Gå til innhold

Jeg skal bake en kake...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal bake en sjokolade/nougat-kake som det i utgangspunktet skal være solbær i. Jeg får kanskje tak i importert solbær nå i juni, men i fall jeg ikke finner, har noe forslag til hva som ellers kan harmonere med denne kaken?

Ingredienser:

Bunn:

Smør, kakao, brunt sukker, egg, hvetemel, hasselnøtter, vanlijesukker

Knekkfyll:

Brunt sukker, sirup, smør, kremfløte, vaniljesulker, sitronsaft, haddede nøtter, friske solbær

Fyll: kremfløte, finhakket sjokolade, 2-3 dl friske solbær

Pynt: kremfløte, lys og mørk sjokolade

Altså; tips til hva jeg evt. kan erstatte solbærene med? Jordbær skåret i biter? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det skulle ikke stå nougat, men trøffel, forresten...

Skrevet

Solbær er jo syrlig, så jordbær blir kanskje for søtt? Hva med rips? Men det er kanskje like vanskelig å få tak i som solbær. Eller kanskje bærblanding? Har sett frosne poser med bærblanding i butikken, det er rips oppi dem, blant annet. Hva med rabarbra?

Skrevet

Hjelpes meg den kaka så nam ut..

Kan du gi noen presis oppskrift på den kanskje? :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hjelpes meg den kaka så nam ut..

Kan du gi noen presis oppskrift på den kanskje? :)

Jepp, i løpet av kvelden. Kanskje jeg kan prøve bringebær? Litt syrligere enn jordbær, i hvertfall... Eller kanskje en miks, ja. Det står friske bær, men frosne er jo neeesten som friske når de er tint... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med blåbær? Frosne blåbær er i hvert fall lette å få tak i, det fins i poser i frysedisken på bl.a. rema og Bunnpris.

Skrevet

Bringebær er sikkert bra. Grunnen til at jeg foreslo frosne bær, er at friske bær ofte koster skjorta med mindre man kan plukke dem selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg så friske bringebær på Meny i dag. Blåbær kan være et alternativ, dersom de ikke har i morgen. Så det stod én kurv der i dag...

Oppskrift kommer her (jeg har aldri prøvd den selv):

Trøffelkake med solbær

- en sjokoladekake med knekk-, trøffel- og sobærfyll. Svært mektig, men himmelsk god. Server gjerne sammen med sterk kaffe.

Tid: Ca. 3.5 timer, hvorav 2 t i kjøleskapet og 15 min i ovnen.

Bunnen:

50 g smør eller margarin

2 ss kakao

1/2 dl brunt sukker

1 egg

2 ss hvetemel

3/4 finhakkede hassel- og/eller valnøtter

2 krm vaniljesukker

Fyll 1 (knekkfyll):

2 dl brunt sukker

3 ss mørk sirup

50 g smør eller margarin

1/2 dl kremfløte

1 ts vaniljesukker

1/2 ts presset sitronsaft

2 dl (ca 125 g) hakkede nøtter

ca. 2 dl friske solbær

Fyll 2 (trøffelfyll):

2 1/2 dl kremfløte

ca. 300 g finhakket, mørk sjokolade

2-3 dl friske solbær

Pynt 1 (trøffeltopper):

1 dl kremfløte

100 g lys sjokolade

Pynt 2:

100 g finhakket, mørk sjokolade

1. Start med bunnen. Smelt smør, rør inn kakao og sukker. Rør til godt blandet.

2. Avkjøl blandingen. Bland inn egg, mel, nøtter og vaniljesukker under omrøring.

3. Dekk bunnen på en springform (ca. 22 cm) med bakepapir, smør det eventuelt. Bre ut røren i formen.

4. Stek på rist midt i ovnen ved 175 grader, ca. 15 minutter.

5. Avkjøl kaken i formen på rist. Ta bort papiret. Legg kaken tilbake i formen. Hvis kaken har krympet, ha den evt. i en mindre form.

6. Lag knekkfyllet. Bland sukker, sirup og smør. Smelt alt på svak varmen. Småkok massen til knekk-konsistens, ca. 20 minutter, eller til teperaturen viser 140 grader på steketermometer.

7. Ta kjelen av varmen, rør forsiktig inn fløte, vaniljesuklker ,sitronsaft og nøtter. Avkjøl til romteperatur.

8. Dekk kakebunnen med solbær. Resten bruker du senere. Fordel knekkfyllet over bærene. La det renne utover slik at overflaten blir glatt.

9. Kok opp fløten til trøffelfyllet. Rør inn sjokolade i små biter. Rør om til sjokoladen er smeltet. Avkjøl til romtemperatur. Røfr forsiktig med mikser til den begynner å tykne.

10. Bre trøffelmassen over knekkfyllet. Trykk inn resten av bærene. Dryss over rikelig med finhakket sjokolade.

11. Kok opp fløten til trøffeltoppene. Tilsett sjokolade i små biter. Rør om til sjokoladen har smeltet og massen begynner å stivne. Sprøyt den i små topper rundt kanten av kaken.

12. Sett kaken kaldt i minst 2 timer, gjerne over natten.

13. La kaken stå i romtemperatur minst 20 minutter før den serveres.

PHU! :overrasket: Den bør jaggu være god!!

Skrevet

Du kan jo også blande, hvis du ikke får tak i nok. Bringebær og blåbær bør bli godt. Jeg hadde bare brukt bingebær hvis du finner det, men det er fordi jeg synes bringebær og sjokolade er godt sammen.

Kaken så forresten helt sinnsykt god ut!

Gjest Gjest
Skrevet

Den var god!!

Det ble så jeg brukte bjørnebær og bringebær. Tenkte å bruke bare ferske bringebær, men de var så svinedyre at jeg kunne ikke kjøpe mer enn ett brett. Dermed spedde jeg på med noen dypfrosne bjørnebær.

Det jeg ikke fikk helt til, var trøffeltoppene som skulle være på toppen. På bildet ser de ut som lys sjokoladekrem, altså må den ha blitt pisket til krem. Det funket ikke hos meg, det ble bare rennende sjokolade med fløte i. Så jeg laget et fiffig mønster i stedet for disse toppene som skulle sprøytes på langs kanten.

Mon tro hvorfor jeg ikke fikk til krem av det? Brukte mikser. Kanskje var ikke blandingen nok avkjølt?

Forøvrig brukte jeg en liten evighet på å lage den. Men den var verdt det! ;)

Gjest -eline-
Skrevet
Mon tro hvorfor jeg ikke fikk til krem av det? Brukte mikser. Kanskje var ikke blandingen nok avkjølt?

Minnes at jeg har hatt det samme problemet en gang da jeg bakte kake midt i sommervarmen, mulig det har hatt innvirkning?

Skrevet
Det jeg ikke fikk helt til, var trøffeltoppene som skulle være på toppen. På bildet ser de ut som lys sjokoladekrem, altså må den ha blitt pisket til krem. Det funket ikke hos meg, det ble bare rennende sjokolade med fløte i. Så jeg laget et fiffig mønster i stedet for disse toppene som skulle sprøytes på langs kanten.

Jeg lager en kake med nøttebunn og krem av kremfløte, kaffe og sjokolade som gis et oppkok. Kremen skal avkjøles i kjøleskap over natten før den piskes til krem neste dag, og da tykner den betraktelig og blir til fin krem (ganache).

Skrevet

Det er helt sikkert pga varmen, veldig vanlig problem.

Det eneste tipset jeg vet er å sørge for at alt man bruker er så avkjølt som mulig (også bollen og vispene, legg de gjerne i fryseren en stund før du skal piske).

Skrevet

Aha. Det var nok det jeg tenkte, ja. Men da vet jeg det til en annen gang. En annen gang jeg har goood tid til å bake kake! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...