Gjest rar utlogget Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Jeg har et så sykt stort sukker-behov. Føler jeg spiser sjokolade og godteri for å trøste meg selv på en måte, når jeg er deprimert. Har prøvd med frukt og "sunn" snacks(som mais-snacks og nøtter), men da blir det bare til at jeg spiser det i tillegg til sjokoladen. Spiser noe søtt hver dag. Alltid noe søtt Hver eneste dag. Hvordan skal jeg klare å slutte å spise så mye søtt? Det jeg er redd for er å få diabetes(ligger i slekta til og med), hull i tennene, dårlig hud, legge på meg, og man blir jo "slapp" av sukker. Dessuten er jeg lei av å bruke så mye penger på sjokolade og godteri. Trenger hjelp!
Gjest Pax Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 (endret) Ja så enkelt er det. Noen har lettere for å slutte med sukker enn andre, og noen har lettere for å bli avhengig av sukker enn andre. Om det er enkelt for deg, gjelder ikke det alle. Man kan bli avhengig av sukker, og det kan etterhvert bli et reelt avhengighetsproblem. Om du kutter tvert er det mye lettere å sprekke, prøv å kutte gradivs. Sett opp en ukeplan over hvor mye sukker du kan spise, f.eks. Endret 5. juni 2007 av Pax
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Jeg tror det er lettere å kutte ut helt enn gradvis, man blir avhengig av sukker og man vil jo "fore" dne hungeren om man ikke kutter det ut. Jeg har slanket meg en stund, men hatt lov til å spise godter i helgene...etterhvert bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle spise godter i det hele tatt og jeg har nå ikke spist godteri på 3 uker. Funker fint, litt tøft i begynnelsen for jeg var også sånn at jeg måtte ha noe søtt hver dag.
Ce'Nedra Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Har hørt det skal bli bedre av krom. Vær sterk når du er på butikken, velg å kjøpe inn varer til smoothie eller lignende i stedet. Jeg er flink i perioder, men kan fortsatt bli bedre..
wondergirl Skrevet 6. juni 2007 #7 Skrevet 6. juni 2007 Jeg har også hørt at krom kan hjelpe. Men har ikke prøvd, altså! Hilsen sjokoholiker...
Gjest Elfrida Skrevet 6. juni 2007 #8 Skrevet 6. juni 2007 Jeg har bestemt meg for at jeg kan kjøpe alt jeg har lyst på i frukt og grønt-avdelingen. Jeg kjøper bringebær og mango, jordbær, melon, sukkererter, minigulrøtter, i det hele tatt det som frister der og da, og så bruker jeg det som dessert/kos. Det er jo sukker i det også, men kroppen blir ikke avhengig på samme måten.
Hobgoblin Skrevet 6. juni 2007 #9 Skrevet 6. juni 2007 Viljestyrke. Ikke kjøpt godis på butikken. Det er sant, men kanskje vanskelig å gjennomføre! Kampen står faktisk i butikken - har du ikke godis hjemme, så spiser du ikke like mye. Det er lettere å stoppe seg seg selv fra å gå ut og kjøpe godis, enn fra å hente seg i sjokolade fra skapet... Du kan satse på å ikke gå sulten i butikken. Da blir ikke søtbehovet så akutt. Om du handler på vei hjem fra jobb, så spis frukt e.l. på vei til butikken eller før du går fra jobb.
Gjest Elfrida Skrevet 6. juni 2007 #10 Skrevet 6. juni 2007 Du kan satse på å ikke gå sulten i butikken. Da blir ikke søtbehovet så akutt. Om du handler på vei hjem fra jobb, så spis frukt e.l. på vei til butikken eller før du går fra jobb.Det er kjempelurt! Hvis jeg er sulten når jeg handler ender jeg opp med mye mer unødvendige ting, og mer kosemat. Ikke vær sulten, ha handleliste.
Gjest TS Skrevet 6. juni 2007 #11 Skrevet 6. juni 2007 hei dere. takk for alle tipsene. har prøvd det meste dere tipser om, kromtabletter, ikke ha godter i huset, spise gfrukt og smoothies osv, men jeg har nå begynt å skrive ned alt jeg spiser som har mye sukker i seg. i dag ser listen slik ut: 1 sandwich is 1 skolebrød ca 40 g melkesjokolade I går: 1 sandwich is ca 140 g melkesjokolade og dette er jo hverdager! jeg spiser mer i helgene.. blir sjokkert over meg selv. Jeg tror jeg kommer til å skjerpe meg etter hvert, nå når jeg har den lille boken min å skrive ned alt sukkeret jeg spiser i, så ser jeg hvor fæl jeg er og hvor ille "situasjonen" er. Skriver også ned hvor mye jeg trener hver dag i den samme boken, så da ser jeg når jeg har trent mye og kan unne meg noe godt og
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #12 Skrevet 6. juni 2007 En sånn liten bok skal jammen meg jeg og lage meg. Jeg er som deg. Og syns den listen over de to dagene så ganske fine ut Jeg spiser glatt en slik mengde søtt på en dag. Problemet mitt er at jeg har så problemer med å få i meg mat, men det er jo en halt annen historie..
Gjest hufse-tufsa Skrevet 6. juni 2007 #13 Skrevet 6. juni 2007 spiser du nok mat da? du bør regne ut hva dagsbehovet ditt ligger på (antall kcal). min erfaring er at søtsuget er borte nå som jeg spiser nok mat hver dag.
Gjest Uriel Skrevet 7. juni 2007 #14 Skrevet 7. juni 2007 hei dere. takk for alle tipsene. har prøvd det meste dere tipser om, kromtabletter, ikke ha godter i huset, spise gfrukt og smoothies osv, men jeg har nå begynt å skrive ned alt jeg spiser som har mye sukker i seg. i dag ser listen slik ut: 1 sandwich is 1 skolebrød ca 40 g melkesjokolade I går: 1 sandwich is ca 140 g melkesjokolade og dette er jo hverdager! jeg spiser mer i helgene.. blir sjokkert over meg selv. Jeg tror jeg kommer til å skjerpe meg etter hvert, nå når jeg har den lille boken min å skrive ned alt sukkeret jeg spiser i, så ser jeg hvor fæl jeg er og hvor ille "situasjonen" er. Skriver også ned hvor mye jeg trener hver dag i den samme boken, så da ser jeg når jeg har trent mye og kan unne meg noe godt og Hei, Sukkeravhengighet er et reelt problem, og det er mange som sliter med dette Det er ikke BARE å ikke kjøpe sjokolade eller annet med sukker i, suget etter sukker er der allikevel.. Jeg har også hatt dette problemet; I flere år drakk jeg litervis med cola HVER dag, i tillegg til en mengde smågodt. Det er uten tvil at sukkerhunger henger sammen med flere faktorer, men den viktigste er kostholdet Sukkeravhengighet kan bl.a. komme av - candida(sukker er mat for candidasopp i tarmene) - generell ubalanse i blodsukker nivå - ubalanse i syre/base forhold i kroppen - vitamin og eller mineralmangel Og det som VIRKER for å unngå denne hungeren; - JA, min erfaring er at kromtabeletter virker så lenge du tar tabelettene og en stund etter, men kommer tilbake litt etter litt.. - Legge om kostholdet mer etter retningslinjene etter f.eks. FEDON L. Altså å spise ett balansert kosthold, noe som er mer omfattende enn å hive i seg kromtabeletter. Men dette hjelper absolutt. Man får et mer stabilt blodsukker-nivå, og sukkerhungeren melder seg ikke. - Begynne på candida-diett (omfattende) - Legge om kostholdet etter syre/base prinsippet(ganske omfattende) - Rense kroppen med en eller annen rensekur Det viktigste i tillegg til kostholdet er din egen innstilling til ditt kosthold; hvorfor spiser du? Er du sulten, eller bare trenger å dekke et eller annet ufylt behov(trøst, ensomhet, tristhet, kjedsomhet..). Positiv tenking rundt deg selv og kroppen din hjelper MYE. Begynn f.eks. med kromtabeletter i tillegg til å følge med på hvor mange positive og hvor mange negative tanker du har til deg selv... :rødme:
hegre Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 Prøv veldig mørk sjokolade, lettbrus og andre lettprodukt (saft, sylte osv.) og et druer, bannan osv når du har sukkerhunger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå