Gå til innhold

hvorfor "slemme" utdrikningslag?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bare lurer på hvor tradisjonen med å drite ut eller sjenke sanseløs den kommende brud eller brudgom stammer fra? Tanken slo meg etter at jeg var gjest i et veldig hyggelig og "snilt" utdrikningslag i helgen - det var jo egentlig ganske stas at både bruden og vi gjestene (som ikke kjente hverandre noe særlig fra før) var fornøyd med dagen :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg bare lurer på hvor tradisjonen med å drite ut eller sjenke sanseløs den kommende brud eller brudgom stammer fra? Tanken slo meg etter at jeg var gjest i et veldig hyggelig og "snilt" utdrikningslag i helgen - det var jo egentlig ganske stas at både bruden og vi gjestene (som ikke kjente hverandre noe særlig fra før) var fornøyd med dagen :sjenert:

Vi kan jo være glad for at tradisjonen ikke er den samme her som i Danmark for eksempel, der er det vanlig med utdrikningslag dagen før bryllupet :sprettoy:

Aner ikke hvor det kommer fra, mulig det har gått litt sport i det oppigjennom årene. Det var jo ikke vanlig med utdrikkningslag for 30 år siden, så det er relativt nytt..

Jeg slapp også unna med et snilt utdrikningslag, hadde gjort det klart for forloveren min at jeg ikke ønsket "utdritningslag"

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ja - utdrikninglag dagen før bryllupet høres ikke mye moro ut, da vil jeg tro endel får ødelagt endel av bryllupsopplevelsen...

Hvor vanlig er det egentlig med "slemme" kontra "snille" lag? jeg har bare vært i ett annet utdrikningslag, og det var også ganske fredelig, men har hørt om flere som kombinerer med f eks spa o.l og så mer fyll og kostymer osv utover kvelden. Faren med et snilt lag er kanskje at det kan bli "kjedelig", men slik vi hadde det i helgen var det både fine aktiviteter og en bra fest med bra folk som gjorde dagen ganske minneverdig...

Skrevet

Det som er clue'et med snilt lag er vel å involvere alle på aktivitetene.

Dansekurs for eksempel som alle er med på - alle blir aktivisert og alle har det gøy. Så slipper den stakkars bruden å måtte gjøre alt alene, ikke alle liker det...

Var på et lag på et senter med rodeookse, sumobryting med kjempesvære sumodrakter, gigantbowling med menneske inni kula etc. Kjempegøy for alle sammen :)

Syns det å tre på bruden et forfedelig antrekk, sende henne på kjøpesenter for å selge penisformede boller med en fnisende gjeng jenter 15 meter bak har utspilt sin rolle :sprettoy:

Gjest Gjest_Frey_*
Skrevet
Syns det å tre på bruden et forfedelig antrekk, sende henne på kjøpesenter for å selge penisformede boller med en fnisende gjeng jenter 15 meter bak har utspilt sin rolle :sprettoy:

Dette er bare så 80-talls og helt ute - det er vel ikke så mange som gjør det lenger heller. Unntakene har jeg inntrykk av er når det er i aldersgruppen 18-22 år.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har ikke sansen for utdrikningslag hvor det er om å gjøre å få bruden fullest mulig og få henne til gjøre teite ting.

Men når det gjelder de mer snille versjonene, så syns jeg at spa og rodeoridning høres så avansert ut. Og ikke minst dyrt for deltakerne som i tillegg skal kjøpe bryllupsgave og kanskje antrekk og reise. Er det vanlig å gjøre så mye ut av det, og at det blir dyrt for de som er med?

Tror jeg skal hinte om et rolig teselskap eller noe. Med mindre det gjør meg frekk som forventer at det blir noe? Har null erfaring med sånt.

Skrevet
Dette er bare så 80-talls og helt ute - det er vel ikke så mange som gjør det lenger heller. Unntakene har jeg inntrykk av er når det er i aldersgruppen 18-22 år.

Har dessverre sett noen tilfeller de siste årene.... Vulgære folk på 30+..

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Jeg har ikke sansen for utdrikningslag hvor det er om å gjøre å få bruden fullest mulig og få henne til gjøre teite ting.

Men når det gjelder de mer snille versjonene, så syns jeg at spa og rodeoridning høres så avansert ut. Og ikke minst dyrt for deltakerne som i tillegg skal kjøpe bryllupsgave og kanskje antrekk og reise. Er det vanlig å gjøre så mye ut av det, og at det blir dyrt for de som er med?

Tror jeg skal hinte om et rolig teselskap eller noe. Med mindre det gjør meg frekk som forventer at det blir noe? Har null erfaring med sånt.

Utdrikningslag er en ekstrautgift, ja. Det jeg var i var ikke så galt i forhold til hva vi og bruden fikk, synes jeg - sikkert takket være god planlegging og lure løsninger (f eks ble maten lagd av folk man kjente, så vi fikk nydelig middag uten restaurantpriser), men det var en stund snakk om endringer og ekstrautgifter så det nærmet seg 1000 kr. Da hadde jeg kanskje måttet takke nei da jeg har ganske lang reise (men heldigvis en rute med billigbilletter) til og fra - og selve bryllupet også koster noe. Heldigvis var det enighet om prisnivået blant vennene :)

Jeg tror ikke det er så unormalt at man snakker noe med forloveren sin om utdrikningslaget - du trenger jo ikke formulere deg som om du forventer noe, men si at hvis de planlegger noe så foretrekker du at det blir sånn i stedet for slik. Jeg vil da tro at det er greit? Bruden vi var i utdrikningslag hadde i hvert fall snakket litt med sin forlover, men visste likevel ikke noe om aktiviteter eller tidspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...