at jeg opplever andre ting som viktigere er litt pga at jeg ikke er så god til å akseptere løse tråder og uavsluttede problemer men ofte jager mot en løsning for å få ro. Jeg er litt grublete av natur, og motivasjonen har kanskje et snev av tvang til tider. Andre kan selvsagt ha helt andre grunner for prioriteringen av hva som er viktig og ikke. Tror at jeg av og til er akkurat nok med i samtalen til å si "ja" på de riktige stedene slik at jeg får fred til å fortsette å tenke på det jeg tenker på. Det gir selvsagt en del "jeg sa det jo til deg nettopp/igår/for en uke siden"-kommentarer. - synes du det er riktig at andre skal huske for deg? Har ikke den andre nok annet å huske på? Sambo har mer enn nok å huske på, så det er ikke riktig at hun skal huske for meg. - har du tenkt på at uvesentligheter for deg ikke er det for andre? - hvorfor skal andre huske på uvesentlighetene når du ikke "vil " gjøre det? Naturligvis prioriterer vi ting forskjellig, og folk ber meg ikke om ting dersom de ikke ønsket at jeg skulle gjøre det. Dersom det virkelig er uvesentligheter gjør det ingenting om de blir glemt. Det er ikke slik at jeg er distré for å være slem. Jeg liker godt de periodene når det er lettere å være til stede i øyeblikket, være mer oppmerksom og mindre distré. Jeg vet at sambo kan bli irritert og/eller lei seg når jeg er fjern, men jeg klarer ikke å skru av andre tanker på kommando. - klarer du ikke legge jobbstress (eller andre ting som tar fokus over lengere tid) til side når du er ferdig på jobb, for så å konsentrere deg (hodet) om de andre "uvesenlige ting" ? Nei. Jeg er klar over at det er et problem, og at det i perioder går ut over forholdet ved for lite oppmerksomhet og til tider dårlig kommunikasjon. Derimot kan de store oppgavene på jobb til tider bli løst utrolig bra… Det kan sikkert være vanskelig å forstå hvordan det går an å være så distré når man ikke er det selv, og det er kanskje lett å anta at det handler om uvilje, latskap eller lignende, men jeg vil altså påstå at det ikke er tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #18 Skrevet 8. juni 2007 Kanskje dere kvinner burde lære dere at å glemme dopapir ikke er verden ende men krever bare litt kreativitet! :blaaveis:
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #19 Skrevet 8. juni 2007 Jeg vil bare si til dere kvinner som er sammen med distré menn - uansett hva som er årsaken - og som enda ikke har barn: Tenk dere godt om før dere stifter familie! Jeg skal love at det da blir enda mye viktigere å holde oversikten og huske ting. Var dere ikke irritert på deres distré menn før, vil dere i allefall bli det nå! Dere kommer til å slite dere ihjæl med å være hjernen i hverdagen.
Gjest Ts Skrevet 11. juni 2007 #20 Skrevet 11. juni 2007 Nå var det ikke akkurat sånne ting som handleliste o.l. Jeg tenkte på da. Mer at jeg må bruke så mye tid og krefter på å fortelle ting flere ganger, svare på spørsmål jeg har svart på før og gjengi informasjon vi har fått mens vi begge har vært til stede. For meg så virker dette energitappende og jeg synes i tillegg kjæresten virker litt uintelligent. Har alltid irritert meg på skolen, over de som har spurt om ting som akkurat har blitt sagt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå