Malama Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Ja, jeg er altå det. Uvel. Jeg er ikke skikkelig kvalm, kaster ikke opp, men jeg er uvel. Det oppstår somregel om morgenen, når jeg står opp (kan ikke huske at jeg pleier å kjenne noe til det mens jeg ligger i senga, men det er muligens fordi jeg erof rtrøtt til å kjenne etter...) og varer frem til lunsj sånn ca. (vel, strengt tatt er jeg vel egentlig uvel enda i dag...) Jeg har jo en tendens til å være uvel når jeg er skikkelig trøtt, men det litt annerledes. Det gir seg jo gasnke fort, og henger sammen med å ha stått opp etter altifr lite søvn. Dette er annerledes, det varer jo lenge etter at jeg har våkna. Det har vært sånn i perioder, somregel bare noen dager, men denne gangen har det var mer eller mindre sammenhengende (altså hver dag, ikke hele dagen) i en måneds tid eller noe sånn. (husker ikke helt når det begynte denne gangen, som sagt har det vært litt sånn av og på lenge) Jeg er nok egentlig litt usikker å på hvor lenge det har vært sånn, for det har på et vis bare "alltid vært sånn" så lenge jeg kan huske, men da altså mer sånn bare litt. Litt uvel når jeg tår opp, men ga seg når jeg spiste frokost, og var gjerne borte neste dag, eller i alle fall varte det ikke lenge. Nå står jeg altså opp, mangler matlyst, tvinger ned frokost (de siste dagene har jeg droppa frokostne også, for jeg orker rett og slett bare ikke. Å presse ned frokost når man er kvalm et par dger er greit, men å gjøre det HVER morgen er litt slitsomt...) og er rett og slett uvel frem til lunsj i alle fall. Jeg er jo ikke skikkeig syk, jeg er jo ikke sånn kjempekvalm, og kaster ikke opp. (bortsett fra at jeg måtte bytte vitaminpiller, for etter at denne "morgenkvalmen" kom, så har mine faste vitaminer (som alltid har vært litt "kvalmende") rett og slett medført frokost i retur. Så nå har jeg byttet vitaminer, og tar dessuten ikke vitaminer om morgenen, så det problemet er vekke) Men det er slitsomt på en måte. Særlig når det nå har medført at jeg dropper frokosten. For det medfører en ond sirkel det, for når jeg blir for sulten, DA blir jeg jo alltid uvel... (det kan være forklaringa på at et fortsatt varer i dag, for jeg hr nok ikke spist helt nok i dag) Men det er alltid borte på ettermiddagen, og jeg har ikke noe som helst problem med middag, DA har jeg matlyst, og er ikke uvel lenger. Men hva i all verden kan forårsake noe slikt? Og nei, jeg er ikke gravid, det er jeg sikker på. (om det hadde vært svangerskapskvalme hadde vel ungen skulle vært født allerede, om vi tenker så langt tilbake som når det vel egentlig begynte... ) Min kjære luftet ideen om at jeg kanskje burde gå til legen i morges, når jeg satt der uten lyst på frokost, men rent praktisk så rekker jeg ikke få time hos fastlegen min før jeg drar på ferie, så det blir ikke aktuelt før etter sommerferien i alle fall. (og i ferien forventer jeg ikke å være plaget med det, dette pleier nemlig magisk nok å ikke plage meg nevneverdig i helga, kanskje nettopp fordi jeg da ikke lager frokost før omkring lunsjtider....?) Om det vedvarer, så må jeg vel nesten det. Men i mellomtiden vrir jeg hodte for å komme på noe som kan forårsake dette? Jeg finner jo mye rart som kan gi kvalme, men da somregel kvalme og oppgast. Og jeg er ikke såååå kvalm, og kaster ikke opp. Jeg er bare konstant uvel...
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Siden du uansett ikke kommer deg til lege med det første, har du kartlagt hva du spiser og når kvalmen begynner i forhold til ulike matvarer?
Malama Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2007 Det begynner før frokost. Jeg blir oppmerksom på det omtrent når jeg "våkner skikkelig", det vil si mens jeg står på badet. Altså i god tid før jeg spiser frokost. Og en hel evighet etter siste måltid, ettersom jeg jo har sovet i mellomtida. Og ettersom det er stort sett hver dag siden tidelig i mai en gang, så er det vel ikke noe som helt jeg har spist/drukket hver dag av denne tiden. Har hatt ulike middager, ulikt tilbehør. Har hatt ulike brødtyper, variert mellom melk og jus til frokost. Smøret på brødskiva er det samme hver dag, men det har jeg jo spist i årevis. Og som sagt blir jeg altså uvel FØR frokost.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Lavt blodsukker kanskje? Spiser du kveldsmat (havregrøt, "tungt" brød el) så kan det stabilisere det litt over natten. Er i verfall ufarlig å prøve
Malama Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2007 Definitivt verd å undersøke ja (men burde det ikke da gått over når jeg tvang ned frokost, hvilket jeg har gjort de fleste dagene), eller tar det såpass med tid at det ikke forsvinner før lunsj? Skal absolutt putte i meg kveldsmat i dag ja, og se... (det kan jo være en alternativ forklaring på at det ikke plager meg i helgene: fredag og lørdag spiser vi jo "middag" ganske sent somregel...) Må være noe "tungt" som kveldsmat, som virker i kroppen hele natta, ikke akkurat conflakes, antar jeg... Litt lite fristene med veldig "tung" mat i denne varmen, men jeg skal nok finne på noe.
Nilma Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 Du kan ikke rett og slett være noe så banalt som tørst? Jeg blir i hvert fall fryktelig uvel om det går lenge mellom hver gang jeg drikker. Nå vet ikke jeg hva slags vær det er hos deg for tiden, men om det har begynt å bli litt varmere om natten, kan kanskje det forverre problemet (ettersom jeg forstår det har vært ekstra ille i det siste)? :klø:
Gjest Veronica Mars Skrevet 6. juni 2007 #7 Skrevet 6. juni 2007 Jeg må følge med her, for jeg har det på akkurat samme måten. Har vært litt småkvalm og svimmel i 3-4 uker omtrent.( Og jeg er heller ikke gravid). Aner ikke hva det kommer av.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #8 Skrevet 6. juni 2007 Vet ikke helt hvor lang tid det tar før det går over, men jeg har ofte lagt merke til at om jeg først blir kavlm så forblir jeg kvalm, selv om årsaken til det er borte. Virker som om jeg blir kvalm av å være kvalm, og så tar det en stund før kroppen glemmer det. Nøtter kanskje? Middagsrester av et eller annet slag, avokado med krydder? Men du vet selv hva du liker og ikke liker
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #9 Skrevet 6. juni 2007 Lavt jernlager, lavt blodsukker (i verste fall, men trolig ikke, diabetes?), matintoleranse, noe psykisk - om du gruer deg til jobb, f eks? Ville gått til lege og tatt noen blodprøver, i hvert fall.
Malama Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. juni 2007 Jernlageret er ok så vidt jeg vet. Jeg er blodgiver, og spiser et brett jernpiller etter hver tapping, og de måler jernlageret en gang i året (senest nå i april) og blodprosenten er helt ok i alle fall, den måles hver gang. Gruer meg ikke akkurat til jobb. For all del, jeg GLEDER meg ikke til å gå på jobb, men gruer meg heller ikke. Klarer ikke se hva med mat det skulle være jeg reagerer på, ser ikke noe mønster, men blodsukkeret har jeg ikke kontroll på. Skal prøve meg med kveldsmat og se om det hjelper, og følge opp med legebesøk og blodprøver om det ikke forsvinner i ferien. Diabetes tviler jeg på, burde jeg ikke da vært syk? Og tørst? Tviler på at dette kommer av tørste, Nilma. Det stemmer at det er blitt varmere her nå, men dette har jeg tross alt hatt av og på siden i vinter i alle fall, og da denne "kontinuerlige måneden" begynte, var det vått og kaldt ute. Jeg drikker en god del vann, særlig nå som det er så varmt (og har også vannflaske på nattbordet i tilfelle nattetørste...) Har aldri opplevd kvalme av tørste (kanskje fordi jeg drikker såpass regelmessig at jeg ikke blir så tørst) men har tidligere erfart at kaldt vann hjelper mot kvalme. (kvalme grunnet for lite mat f.eks) Men, det har ikke hjulpet mot dette (Jepp, jeg har selvsagt prøvd) Men, blodsukker var noe jeg ikke hadde tenkt på før det ble nevnt her. Skal undersøke om kveldsmat hjelper. Og, ja, få sjekka det hos legen så snart jeg kan få en time over sommerferien (har tidelig ferie i år jeg, så jeg rekker ikke få en time før jeg drar på ferie) om det ikke gir seg. Takk for gode råd
Devana Skrevet 6. juni 2007 #11 Skrevet 6. juni 2007 Følger med her...Jeg har gått sånn i flere måneder, vært hos lege men ikke funnet ut noe.
