Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest miobell
Skrevet (endret)

med fare for å utlevere meg selv for mye: ;)

begynte i ny jobb i september i fjor. Totalt tjente jeg kun kr. 80 000 i 2006.

I dag funnet ut at jeg kun vil få utbetalt mine feriepenger for i fjor nå i juni. Ikke min vanlige mnd.lønn.Dette vil vel kun tilsi i overkant av 8000kr. ..... Nå sliter jeg . Har jo faste utgifter på over dette, og ikke mulighet til å få tak i annet. Skulle ha ferie i juli, noe som jeg nå bare kan se laaaangt etter. Har satt inn andre til å jobbe for meg den perioden, så får vel bare gå hjemme og tygge på gress og drikke vann :forvirret:

Men nå begynt å stusse litt..

Fått høre, og står i min kontrakt, at jeg skal tene 280 000 kr. i året. I mnd. vet jeg at jeg får utbetalt kr. 23 333 , før skatt.

Kr. 280 000 delt på 12 mnd. tilsier 23 333 i mnd. Også fått beskjed fra min arbeidsgiver om å dele årslønn på tolv fo å finne mnd.lønn.

Vet nå at vi bare fåt lønn for 11 mnd. i året. Da vi i juni får disse feriepengene fra fjoråret, men hvorfor da dele på 12 for å finne min mnd. lønn...???? En mnd. for mye i forhold til utbetaling.

Når dette året er omme har jo jeg kun fått utbetalt ca. 257 000 kr. i og med vi ikke får lønn denne mnd. Her må da noe være galt?

Håper noen kan hjelpe meg litt, for er så fortvilet nå.... :tristbla:

Endret av miobell
Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Du får jo feriepengene utbetalt, men først året etter de er opptjent, så de skal jo regnes med allikevel, det er lønn det også. Feriepenger er en del av lønna som arbeidsgiver er lovpålagt å 'tvangsspare' for de ansatte, og så utbetale i ferietida året etter.

Gjest miobell
Skrevet

ok.

så feriepengene er da altså fjorårets siste mnd. (pluss litt til) ?

Så eks:

Tjener du 280 000 vil du får ca 257 000 utbetalt første år og resten kommer først året etter i form av feriepenger?

Skrevet

Sånn hadde jeg det i fjor også. Det er skikkelig kjipt, men ingenting å gjøre noe med. Neste år får du fullt opp med feriepenger, selv om det er en fattig trøst akkurat nå...

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Ja, det blir vel noe sånt. Du tar og deler årslønna på 12, men så får du bare den betalt i 11 måneder. Den sist måneden får du feriepenger som er en viss prosentandel av det du tjente i fjor.

Til sammen blir det litt over 280 000 (til neste år...)

Det er lurt å være litt obs på sånt når man bytter jobb, for det kan fort bli en ubehagelig overraskelse, noe du tydeligvis har oppdaget.

:(

Endret av Elfrida
Gjest miobell
Skrevet

ja, akkurat nå betyr det bare ekstra problem oppå allerede så altfor mange problem, så blir veldig deppa .... :forvirret:

er på jobb nå og totalt umotiverende å skulle gjøre noe som helst. ... Regner på utgifter og innser at denne mnd vil det gå helt i dass.. faste utgifter langt over inntekt. Hva gjør man?

Planlagt ferie som er umulig gjennomføre med denne lille utbetalingen.

klage klage ;)

Gjest Elfrida
Skrevet

Kanskje du kan be om forskudd på lønn?

Gjest miobell
Skrevet

ja, er det jeg må gjøre. Få forskudd på noe lønn for juli, men likevel, kommer til å slite i juli da.... :forvirret:

hehe.. finne meg sommerjobb og jobbe i ferien min er liksom alternativet . Butikksjefen er ute etter annen sommerjobb ;):sprettoy:

ååå.. akkurat nå skulle jeg ønske jeg gikk på timeslønn...

min samboer er nå virkelig irritert på meg. Vi deler på utgifter, tener ca like mye. og i og med han studerte hele fjoråret og først begynte jobbe nå i 2007 så vil ikke han få en døyt utbetalt.

hehe.. det hele utvikler seg til en samboer konflikt ;)

Tåpelig av han. Han skulle hatt forståelse ikke kjeftet. Mener jeg kan jo bare jobbe i sommer i stedefor å ta ut ferie, men er ikke helt slik det fungerer for meg som er fastlønnet..... :forvirret:

Skrevet (endret)

Selv om du har krav på 5 uker ferie (eller 21 dager alt ettersom avtale med arbeidsplass) så trenger du ikke å ta ut hele den ferien. Da kan du enten avtale med arbeidsgiver at du trekkes for de antall feriedager du vil ta ut slik at du fåre feriepengene pluss noe lønn utbetalt i juni. Eller så kan du avtale å få utbetalt full lønn pluss feriepenger i juni og ta ut ferie uten lønn når du skal ha fri.

Edit: arbeidsgiver kan kreve at du tar tre uker sammenhengende da.

Endret av Frey
Skrevet
Edit: arbeidsgiver kan kreve at du tar tre uker sammenhengende da.

Men.. Arbgiver kan vel ikke kreve at man tar ut mere ferie enn hva man har opparbeidet feriepenger for. Tror jeg...

Gjest Elfrida
Skrevet
Men.. Arbgiver kan vel ikke kreve at man tar ut mere ferie enn hva man har opparbeidet feriepenger for. Tror jeg...
Nei det kan de ikke, man kan motsette seg å ha mer ferie enn det man har opptjent fra året før. Men for å kreve dette må man ha redusert opptjening året før ved at man ikke har hatt inntekt hele året, det holder ikke å ha byttet jobb.

