Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jente17
Skrevet

Jeg er en jente på 17 år og har gått på p-piller i snart to år. Byttet fra marvelon, til trionetta og nå går jeg på yasmin. og i løpet av d siste halvåret har jeg lagt merke til at jeg har begynt å få mye mere fregner i ansiktet og til og med på armene men også svake pigmentforandringer på brystene . Før jg begynte med p-piller hadde jg nesten ikke fregner, og hvertfall ikke på armene! Har hørt at noen reagerer slik på p-piller, og får noe som heter kloasma eller no sånt. Jeg er veldig redd for å få stygge pigmentflekker når jeg blir eldre på kroppen! Forsvinner det hvis jg slutter med p-pillene? Finnes det isåfall en annen type prevensjon jeg bruke som f.eks p-ring? Blir d bedre da? Hilsen frustrert jente på 17 år!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette burde du høre med legen din om, jeg aner ikke. Men siden du ikke er eldre, så kan det være at du får fregner?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, man kan få pigmentflekker av p-piller såvidt jeg vet. Jeg har en som er ganske stor, men ikke så mørk. Mistenker at det er Trionetta jeg har fått den av. Har prøvd flere andre merker også men ikke merket pigmentforandringer da jeg brukte disse. Skulle likt å vite om dette påvirkes mye av sol, eller om det bare er sånt som skjer.

Gjest Neria
Skrevet

Hvis en får pigmentflekker av en type p-piller vil en sannsynligvis få det av alle typer også av p-plaster og av p-ring.

Conludag som er en minipille skal man ikke få pigmentflekker av. Ulempen med denne er at den må tas på nøyaktig samme tid hver eneste dag. Eller så kan man prøve Impanon som er et implantat som settes under huden og skal sitte der i 5 år. Sikker prevensjon, men litt dyrt. Denne skal heller ikke gi pigmentflekker.

Og pigmentflekkene påvirkes av mye sol, så du kan også forsøke å bruke solkrem med kjempehøy faktor for å minske risikoen for pigmentflekker.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg fikk det av p-plaster.

Gjest Gjest
Skrevet

Pigmentflekker kommer av hormoner, så det meste av den type prevasjon kan gi deg det. Men, det finnes hjelp. En krem som heter Aberela, og høøøy solfaktor!

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg har fått pigmentflekker i ansiktet etter p-pillebruk :(

Har nå sluttet på pillene, og bruker høy solfaktor (30), og har ikke fått flere flekker siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...