Malama Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. juni 2007 Vel, nå har jeg prøvd å spise kveldsmat i alle fall. så får vi se om det har noen effekt i morgen eller ei...
Gjest Sativa Skrevet 6. juni 2007 #13 Skrevet 6. juni 2007 Kan være lavt blodtrykk også, men da skulle du vel vært svimmel i tillegg... Du kan jo teste ut de gravides morgenkvalme-triks: Ha en pakke tørr kjeks på nattbordet og trøkk i deg noen mens du fortsatt ikke har våknet skikkelig. Det kan dempe kvalmen en del.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #14 Skrevet 7. juni 2007 Hei Malama Jeg har villet gått å tatt en skikkelig helsjekk hos legen jeg. Har du ikke mulighet før etter ferien da? Kan jo være så mye rart dette. Jeg har selv hatt det sånn de siste 14 dagene men det tror jeg kommer av at jeg har vært i en slitsom praksisperiode i forbindelse med studiene, pluss at jeg skal ha eksamen om en uke. Er du stresset kanskje, eller sliter litt med problemer av ett eller annet slag?(du trenger ikke svare på det siste her altså, ble bare litt nyskjerrig). Lykke til, håper du blir bedre snart
Malama Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 7. juni 2007 Sativa: periodevis svimmel er jeg jo "fast", men det er sånn når jeg reiser meg. Midlertidig blodtrykksfall mens jeg reiser meg fort. Jeg har det ikke hele tiden, men i perioder, merkelige greier. (eller kanskje det er i perioder jeg reiser meg fortere?) Jeg har IKKE en sånn periode nå, så det henger i alle fall ikke direkte sammen... Jeg SPISTE altså kveldsmat i går. Jeg er ikke god på dette med langtidsvirkende blodsukkermat og sånn, men husket at havregrøt var nevnt, så jeg spiste havregryn jeg da. (orket vitterlig ikke grøt i varmen, men med sukker og melk og rosiner...) håpet det var godt nok... Uvel var jeg likevel da jeg sto i dusjen. Tvang i meg et knekkebrød til frokost (brød frister rett og slett ikke uansett når på døgnet. Tror det er varmen, brødet virker "tørt" før jeg får det hjem fra butikken...) men dessverre har nok ikke dette hatt den helt store effekten. Gjest: Nei, jeg rekker ikke å få noen legetime før ferien. Rett og slett fordi jeg går på ferie om bare litt over ei uke. Neste fredag er min siste dag på jobb (og de to siste dagene er jeg bortreist på seminar også) og jeg drar lørdagen. Jeg har tidelig ferie, og rekker rett og slett ikke å få en legetime mellom nå og førstkommende onsdag, som i realiteten er det tidsrommet som er tilgjengelig for meg. Legen min har ikke lange ventetider, og vi kan bestille time på nettet, men den første dagen vi da kan bestille er 9 dager etter dagens dato. (mulig å få noe fortere dersom det er snakk om øyeblikkelig hjelp selvsagt, da må man ringe) Og dette er ikke noe som HASTER, jeg er tros alt bare litt uvel, ikke alvorlig syk, og har vært sånn i over en måned nå, og i perioder av og på siden... ialle fall siden i vinter. Jeg tar neppe alvorlig skade av å vente til jeg er ferdig med ferien min, det er jo midt i juli da, så det er ikke snakk om mer enn en drøy måned å vente. Når det gjelder stress og andre problemer... så har vi jo selvsagt den lille "stressfaktoren" at jeg gifter meg om 16 dager. Det er klart det er en del å