Ferieloven: "Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde."

Skrevet (endret)
Det tror jeg faktisk med tanke på at mindre ferie = større mulighet for sykemelding. Sjekk arbeidsmiljøloven og ferieloven.

(6) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Vips... Her var noen før meg med sitat fra ferieloven..

Jaja...

Endret av Ugla
Gjest miobell
Skrevet

nå ble det mye skriverier her. BRA :)

hmmm... begynte å tenke endel, men vet ikke om dette går:

Mine arb. givere venter seg at jeg tar ut 5 uker ferie.

Får utbetalt opptente feriepenger fra i fjor, som kun tilsier ca 8000kr. nå i juni. Ingen lønn....

Om jeg sier jeg kun ønsker ta ut 3 uker med ferie, kan jeg, som egentlig går på fastlønn, kreve å få de resterende 2 ukene utbetalt som lønn? Eller evt. si jeg bare ønsker tre uker med lønn, de to andre, uten?

Gjest Gjest
Skrevet
nå ble det mye skriverier her. BRA :)

hmmm... begynte å tenke endel, men vet ikke om dette går:

Mine arb. givere venter seg at jeg tar ut 5 uker ferie.

Får utbetalt opptente feriepenger fra i fjor, som kun tilsier ca 8000kr. nå i juni. Ingen lønn....

Om jeg sier jeg kun ønsker ta ut 3 uker med ferie, kan jeg, som egentlig går på fastlønn, kreve å få de resterende 2 ukene utbetalt som lønn? Eller evt. si jeg bare ønsker tre uker med lønn, de to andre, uten?

Ja, du kan si ifra om at du bare skal ha 3 uker ferie og få utbetalt de 2 andre.

Skrevet
Ja, du kan si ifra om at du bare skal ha 3 uker ferie og få utbetalt de 2 andre.

:Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Jada, vel og merke at du jobber de resterende ukene selvfølgelig!

Skrevet

Det første året etter et jobbskifte er det veldig mange som ikke tar ut alle ferieuker, til og med ikke ferie i det hele tatt.

Jeg hadde ikke opptjent ferie i 2006 - dvs skulle jeg ta ut mine fem uker ville jeg ikke fått noe utbetalt i juni måned (den måned vi får utbetalt feriepenger på min arbeidsplass). Jeg valgte å få utbetalt vanlig månedslønn i juni, i juli måned tok jeg tre uker ulønnet fri - dvs jeg kun fikk utbetalt noen få tusen på julilønnen min. I mitt tilfelle gikk jeg fra et arbeidsforhold til et annet slik at hadde fått feriepenger fra min tidligere arbeidsgiver da jeg sluttet der, så jeg hadde litt penger i "bakhånd" ;)

Sånn jeg ser det har du tre alternativ:

1) Ta ut ferie, men bli trukket i lønn

2) Ikke ta ut ferie, få "vanlig" månedslønn

3) Om du har mulighet - jobbe inn timer og avspasere disse. Da bør du kunne få til en langhelg eller to iallefall!

Gjest hallo
Skrevet

Jeg skjønner jo ikke at du er overrasket da, om man har timesbetalt eller fastlønn har jo ingen ting å si for ferieavviklingen. Er jo ikke sånn at man har betalt ferie i dette landet, selv om man har fast lønn. At du sliter denne måneden synes jeg er skremmende, det vitner om hvor uvitende og naive mange nordmenn er... Du må da ha tenkt på dette da du satte deg opp på ferie??? Skjønner uansett ikke at fok tør å leve uten en "buffer" å ta av...

Det du må gjøre er jo å ta kontakt med arbeidsgiver og forklare situasjonen. Hør om du kan få jobbet de ukene alikevel, event om ferie "trekket" i lønn kan fordeles over flere mnd, slik at du får lønn for 3 uker 3 mnd på rad eller noe? Ellers så er er det bare å instille seg på en mnd på sparebluss, få overisikt over hvilke regninger som kan utsettes (du må selvfølgelig avtale med de de gjelder) Handle billig mat, dropp å shoppe og gå på byne, bruk heller marka og stranda...

Gjest _Leela_
Skrevet (endret)
Skjønner uansett ikke at fok tør å leve uten en "buffer" å ta av...

Må bare si at det tar litt tid å bygge seg opp en buffer, jeg har gått fra studietilværelse til jobb med en del etableringsutgifter på nytt sted. Men for min del er jeg iallefall i ferd med å bygge opp bufferen, men det skjer ikke på 1-2-3.

Ellers er jeg i samme situasjon som TS, jobbet utenlands i fjor og hadde da andre regler på feriepenger. Jeg har løst det med å bare ta ut tre uker ferie i første omgang (da er jeg nødt til å ta fri, "sjappa" jeg jobber i stenger + at jeg har lyst på ferie da). Ettersom jeg ikke får feriepenger har jeg fått trukket ei uke av mailønnen og to uker av junilønnen. Litt strammere har det blitt og blir det, men lever mer sparsomt, handler kun det som er nødvendig. I tillegg har jeg satt til side penger tidligere i år med tanke på ferieukene.

Hvis jeg var TS ville jeg hørt om det var greit å bare ta ut noen uker, hvis det er mulighet for forskudd så ville jeg spurt om det, kan dere utsette/minske noen av utgiftene? Skjønner det ikke er enkelt, men med litt planlegging går det i boks (kanskje vært enklere om du ble klar over dette tidligere). Skjønner ikke helt at samboer er irritert på deg da, dere bør prøve og prate sammen slik at du ikke får uvennskap itillegg. Han bør da forstå at du også vil få reduserte feriepenger da du ikke jobbet hele fjoråret.

Endret av _Leela_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...