Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen fotoelskere som kan hjelpe meg?

Jeg går 3. året på Medier og kommunikasjonslinjen, og i over i morgen skal jeg ha muntlig eksamen.

Tenkte å prate om:

- Det gylne snitt (og hvorfor det gjør bilder så bra)

- Andre komposisjonsprinsipper

- Ltt om dybdeskarphet og blender og lukker.

Jeg skal henvise til noen bilder jeg har tatt og vise hvordan forskjellige komposisjonsprinsipper gjør det fint.

Men det jeg lurer på er:

- jeg vet HVA Det gylne snitt gjør med et bilde, men HVEM fant det ut, og HVORFOR er det sånn!

- jeg husker heller ikke forskjellen på blender og lukker akkurat nå: Hva er det de gjør med bilde igjen?

- Noen tips til ting jeg burde ha med :)

Jeg setter pris på alle innspill og ingen er for dumme, så vær så snill å skriv her :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Tweek
Skrevet

Det gylne snitt blir også kalt tredjedelsregelen og er blitt brukt siden antikken. Det gir en "harmonisk spenning". Det går ut på å dele bildet i 9 ruter. Det er 2 linjer loddrett og vannrett, de skal da ha et spesielt forhold til hverandre. De trenger ikke hvere like ruter. Tingen med det gylne snitt er ikke og plassere objektene inni rutene, men langs linjene. Dette regnes som retningslinjer, ikke en mal.

Ikke tid til å si mer nå, må ordne presentasjon til jobbintervju i morgen ;)

Skrevet

Flott, Tweek. bra sagt.

Lykke til med jobbintervju da :)

Skrevet

Med lukkeren styrer du hvordan du "fryser" bildet. eks blider av rennende vann, kort lukkertid- stopper bevegelser, lang lukkertid-

vannets bevegelse "flyter ut".

Med blenderen styrer du dybdeskarphet. Liten blender- liten dybdeskarphet, stor blender- mer dybdeskarphet.

Dette er MEGET forenklet.. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Med lukkeren styrer du hvordan du "fryser" bildet. eks blider av rennende vann, kort lukkertid- stopper bevegelser, lang lukkertid-

vannets bevegelse "flyter ut".

Med blenderen styrer du dybdeskarphet. Liten blender- liten dybdeskarphet, stor blender- mer dybdeskarphet.

Dette er MEGET forenklet.. ;)

Lukkeren har med tid å gjøre, om man har kort lukkertid blir ting i bevegelse skarpe fordi filmen eksponeres i kort tid for lyset (og motivet), og omvendt ved lang lukkertid.

Blenderen er mer som pupillen :) Det er riktig det Tweek sier. Lkke til på eksamen!

Skrevet

Takk for det :) Så fint at dere ville hjelpe meg! det setter jeg pris på!

Skrevet (endret)

Wikipedia om Det gylne snitt.

At det er matematisk betinget er vesentlig, sammen med at det finnes igjen over alt i naturen.

Endret av Hu i Svingen
Gjest Tweek
Skrevet

Hvordan gikk det på eksamen rexina?

Skrevet

Det gikk fint:) Dagen før var jeg sikker på jeg kom til å stryke, men fikk karakter 4, så er fornøyd:) tusen takk for hjelpen alle sammen:D

Gjest Tweek
Skrevet

Det er jo bra da ;)

Grttis med overstått eksamen. Blir det ferie nå eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...