få i orden nå den siste tiden, men jeg føler meg ikke egentlig spesielt stressa nå. (Men om det skulle være tilfelle, så bør det jo forsvinne i løpet av ferien i alle fall, ferien består jo av bryllup og bryllupsreise... og etter det burde jeg jo ikke stresse med bryllupet) Litt "oppgira" og tusen ting å tenke på, ja, men jeg koser meg, og det meste ser ut til å gå i orden. Og problem-messig synes jeg nå at ting endelig begynner å gå litt bedre... (jeg har absolutt ikke noe problem med å legge skylden for lavt overskudd de siste par årene på psykiske/familiære årsaker. I løpet av de siste to årene har jeg mistet tre besteforeldre, en onkel og en fetter. Men dette begynner vi nå å få på avstand.) Men jeg vet ikke. Jeg vet ikke...Det er jo selvsagt ikke direkte koselig å tenke på at huset til mormor og morfar nå er klart for å legges ut for salg, vite at i bryllupet mitt kommer faktsik bare EN av mine besteforeldre. At jeg ikke får danse med farfar og tilpasse meg hans "halvsteg" i bryllupte mitt. At mormor ikke får oppleve noe av det siste jeg snakket med henne om... så se pappa føre meg opp kirkegulvet. At jeg ikke får gi morfar en klem på brullypsdagen min, og kjenne helseskjorta under penskjorta, mens jeg hører ham fortelle meg at jeg må oppføre meg pent nå... Men dersom det er dette som gjør meg uvel hver morgen, så burde det forsvinne i løpet av sommeren? Når huset blir solgt, bryllupet er over, og livet går videre? I så fall trenger jeg sikkert ikke oppsøke legen etter ferien heller? Vi får se hva som skjer fremover. Kveldsmaten hadde i alle fall ikke vidundereffekt, men jeg gir den ikke helt opp enda.
mocci Skrevet 8. juni 2007 #16 Skrevet 8. juni 2007 Heia! Jeg har selv vært slik uvel gjennom flere år, det er først nå jeg begynner å bli betraktelig bedre. Jeg har også vært til lege flere ganger men de har ikke funnet noe gæli. Men mine kvalme/uvel problemer begynte etter en langvaring periode med problemer og høyt stressnivå. Jeg fikk en magekatarr (veldig kvalm men kastet ikke opp) og fikk behandling med syrereduserende tabletter, men jeg ble liksom aldri helt bra igjen selv etter avsluttet behandling. I samme periode opplevde jeg mobbing/trakkassering på arbeidsplassen som til slutt endte med at jeg mistet jobben pga nedbemanning (ihvertfall den offisielle versjonen) Arbeidsmiljøet på min forrige arbeidsplass var helt forferdelig, da starten på trakasseringen av meg begynte fordi jeg ble syk med magekatarr og var sykemeldt i en uke!!! Da hadde jeg jobbet i bedriften i 5 år og aldri tidligere vært sykemeldt og omtrent aldri vært syk. Mobbingen/trakasseringen tiltok i økende grad og jeg som liksom skulle prøve å bli frisk igjen, ble bare mye verre naturlig nok. Men nok om det. Jeg vil gjerne få frem at det kan være noe psykisk selv om du ikke føler deg superstressa, det er utrolig hvor mye psyken faktisk påvirker den fysiske helsen. Jeg hadde selv en veldig stressende hverdag på jobben, men jeg følte jeg taklet det bra, men plutselig fikk jeg denne forferdelige kvalmen som aldri forsvant. God bedring!! PS. Jeg ble også mye bedre i helgene, men hver mandag var det på ann igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå