Gå til innhold

lønn isted for feriepenger

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne i ny jobb
Skrevet

Hei

Jeg har begynt i ny jobb dette året. Og får derfor ikke feriepenger fra min nåværende arb.giver.

Men har hørt rykter at du får lønn uten skatt - eller no desom du ikke får feriepenger...

Er det noen som vet om dette stemmer....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Hvis du jobber får du lønn, med skatt, hvis du ikke jobber får du rett og slett ingen penger. (Men du får kanskje feriepenger fra arbeidsgiveren du hadde i fjor?)

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du ikke tar ut ferie så får du selvfølgelig lønn som vanlig.

Om denne UTBETALES med vanlig, redusert eller uten skattetrekk vet jeg ikke (det er vel opp til en evt avtale mellom deg og arbeidsgiver), men du må jo uansett BETALE skatt på alle penger du tjener.

Jeg tok selv ikke ut ferie i fjor sommer og fikk derfor lønn som vanlig (med vanlig skattetrekk). Da jeg likevel ville ta meg litt ferie på høsten ble jeg trukket i lønn da. Den lønnen jeg fikk utbetalt den måneden jeg ble trukket for ferien var også med vanlig skattetrekk.

Skrevet

det er ikke noe som tilsier at du får redusert skatt for lønn istendenfor feriepenger, så lenge ikke firmaet du jobber i velger å betale skatten for sine ansatte i den situasjonen, noe jeg personlig aldri har hørt om.

Jeg skal jobbe i hele sommer stort sett, og får vanlig lønn istedenfor feriepenger, helt vanlig skattetrekk her i gården.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er det noen år siden jeg har vært lønnsarbeider (er selvstendig), men jeg har vært borti at arbeidsgiver (kommunen) gir lønn med halv eller ingen skatt i juni. Det er ikke sånn at man slipper å betale denne skatten, men det blir kompensert for ved høyere skattetrekk resten av året (det er vel derfor endel uten toppskatt mener de har 36% skattetrekk, mens det gjennom året totalt faktisk er 28%).

Men jeg ville undersøkt dette med arbeidsgiver! En kamerat av meg opplevde å ikke få lønn for juli (?) da han var nyansatt, selv om han ikke hadde ferie. De andre ansatte fikk "lønn" i form av feriepenger denne måneden, men det gjorde jo ikke min nyansatte kamerat. Det ordnet seg, da, han hadde selvsagt krav på lønn siden han ikke hadde ferie, men dersom man har regninger som haster er det greit å undersøke på forhånd hva som skjer med pengene...

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er det noen år siden jeg har vært lønnsarbeider (er selvstendig), men jeg har vært borti at arbeidsgiver (kommunen) gir lønn med halv eller ingen skatt i juni. Det er ikke sånn at man slipper å betale denne skatten, men det blir kompensert for ved høyere skattetrekk resten av året (det er vel derfor endel uten toppskatt mener de har 36% skattetrekk, mens det gjennom året totalt faktisk er 28%).

Kan understreke at jeg var ansatt som fersk sommervikar og likevel fikk lønn med halv (eller ingen, jeg husker ikke helt) skatt for juni da jeg jobbet i kommunen.

Skrevet (endret)

Da jeg jobbet i statlig sektor og ikke hadde feriepenger, fikk jeg utbetalt junilønnen uten skattetrekk. De ukene jeg hadde ferie, blr jeg trukket i lønn for i etterkant.

I fjor jobbet jeg i kommunal sektor uten feriepenger, da ble jeg trukket i junilønna (som ble utbetalt med vanlig skattetrekk) for de ferieukene jeg skulle ha i september. Hadde jeg ikke sagt fra at jeg ikke skulle ha full ferie, ville jeg ikke fått utbetalt lønn i det hele tatt i juni.

Endret av Daria
Skrevet

Jeg mener bestemt at når skatteprosenten din blir regnet ut, regner de skatt for 10,5 måneder. Dette fordi det er halv skatt i desember og fordi feriepenger er skattefri og skal tilsvare ca 1 månedslønn. Jeg var ute for det samme som TS her, da jeg begynte i min første jobb, og jeg fikk juli måned skattefri pga at jeg ikke hadde tjent opp feriepenger fra året før, og at det allerede var beregnet i skatteprosenten min.

Skrevet
Dersom du ikke tar ut ferie så får du selvfølgelig lønn som vanlig.

Om denne UTBETALES med vanlig, redusert eller uten skattetrekk vet jeg ikke (det er vel opp til en evt avtale mellom deg og arbeidsgiver), men du må jo uansett BETALE skatt på alle penger du tjener.

Jeg tok selv ikke ut ferie i fjor sommer og fikk derfor lønn som vanlig (med vanlig skattetrekk). Da jeg likevel ville ta meg litt ferie på høsten ble jeg trukket i lønn da. Den lønnen jeg fikk utbetalt den måneden jeg ble trukket for ferien var også med vanlig skattetrekk.

Jeg får lønn for mai+feriepenger utbetalt nå i juni. Skal ikke ha noe særlig ferie, og de dagene jeg tar ut, er avspasering. Så i år så får jeg 12 månedslønner+feriepenger... Hadde jeg tatt ut ferie, hadde disse dagene blitt trukket etterskuddsvis

Skrevet

sniker inn et spørsmål her,virker som dere har peiling på dette:)

noen som vet hvordan dette fungerer for attføringspenger,får vi skattefri utbetaling denne mnd???

Skrevet

De som mottar attføringspenger vil få en mnd uten skattetrekk ja siden man da ikke får utbetalt noen feriepenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det er noen unntak i forhold til feriepenger. Jeg er lærer og siden vi må ta tvungen ferie i juli har vi noen spesialorninger for lærere som er nyutdannet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...